Без пари за клиентите на туроператорите от 30-те милиона държавна помощ

Туроператорите имат право да си купят компютри и да платят за реклама, но не и да връщат пари на клиенти и партньори от предоставената им държавна помощ.

Възстановяването на дължими суми не било разход 

Могат обаче да си купят офис техника или да си платят реклама с отпуснатите им средства

Туроператорите, които получиха държавна помощ по схемата BG-176789478-2021-05 на обща стойност 30 млн. лв. няма да връщат от получените средства дължими пари за провалени ваканции в резултат на ковид пандемията на своите клиенти. Въпреки че държавната помощ към агенциите бе разрешена от Брюксел именно основно, за да се разплатят компаниите със своите потребители. Средствата по схемата се отпуснаха за ликвидност на фирмите в резултат на епидемиологичната обстановка и за тях можеха да кандидатстват както туроператори, така и хотелиери, ресторанти, кафенета, фитнес клубове и масажни студиа. Всяка фирма получи процент от оборота си, според броя на одобрените кандидати и пропорционално на техните обороти.

В бранша все пак буди недоумение, че туроператорите не могат да покрият със средствата дължимото към техни клиенти, партньори или доставчици с парите от държавната помощ. “Ясно е, че има отделна схема на стойност 6 млн. лв. за целево разплащане с клиенти, но тези пари не са достатъчни. Как според Министерство на туризма да върнеш пари на свои партньори и клиенти няма връзка с ликвидността на компанията, като именно тези фирми и хора водят дела срещу нас и ни запорират сметките, а оттам правят и работата ни невъзможна. За какво оздравяване и каква помощ говорим”, коментира представител на сектора пред “Труд”, който пожела да остане анонимен, за да не бъде санкциониран при отчитане на средствата по тази и други програми, по които е получил финансиране.

В същото време парите могат да се ползват за изплащане на заплати и осигуровки на служители, в случай, че фирмата не се е възползвала от мярката 60/40, за плащане на изработка и поддръжка на сайт, за поддръжка на компютри, интернет и печатна реклама, закупуване на офис техника за основната дейност - принтери, телефони, компютри и така нататък.

“Наистина ли държавата си мисли, че помага на фирмите, които са затънали до гуша в искове за неосъществени пътувания и средства, които трябва да върнат на доставчици като им дава пари за купуване на нови лаптопи”, риторично попита друг представител на бранша, който също пожела името му да не бъде оповестено.

В първоначалното обявление тези условия и изискването парите да не се ползват за разплащане с клиенти не е посочено, а се появява в критериите за отчитане на средствата.

На въпроса на “Труд” защо разплащането с партньори, доставчици и клиенти не се приема за ликвидност от Министерство на туризма ни отговориха следното: “Възстановяването на дължими суми, към клиенти не е разход. Тук става на въпрос за получени средства от предприятието от неговите клиенти и последващо възстановяване на тези средства от предприятието на клиентите във връзка с нереализирането на екскурзията и за това тези средства не са разход, тъй като няма реално предоставена услуга”. За всички в туризма е ясно, че услугите тоест пътувания, почивки, настаняване и екскурзии се плащат предварително от клиента и се осъществяват постфактум, понякога и след година от датата на резервацията, като мерките за ограничаване на пандемията провалиха тези ваканции.

След време

6 млн. лв. целево за потребителите

Дават един отговор на всички въпроси

Схемата, по която ще се отпуснат общо 6 млн. лв. все още се оценява, въпреки че крайните срокове за връщане на тези средства изтекоха.

За връщане на клиенти средства ще бъдат отпускани целево по друга схема - BG-176789478-2021-07 - за държавна помощ на стойност 6 млн. лв. Тя “в момента е на етап оценка и която е само и единствено за възстановяване на дължими суми на клиенти”, обясниха от Министерство на туризма. Това е и единственият и повтарящ се отговор, който редакцията на “Труд” получи на зададените въпроси относно схема BG-176789478-2021-05 - нали отпускането на държавна помощ беше главно да не бъдат ощетени клиентите, защо това изискване не е било записано в първоначалните указания по схемата, а е добавено впоследствие, изплащането на задължения към клиенти и партньори не е ли част от ликвидността на една компания, защо плащане на реклама и офис техника са допустими разходи, а връщане на пари на клиенти - не.

От BG-176789478-2021-05 не са доволни и хотелиерите, за които отиват минимална част от общо 30-те милиона по схемата. Екскурзоводите пък вече 48 месеца слушат напразни обещания и са оставени съвсем на произвола на съдбата.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Туризъм