Бернар Арно - Кралят на лукса

Новата година започва повече от добре за милиардера Бернар Арно. Той се качи на върха на класацията на Блумбърг за най-богатите хора в света - Bloomberg Billionaires Index и е единственият европеец, заемал първото място. Французинът детронира Илон Мъск, след като ексцентричният иноватор загуби над сто милиарда долара при спад на акциите на компаниите му.

Бернар Арно е президент на една от най-големите компании за луксозни стоки в света- LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy). Въпреки че LVMH носи екстравагантност, със 75 бранда под шапката си, сред които френски модни и парфюмерийни имена като Cristian Dior, Cristian Lacroix, Guerlain, Givenchy и шампанското Dom Perignon, ирландската бира Guinness, италианските бижутери Bulgari и дизайнерската къща Fendi, испанската верига Loewe и американската модна къща DKNY, Арно не търси популярност в страна, в която на демонстрациите на богатство не се гледа с добро око. 73-годишният френски магнат рядко се появява под светлината на прожекторите, дори няма акаунт в Туитър. Въпреки че през 2022 г., състоянието му спада с 16 милиарда долара, Арно оглавява годишната класация на Блумбърг с активи от над 160 милиарда.

Французинът и друг път е оглавявал класацията на най-богатите в света. Той се задържа на първото място за кратко през 2019, 2020 и отново през 2021 г.

Според експерти, причината за поредния триумф на Арно е постоянството в търсенето на висококачествени продукти от потребителите след пандемията от COVID-19. Именно компаниите на Арно предлагат селекция от луксозни дрехи, чанти, обувки, бижута напитки и други стоки. Различна е, обаче, ситуацията при екслидера на класацията - Илон Мъск.

“Илон Мъск отдава все повече време на Twitter. Изглежда проблемите се натрупват, като проблеми със закона заради неплатени задължения към партньори, които излизат наяве. И това обърква инвеститорите в “Тесла”, защото те имат усещането, че той не отдава на компанията вниманието, от което има нужда”, казва Сузана Стрийтър, старши анализатор, Hargreaves Lansdown.

Новият първи е роден като Бернар Жан Етиен Арно на 5 март 1949 година в градчето Рубе, Северна Франция. Баща му има компания за ремонтни дейности и след като през 1971 г. Арно завършва Френската Политехническа Академия, най-престижното висше учебно заведение за инженерни науки, след няколко години поема контрола над фирмата.

През 1984 г. Бернар Арно вече е преориентирал фокуса на компанията към недвижимото имущество, когато научава слух, че френското правителство търси купувач за текстилния и търговски конгломерат “Бусак Сен Фрер”, който притежава марката Cristian Dior. С помощта на приятели от финансовите съветници (и световни банкери) “Братя Лазар” Арно придобива компания за луксозни с стоки, чрез която успява да спечели търга за “Бусак Сен Фрер” и както се казва влиза в играта.

Следващият му ход е през юли 1988 г., когато намира 1,5 млрд. долара, за да създаде холдингово дружество с Guinness, които държат 24% от акциите на LVMH. Закупувайки самостоятелно допълнителни дялове на компанията, Бернар Арно се превръща в най-големия акционер в конгломерата. След като влиза в директен конфликт с президента на Louis Vuiton, в началото на 1989 г. Арно закупува останалите 43,5% от дяловете на LVMH и 35% от гласовете в управителния съвет на компанията, изгонва съперника си и е избран единодушно за председател на управителния съвет на конгломерата.

В следващото десетилетие Бернар Арно повежда компанията към глобална експанзия, превръщайки я постепенно в доминираща сила на пазара за луксозни стоки в световен мащаб. Успоредно на покупките си в модната сфера, придобива на различни етапи и два френски икономически ориентирани всекидневника - “Ла Трибюн” и “Лез Еко”.

Той управлява своята бизнес империя заедно с петте си деца от две жени. Дъщеря му Делфин е вицепрезидент на Louis Vuitton. Синът му Антоан е ръководител на марката за мъжка мода Iabel Berluti.

Арно е известен като колекционер и меценат и има произведения от всички важни за развитието на изкуството през ХХ век художници. Колекцията му е набор от имена като Анди Уорхол, Марк Ротко, Пабло Пикасо, Хенри Мур, а колекцията му от картини на Баския е призната за една от най-добрите в света.

 

Не ползва “Туитър”, избягва публичните прояви

Вече може да кажем, че най-богатият човек на света не “туитва”. Бернар Арно не е запален от социалните мрежи като Илон Мъск. Силата на Арно е в луксозните марки. Той е единственият европеец, оглавявал класациите за най-богат човек в модерната история. Франция може да се гордее с него. За разлика от Мъск и други устати милиардери, Бернар Арно избягва публичността и всъщност няма лични профили в социалните мрежи. Но пък империята му вече има над топ 75 бранда - от шампанско до бижута и дрехи.

Тара Пател, автор и журналист

 

Той построи империя

Благодарения на хищническия си инстинкт Арно е построил империя на лукса, която е най-голямата компания в Европа. Неговата LVMH притежава десетки марки... Още преди няколко години Арно стана най-богатият човек на света и успя да удържи Безос в продължение на седмици. Когато акциите на “Амазон” паднаха в края на юли, Арно си върна челната позиция и я удържа през целия август. А сега отново е №1.

Кенрик Каи, финансов коментатор

 

Назначи младия си син за голям шеф

Нещата се промениха когато Бернар Арно най-накрая пое контрол над Tiffany & Co. Придобиването на компанията бе най-голямата сделка на LVMH досега и въпреки орязването на сумата в последния момент, няма съмнения защо изпълнителният директор на конгломерата изпрати опитни хора от водещата си марка, Louis Vuiton, които да наблюдават поемането на управлението. По-интересно бе назначаването на 30-годишния му син, Александър, на ръководен пост в Tiffany. Което е показателно за подхода на 73-годишния Арно.

Андреа Фелстед, икономически журналист

Съживява френската мода

Арно е известен в Европа като човекът, който съживи френската мода през 1995 г., като назначи британския моден дизайнер Джон Галиано да замени почтения Юбер дьо Живанши в модната къща на Париж. Година по-късно “Папата на модата”, както е наречен Арно, премества Галиано при Кристиан Диор и назначава британски моден дизайнер Александър Маккуин да го замени в Givenchy. След това Арно наема Марк Джейкъбс, млад американски дизайнер, на поста креативен директор в Louis Vuitton, производител на луксозни кожени изделия. Арно продължава да придобива луксозни марки, включително класическия американски бижутер Tiffany & Co. (2021).

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети