Бъдещия изтребител: Вместо бомби и ракети - пакет от послушни дронове

Новият лек дистанционен носач FEANIX.

Diehl „FEANIX“ е или дрон, или ракета, но отговаря на прозвището „верния управляем“

Скорост на звука и обхват на полета от около 480 километра

През последните няколко години страните с активно развиваща се индустрия за безпилотните летателни апарати (БПЛА) работят усилено за внедряване на концепцията за БПЛА, наречена „верния управляем“. Тоест това е дрон, способен не само да взаимодейства тясно с пилотиран самолет, но и да изпълнява някои от неговите функции.

Един такъв проект беше представен наскоро от немската компания Diehl Defense. Предполага се, че неговата разработка, която получи индекса „FEANIX“ (Future Effector - Adaptable, Networked, Intelligent, eXpendable), ще може да функционира в тандем с голямото разнообразие от въздушни платформи, като същевременно решава възможно най-широк спектър от бойните действия и спомагателните задачи.

Между другото, компанията Diehl Defense, която е редовен участник в Берлинската военно-техническа изложба ILA, позиционира своя „верен управляем“ като основна премиера на тазгодишното изложение.

Тежкият многоцелеви БПЛА „FEANIX“, което буквално означава „товароносител на бъдещето, адаптивен, свързан в мрежа, интелигентен и разширяем“ в превода на акронимите от немски, е резултат от проактивното развитие на компанията, разчитайки на интереса за неговото придобиване не само от немските ВВС, но и от европейските им партньори в Северноатлантическия алианс. Не е изключено да има и повишено внимание от страна на представителите на другите родове войски на Бундесвера.

Основната цел на този проект е създаването на обещаващ „лек дистанционен носител“ (LRC) или, по-просто, безпилотна летателна платформа, способна да носи възможно най-широк набор от полезни товари. Днес се предлага да се реши тази задача с помощта на сменяеми модули от различни типове.

В бъдеще се очаква значително разширяване на списъка с тези модули. „Верният управляем“ ще стартира не само от самолета-носител, но и с помощта на наземни или морски пускови установки.

Като повечето продукти, произведени по тази концепция, FEANIX трябва да може да работи автономно, като същевременно да поддържа способността за тясно взаимодействие с водещия. Производителят декларира възможността за групово и дори мрежово използване, а също така обяви минималната зависимост от носителя си, повишената степен на автономност и възможност за комбиниране в „рояк на БПЛА“ за извършване на независими действия.

Въпреки факта, че целта на проекта FEANIX е включването на нов „верен управляем“ в гамата от полезни товари на обещаващия немско-френски изтребител от шесто поколение FCAS/NGF, чийто проект в момента е в начален стадий, и неговото внедряването не е планирано да стане по-рано от 2040 г., но представителите на Diehl Defense говорят за навременното създаване на новия дрон.

Има информация, че се предлага да се използва в следващия проект за модернизация на четвъртото поколение на многоцелевия изтребител Eurofighter Typhoon. Вярно е, че възможността за една такава интеграция все още е голям въпрос.
Въпреки това, точният срок за изпълнение на проекта FEANIX, както и времето на тестване или приблизителната дата на първия полет на прототипа на перспективния дрон, не се съобщава.

Говорейки за техническите и дизайнерски характеристики на немския „верен управляем“, производителят се фокусира върху следното. Това е дрон със средни характеристики на тегло и размери (дължина - не повече от четири метра, тегло при стартиране - по-малко от триста килограма), външно много подобен на съвременната крилата ракета. Което несъмнено показва използването на готови технически и компоновъчни решения, включително радарната стелт технология.

Фюзелажът на дрона има продълговата форма със заострен носов конус, в който има прозорци за оборудване за оптично разузнаване. Крилото е ниско разположено, сгъваемо, стреловидно, разположено в централната част на корпуса. Опашната част е представена от подкоремна перка и хоризонтален стабилизатор.

Компактният турбореактивен двигател осигурява на FEANIX доста висока дозвукова скорост и обхват на полета от около 480 километра. В същото време се предвижда, радиусът на бойното използване да зависи от характеристиките на мисията, тегловните и габаритните параметри на бордовото оборудване и други.

Специално за обещаващия „верен управляем“ се разработва фундаментално нова система за контрол, характеризираща се с високо ниво на автономност и широки групови възможности. Те говорят за способността за самостоятелно реагиране на заплахите и промените във въздушната обстановка, но разработчикът предпочита да запази техническите подробности за новата система в тайна.

Що се отнася до функционалното предназначение на FEANIX, на първо място, той се разглежда като платформа за разузнавателни системи като лазерни скенери, оптико-електронни устройства, радиосистеми и др. Предаването на получените данни в оригинален (обработен) вид на оператора на контролната станция или на екипажа на самолета носител.

Очевидно един дрон е в състояние да носи само един разузнавателен модул, но за рояка от БПЛА задачата за провеждане на цялостно разузнаване, като едновременно с това ще се получават различни видове информация, и това става напълно осъществимо.

Разработчикът също така споменава за възможността за оборудване на „верния управляем“ с бойна глава, която очевидно ще го трансформира в боеприпас за еднократна употреба.

Както бе споменато по-горе, списъкът на потенциалните носители на FEANIX днес се състои само от два самолета: все още несъздаденият NGF/FCAS и необещаващият (в това отношение) Eurofigther Typhoon. На изложението ILA-2024 Diehl Defense представи два варианта за използване на „верния управляем“ във взаимодействие с тези пилотирани платформи.

За разлика от Typhoon, който има изключително външни точки за закрепване, изтребителят на проекта NGF/FCAS е способен да носи новия продукт на Diehl Defense във вътрешното товарно отделение. Вярно е че, те са само две, докато Eurofigther Typhoon има до тринадесет (според броя на оръжейните точки).

И така, днес всичко това е само приблизителна демонстрация на хипотетичните възможности и нищо повече. Що се отнася до перспективите на проекта FEANIX, в контекста на модернизацията на Typhoon те са доста неясни. Въпреки интереса на ръководството на немските ВВС към новите модели и технологии, никой не говори за желанието да оборудва съществуващите изтребители с новите продукти на Diehl Defense.

Но интегрирането на „верния управляем“ в обхвата на целевите натоварвания на изтребителя на проекта FCAS/NGF има добри шансове той да премине през всички етапи и да влезе на служба в Бундесвера. Вярно, и тук има едно сериозно „но“. Това ще стане не по-рано от края на следващото десетилетие.

Да, и самият проект FEANIX, меко казано, е много далеч от последния етап. Освен общата информация и макети на БПЛА, разработчикът не е предоставил никаква информация, която да ни позволи да разчитаме на скорошната поява на прототипа. Изграждането и тестването на който ще отнеме няколко години. И едва тогава ще бъде правилно да се направят поне някои прогнози или да се формират междинни изводи. Междувременно не виждаме нищо освен планове и обещания, подкрепени от оптимизма на разработчика. И затова е мъгла и несигурност.

(Превод за “Труд news" - Павел Павлов)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения