България става иновативна с инвестиции от над 3 млрд. лева

318 млн. лв. за авангардни научни разработки от висши училища и от институтите на БАН

Вторият най-субсидиран стълб в плана

България ще разполага с огромни средства от ЕС през следващите 7 години. Освен сумите, които страната ни традиционно получава по оперативните програми на ЕС, ще разполагаме и с допълнителни средства за възстановяване от последиците от пандемията от COVID-19. Затова “Труд” стартира поредица от статии, в които ще представи данни за очакваните пари от ЕС, както и коментари и анализи на експерти и управляващи за това как е най-добре те да бъдат използвани.

Стълбът “Иновативна България”, заложен в Плана за възстановяване и развитие, е вторият най-субсидиран от четирите с планиран дял от общата сума - 25,8% или 3,1793 млрд. лева. Той цели повишаването на конкурентоспособността на икономиката и трансформирането є в такава, базирана на знанието и интелигентния растеж.

Три са направленията в стълба “Иновативна България” - Образование и умения, което включва инвестиции в STEM кабинети в училища със сума за инвестиции от 552 млн. лв., както и модернизиране и реновиране на 750 училища, 450 детски градини, както и общежития с бюджет от 604,6 млн. лв. Планирано е и изграждане на национална онлайн платформа за обучение на възрастни със сумата от 279 млн. лв., както и изграждане на центрове за личностно развитие на ученици и младежи - 60 млн. лв. за 200 центъра в цялата страна.

Второто направление е за научни изследвания и иновации, което включва ресурс от 318 млн. лв. за авангардни научни разработки от висши училища и от институтите на БАН и повишаване на иновационния капацитет на Българската академия на науките в сферата на зелените и цифровите технологии - 47,4 млн. лв. Третото е за развитие на интелигентна индустрия, което включва развитие на индустриални паркове и подобряване на инфраструктурната им свързаност със специален фонд от 416 млн. лв. Включена е и програма за икономическа трансформация на малкия и среден бизнес - 1,728 млрд. лв. (900 млн. лв. за сметка на Инструмента за възстановяване и устойчивост).

Да обърнем поглед към образованието

Образованието е ключов момент в стълба Иновативна България. Именно заради това в сектора са планирани цели 1,4974 млрд. лв. Ще се изпълнят и реформи - в предучилищното и училищното образование, както и във висшето. Образователната реформа цели актуализация на учебните програми, надграждане на успешни практики и умения за дистанционно обучение, ориентация към STEM и развитие на когнитивните умения на учениците. Чрез реформата ще се въведе и задължителното предучилищно образование от 4-годишна възраст. Планират се и условия за по-голяма гъвкавост при онлайн обучението.

Чрез плана ще създадат изцяло иновативни училища, затова и основните разходни пера са за оборудване на STEM кабинетите в близо 2000 училища. Проектът има за цел да повиши дигиталната грамотност и мотивацията за учене и да насърчи интереса и умения в дисциплините и областите, свързани с природни и инженерни науки, изкуствен интелект, роботика, ИТ, природни науки, като ще бъде въведена и нова методика на преподаване - проектно и проблемно-базирано изследователско обучение.

Паралелно е предвидено да се повиши квалификацията на педагогическите специалисти, насочена към усъвършенстване на дигиталните умения. Приоритет в плана е създаването на по-привлекателни условия за учене и дейности по интереси, като за целта ще бъде финансирано и извършването на цялостни ремонти и изграждане на детски градини, училища и общежития и кампуси за осигуряване на благоприятни условия за живеене, за обучение, възпитание, социализация и развитие на учащите. Ще бъдат изградени инсталации за използване на алтернативни източници на енергия в училища и детски градини, за отопление, вентилация и охлаждане на сградния фонд, озеленяване и други.

Очаква се България да има и единна учебна програма съгласно Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1. Планира се и изграждането на дигитални клубове в сгради на общини, областни информационни центрове, библиотеки, читалища, дирекции “Бюро по труда”, по места на цялата територия на страната.
Нови центрове за личностно развитие на ученици и младежи в подкрепа на устойчивото възстановяване на общините ще помогнат за формирането, развитието и реализацията на учениците и младите хора в градовете Пловдив, Стара Загора, Добрич и Враца. Проектът предвижда включването на поне 15 000 ученици и младежи в дейностите на центровете, както и поне 2000 младежи, преминали през специализирани обучения за повишаване на професионалната им компетентност, включително дигитална, финансова, за предприемачество.

Иновациите са изключително важни

За оказване на трайно въздействие върху реформата в образованието, проектите, включени в Плана за възстановяване и устойчивост, ще се съчетават с предвидените в Програма “Образование 2021-2027 г.” дейности за цифрова трансформация на образованието и насърчаване на иновациите в предучилищното и училищното образование. В по-широк план, проектите допълват целенасочените усилия по Програма “Образование 2021-2027 г.” за ранно детско развитие и разширяване на обхвата на образователната система при осигуряване на равен достъп, модернизиране на учебните програми и съдържание, подпомагане на професионалното развитие на учителите.

Проектите в науката пък ще допълват усилията за развитие на иновациите и научните изследвания като решаващ фактор за излизане от кризи, икономическо възстановяване и преход към кръгова и зелена икономика. Ще се търси преодоляване на фрагментацията в развитието на научните изследвания и иновациите чрез засилване на взаимодействието между двете сфери и намаляване на регионалните различия чрез изграждане и надграждане на национална научноизследователска и иновационна екосистема.

Съществена подкрепа ще бъде насочена и към развитието на Индустрия 4.0 в България чрез въвеждане на цифрови технологии и решения, насърчаване въвеждането на технологии в предприятията и изграждане на необходимия човешки, научен и институционален капацитет.

Следва продължение

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи