Асфалтирали катастрофата с Кирил Петков „по график“

Варненци твърдят, че на мястото на катастрофата асфалтът бил хубав, без дупки и нямало нужда от кръпка.

Военна прокуратура вчера направи нов оглед на мястото, където автомобил на НСО блъсна “Ауди”, в което загина мъж на 63 г.

Отстраниха шефа на пътното управление във Варна, изпратен е сигнал до държавното обвинение

Обвинителите с пагони отказват коментар

Пресен асфалт покри мястото на катастрофата между кола на НСО и “Ауди” край Аксаково, а от пътно управление във Варна съобщиха, че кърпели пътища от републиканската мрежа по график. Джипът на НСО превозваше съпредседателя на ПП Кирил Петков, а в тнего се оказа, че е пътувал и пиарът на партията Найо Тицин.

В една от най-големите варненски фейсбук групи “Виждам те КАТ Варна” със 147 000 членове заваляха коментари, че асфалтирането на мястото на катастрофата е направено в почивните дни и че там точно не е имало нужда от ремонт на трасето, тъй като настилката била добра и без дупки. Варненци заподозряха, че с асфалта се прави опит за прикриване на доказателства за причините за инцидента от 16 май, при който загина 63-годишен мъж, а съпругата му е в болница в тежко състояние.

Шофьорът на НСО не е имал видимост към Т-образното кръстовище.

В друга фейсбук група “Споко, Варна” се появиха мнения, че от тук нататък всякакви нови експертизи са невъзможни. Зададен бе и въпросът защо липсват други кръпки на асфалта в района, след като от пътно управление твърдят, че ставало въпрос за планови ремонти. “Асфалт е сложен само на мястото на катастрофата, както и на още един участък - точно преди кръстовището, където шофьорът, виждайки колата, би трябвало да набие спирачките и да има спирачен път”, написа в коментар в Споко Варна Наталия Господинова.

Буйната растителност и голямата табела са пречели на видимостта и на двамата водачи.

След оповестяването на случая с асфалтираното място на катастрофата от сайта Афера.бг и множество реакции в социалната мрежа в понеделник през нощта, вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова разпореди незабавно да се образува дисциплинарно производство срещу директора на Областно пътно управление (ОУП) - Варна инж. Явор Пасев и началника на отдел “Инвестиционно-ремонтни дейности” в ОПУ - Варна Севдалина Казълова, съобщиха от МРРБ.

Докато тече дисциплинарното производство, служителите са отстранени от работа. Те със своите действия или бездействия са допуснали асфалтирането на част от отсечка на пътя Варна-Добрич, при изхода на община Аксаково, където преди дни имаше тежък пътен инцидент, който завърши със загуба на човешки живот, обявиха още от МРРБ. От там заявиха в официално съобщение, че министър Коритарова е изпратила и сигнал до прокуратурата за действията на служителите и на фирмата, извършила ремонта - ДЗЗД Роуд Проджект, в което участват “Хидрострой” АД и “Транстрой-Варна” АД.

В следобедните часове вчера районът на катастрофата бе отцепен, а военна прокуратура направи нов оглед. През целия ден кола на полицията бе на мястото на инцидента.

От Военна прокуратура отказаха вчера коментар дали преасфалтирането може да затрудни или изкриви разследването. Екип от магистрати с пагони направи нови огледи на ремонтирания участък. Експрети обясниха пред “Труд news”, че вероятно целта на екипа е била да заснеме наново асфалта, за да го сравни със снимки на старата настилка, направени при предишните огледи.

Позиция

„Хидрострой“ АД: Участъкът не е в наш обхват, не сме участвали в асфалтополагане

Във връзка с разпространеното съобщение за подаден сигнал до прокуратурата за действията на служители Агенция “Пътна инфраструктура” и на фирмата, извършила ремонт на пътен участък на пътя Варна-Добрич, при изхода на община Аксаково, където преди дни имаше тежък пътен инцидент - ДЗЗД РОУД ПРОДЖЕКТ, в което участват “ХИДРОСТРОЙ” АД и “ТРАНССТРОЙ-ВАРНА” АД, бихме искали да уточним следното:

Има сключен договор между Агенция “Пътна инфраструктура” и ДЗЗД РОУД ПРОДЖЕКТ за “Поддържане и ремонтни дейности на републиканските пътища на територията на Североизточен район” за обособена позиция №1 - ОПУ Варна. Въпросният пътен участък на пътя Варна-Добрич, при изхода на община Аксаково попада в заданието по договора за м. май 2024 г., но не е част от обхвата на дейност на “Хидрострой” АД, в качеството му на съдружник в консорциума.

Дружеството “Хидрострой” АД и негови служители, и техника не са участвали в организацията и изпълнението на строително-ремонтни дейности, в това число и асфалтополагане, в посочения участък.

Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност пред “Труд news”: Очаквам цялата вина да хвърлят на загиналия шофьор

Нито един от двамата водачи не е имал видимост

Очаквам този случай да завърши с това, че виновен ще бъде загиналият шофьор, точно както се случи със загиналия шофьор на автобуса на магистрала “Струма”, коментира пред “Труд news” инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност.

