Брендън Фрейзър - От блатото до златото

Холивуд обожава историите за зрелищно завръщане от бездната и го доказа с позлатяването на потъналия в проблеми и забрава секс-символ, и бивш топ актьор от 90-те Брендън Фрейзър. На 54 години той спечели „Оскар“ за тежкото си – във всеки смисъл – превъплъщение в образа на свръх дебел учител в драмата „Китът“ на Дарън Аронофски и официално се завърна триумфално след години на депресия, операции, избягване на публични изяви и травматични спомени за сексуален тормоз. 

„Благодарен съм на Дарън, че ми хвърли този творчески спасителен пояс и ме взе на борда на един добър кораб - „Китът“. Сценарият е написан от Самюел Д. Хънтър, който пък беше нашият морски фар. А за другите номинирани – господа, вашите сърца с размери на кит се оголиха, за да надникнем в душите ви. Вие го направихте така, както никой друг не би могъл. За мен е чест да бъда споменаван редом до вас в една категория.“ Така Фрейзър откри емоционалното си слово след спечелването на статуетката за най-добра главна мъжка роля. 

През този награден сезон завръщането на Фрейзър е една от малкото интересни и не-политически истории от света на шоубизнеса. Той сподели как се е почувствал след успеха на „Китът“ и повторното признание на своите колеги, достигнало кулминация с шестминутни овации на крака: „Просто се разплаках. Това сякаш разреши всичките проблеми“.

Траекторията на американеца действително е интригуваща със своята класическа драматична арка на възход, падение и изкупление. Той пробива през 90-те и за пръв път заковава по-сериозно внимание върху себе си с главната роля в „Джордж от джунглата“ - палава пародия на „Тарзан“. С изваяното си тяло и веселяшко излъчване, младият Фрейзър става секс-символ със запазената марка на Холивуд. Едва ли тогава си е представял, че след четвърт век ще спечели „Оскар“ с ролята на 270-килограмов, отблъскващ и системно преяждащ с пици учител на ръба на смъртта. Разбира се, в „Китът“ Фрейзър носи специален „дебел“ костюм от латекс и е силно гримиран. 

Но да се върнем в 90-те и златните години на Фрейзър като откритие в Холивуд. В края на десетилетието той става истинска световна звезда с приключенската екстраваганца на Стивън Сомърс „Мумията“. Прогнозират му невероятно бъдеще, сравняват го с младия Харисън Форд от времето на поредицата „Индиана Джоунс“. Фрейзър получава похвали и с драматични роли във филми като „Богове и чудовища“, доказвайки, че не е просто поредния филмов красавец с внушителна челюст и релефна мускулатура. Но в началото на новия век проблемите започват. Фрейзър твърди, че понеже е изпълнявал сам много от опасните каскади във филмите си, в един момент тялото му е рухнало. Претърпява различни сериозни операции – проблемите са от гръбначния стълб до гласните струни. В същото време се развежда със съпругата си и изживява срамен епизод, когато, по неговите думи, бившият президент на организацията, връчваща наградите „Златен глобус“ Филип Бърк, го напада сексуално. 

Бърк отрича обвиненията, а Фрейзър казва, че след случката от 2003-а е започнал да се чувства несигурно в света на киното и постепенно се е дистанцирал от средите. Актьорът подозира още, че е попаднал в неофициален „черен списък“. 

Скоро хората започват да го забравят, а преди години излизат негови снимки, на които той изглежда остарял, отчаян и в пълен контраст с виталния и вирилен образ от края на 90-те, когато бе обявен за бъдещето на Холивуд. 

През последните няколко години Фрейзър сякаш преодолява много от вътрешните си демони и започва своето постепенно завръщане с роли тук и там. Кулминацията идва с „Китът“ на Дарън Аронофски. Успехът вдъхновява шеговития израз „бренесанс“ - личният ренесанс на Брендън Фрейзър. Сега неговата задача е да продължи без да пропада отново. А милиони ще следят новите му роли.

 

И аз бях забравил, че съществува

Имената на много актьори минаха през ума ми, докато търсех точния човек за ролята на Чарли в „Китът“. Но аз знаех, че ако не намеря изпълнителя, който искам, няма как да направя филма. Чарли е невероятно красиво написан образ, но ролята е трудна едновременно в артистичен и технически план. Трябваше актьор да ме вдъхнови. Това беше Брендън. И аз бях забравил за неговото съществуване, но случайно го гледах в един нискобюджетен филм и лампичката ми светна. Той е страхотен човек и невероятен джентълмен.

Дарън Аронофски, режисьор и сценарист

 

Даде ми шанс в началото

Страшно съм щастлив от завръщането на Брендън. Той заслужи всичките награди, които спечели тази година. Никога няма да забравя как Брендън ме подкрепи в първата ми роля в „Мумията се завръща“, която даде старт на кариерата ми в Холивуд. Поздравявам го за успеха на „Китът“. Него и моето добро приятелче Дарън Аронофски. 

Дуейн Джонсън, актьор и бивш кечист

 

Носи нежност и откритост с играта си

Фрейзър прави наистина добра роля в „Китът“. Филмът може да има проблеми, но играта на Фрейзър си заслужава. Той носи нежност и откритост в образа на Чарли. Факт е, че публиката няма как да не насочи своето внимание към грима и огромния латексов „костюм“ на дебелак, който Фрейзър носи за ролята. Идеята е персонажът да предизвиква микс от ужас и съчувствие. А този микс винаги се е котирал добре в сезона на наградите. 

Питър Брадшоу, филмов критик

Ще го гледаме в новия филм на Скорсезе

Завръщането на Фрейзър наистина е подобаващо. Той вече има роля в новия филм на най-легендарния жив и активен американски режисьор – Мартин Скорсезе. Заглавието е  “Killers of the Flower Moon” по сценарий на Ерик Рот, който адаптира крими бестселъра на Дейвид Гран “Убийците от Оклахома и раждането на ФБР” (“Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI”). Фрейзър си партнира с Леонардо ди Каприо и Робърт де Ниро, а премиерата трябва да е до края на годината. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети