Български и румънски авиофирми искат сътрудничество в борбата с градушките със самолети

Съвместните действия срещу природните стихии могат да станат реалност само след споразумение между Правителствата на двете страни

Български и румънски авиооператори настояват за съвместни действие при борбата с градушките чрез самолети. Новият способ се прилага у нас от средата на май тази година и се оказва изключително ефективен. За още по-голяма сигурност обаче трябва на правителствено ниво да се договори сътрудничество между България и северната ни съседка.

Свидетелство за спешната необходимост от това е разразилата се буря около 21 часа на 22 юни на територията на Румъния. Само на 15 километра Северозападно от българската граница се изсипала градушка, която нанесла сериозни щети. 

"Шансът за България беше, че облакът се изваля преди да е навлязъл на наша територия. Самолетите ни не могат да действат при такава ситуация, защото нямат право да летят в чужда територия, нито могат да оперират нощем", разясниха ситуацията авиатори от летището в Горна Оряховица.

Там са базирани трите самолета, които извършват специфичната дейност. Облаците и климатичните условия се наблюдават денонощно от радаристи. Летателните машини обслужват мащабна територия като опазват над 30 млн. декара обработваеми земи в Централна и Североизточна България, които преди не бяха защитавани. Ракетитите пък охраняват около 22 млн.декара ниви. С двата способа е гарантирано оцеляването на над половината от насажденията в България. Така за първи път у нас самолети се включват в борбата с градушките. Стойността на проекта е 5 млн.лв, които са осигурени от бюджета на Министерството на земеделието. 

Проблем обаче се оказва, че самолетният метод все още не се практикува в Румъния. 

"Разработваме общ проект, който може да получи финансиране от ЕС по програмите за трансгранично сътрудничество. Съвместните действия срещу природните стихии могат да станат реалност обаче само след споразумение между Правителствата на България и Румъния. Засега договорка има само между авиокомпании, но не и на междудържавническо ниво", обяснява Сергей Еренейко, който с още петима специалисти от Румъния работят с български и аржентински радаристи и авиатори на летището в Горна Оряховица.

Според български летци е важно да се обособи 50-километрова зона на територията на Румъния, за да могат наши самолети да навлизат при необходимост и да разбиват буреносните облаци. 

"Освен това времето се затопли и зоната с 0 градуса се вдигна на 5 километра от земята, а нашите самолети имат разрешение да летят на височина до 3 километра и само през деня. Това затруднява работата при прилагането на авиометода срещу градушките и увеличава риска от щети. Тези условия могат да бъдат коригирани само с разрешение от Ръководство въздушно движение /РВД/", обясняват пилоти.

От старта на прилагане на самолетния метод срещу градушките у нас е имало 32 дни с бури. Извършени са общо 70 полета и са засадени 115 клетки в градоносни облаци. Действията по опазването на реколта и имущество, са коствали около 140 летателни часа. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Региони