“На мястото на катастрофата на разклона за Аксаково има много дефицити на пътна безопасност - знаци, маркировка, видимост... Но от 2 години темата: “Пътищата ни убиват” не е на вниманието на обществото и на медиите. Днес винаги вината трябва да се хвърля на шофьора, а ако той е загинал - още по-добре, тогава виновни няма”, добави инж. Милчев.

На 18 май - на втория ден след катастрофата, при която загина 63-годишният шофьор Христо Иванов от Аксаково, а жена му Красимира бе тежко ранена, експерти от Института по пътна безопасност изследваха пътната обстановка на мястото на сблъсъка на частния автомобил със служебния джипа на НСО, в който пътували Кирил Петков и Найо Тицин. Основният извод е, че и двамата водачи - Христо, който излязъл на главния път Добрич-Варна откъм аксаковската улица “Добруджа” и старши сержантът от НСО, който пътувал по главния път към Варна, не са имали добра видимост.

От страната на ул. “Добруджа” има знак “Стоп”, който задължително трябва да се спази от водачите поради големия трафик по главното шосе, което няма разделителна линия. Дори и да се приеме, че Христо е спрял на знака, той не е можел да види идващия от лявата му страна джип заради буйна растителност - дървета и храсти, както и една огромна табела. Заради същите препятствия шофьорът от НСО не е можел да види кръстовището от по-голямо разстояние. Смята се, че той е успял да го направи от около 140 метра и тук вече възниква въпросът с каква скорост е трябвало да се движи джипът, за да успее да спре, преди да удари частния автомобил.

“Не мога да коментирам скоростта на служебния автомобил на НСО. Факт е, че в района няма данни за знак, с който се въвежда ограничение на скоростта. В различни изявления чувам различни стойности на разрешената скорост на кръстовището, както и чувам, че водачите от НСО ползват режим на специални автомобили, когато охраняваното от тях лице е под заплаха - тоест, че имат право да карат с превишена скорост. Не мога да знам дали ще използват подобна защитна теза, но в някакъв момент вероятно те могат да докажат, че охраняваният като бивш премиер Кирил Петков е бил заплашен”, каза още инж. Милчев.

Отстраненият директор на ОПУ-Варна Явор Пасев пред “Труд news”: Имаме месечни задания, никой не ни каза да не правим нищо след експертизите

Павлина Живкова

- Здравейте инженер Пасев, кажете защо наредихте да се асфалтира мястото на катастрофата с автомобил на НСО край Аксаково?
- Нямам право да говоря пред медиите, заради следствието, обяснил съм подробно всичко в АПИ, обърнете се към агенцията.

- Кажете ми само кое е налагало в почивните дни (в събота и неделя) да се асфалтира участъкът на катастрофата?
- Фирмите, които работят по трасето, са започнали още в понеделник и работят цяла седмица по задание и по график. Ние си извършваме дейностите, това не се е случило вследствие на катастрофата. Ние си имаме месечни задания, в които си залагаме изкърпване по републиканските пътища, имаме си график, в който е заложено точно в този период да се мине оттам и се е кърпело... Получил се е някакво съвпадение. Никой не ни уведоми, че след всякакви видове експертизи не трябва да правим каквото и да е било по пътя. Това е, което мога да кажа. Не разбирам защо сега се говорят небивалици.

- Истина ли е, че сте назначен за шеф на пътно управление с протекциите на “Продължаваме промяната”, техен кадър ли сте?
- Просто по тяхно време съм назначен. Старият директор се пенсионира, аз бях работил четири години в пътното и просто... на негово място. Нито измествам някого, нито...

Експерти по пътна инфраструктура пред “Труд news”: Строителите не са пазачи на местопроизшествия

Строителите няма как да пазят местопроизшествия и няма как да знаят кога при катастрофа или инцидент на пътя не трябва да асфалтират, коментираха пред “Труд news” инженери с дългогодишен опит.

“Труд news” потърси експерти по пътно строителство, които отбелязаха, че фирмите, които са наети от държава или общини да се грижат за поддръжката на пътната инфраструктура, работят по месечни графици, за да изпълняват в срок обществените поръчки, които са спечелили.

Справка в сайта на АПИ по информация за договорите за поддръжка на Републиканската пътна мрежа договорът с ДЗЗД Роуд Проджект (“Хидрострой” и “Трансстрой-Варна”) е със срок от 11 март 2024 година до 10 март 2028 година. Цялото наименование на договора е “Поддържане и ремонтни дейности на републиканските пътища на територията на СЕВЕРОИЗТОЧЕН РАЙОН, за обособена позиция №1 - ОПУ ВАРНА”.

Поръчката включва поддържане на пътната мрежа, текущи ремонти, зимното поддържане, както и Ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации, целящи незабавно възстановяване на минимално ниво на обслужване след възникване на аварийни ситуации като свлачищни явления, срутвания, изравяния, разрушения на мостови съоръжения, лавини, ситуации в резултат на бедствия, авария или природни явления.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения