В Германия и Испания феновете не управляват

Феновете ще управляват "Левски" - мечта на милиони. Няколко дни по-късно подобен вятър задуха и към ЦСКА. За пример се дават испанските и германските клубове. Общите събрания на грандовете им наброяват стотици хиляди членове. Всеки има право на глас. Означава ли това, че парите на запалянковци издържат Лео Меси и Роберт Левандовски? Или пък  "Камп Ноу" и "Алианц Арена" са рожби на фенските пари?
Не, това е голяма заблуда. Да надникнем първо в "Байерн" - еквивалент на ЦСКА и "Левски", макар че мащабът е на светлинни години. Близо 300 000 са феновете, които всяка година плащат членски внос в касата на клуба. Сумата е скромна - по 25 евро. Сумарно пасивната помощ за клуба е по-малко от 10 милиона евро. Има-няма половината годишна заплата на Роберт Левандовски. А на общото събрание "Байерн" отчита оборот от около 700 милиона евро годишно. Разликата е драстична.
От къде идват парите? Около 200 милиона евро се формират от чисто футболни фактори - телевизионни права, наградни фондове, продадени футболисти. Закон в Мюнхен е не повече от 40 000 продадени абонаментни карти. Останалите 30 хиляди са за фенове от цял свят, които не могат да си позволят всеки ден да са на "Алианц Арена". Но дойдат ли, те инвестират огромни количества пари във фенартикули, бира и вурстове... Абонаментни карти на хубави места струват около 750 евро на сезон. А ВИП билетите за цял сезон са на стойност 12 000 евро. Други 200 милиона евро са от спонсори. В портфолиото на баварците са телекомуникационната компания "Т Мобиле", "Адидас", "Ауди", "Алианц", DHL, "Катар Еъруейс", "Сименс", "Пауланер" и други. Естествено, тяхната дума се чува при управлението на клуба. Но! Най-важният човек в "Байерн" е изпълнителният директор Карл-Хайнц Румениге. В него е съсредоточена оперативната власт. Назначава го президента – в случая Ули Хьонес, който наскоро се оттегли. Баварците са клуб, имащ славата, че се управлява от бившите си звезди от терена. Управителният съвет е съставен от бизнесмени, които контролират финансовите процеси и също са избрани от президента. Подобна е схемата и в другите германски клубове. Всички те са акционерни дружества. Основно правило е никой да няма повече от 50 дяла в АД-то.
Да отидем към Испания. Шампионът "Барселона" има 153 458 членове, които за миналия сезон са платили по 185 евро членски внос. Президентът Жозеп Мария Бартомеу и останалите от управителния съвет не дават пари за клуба. Задължение на УС е да обезпечи финансово бюджета с гаранция 20 процента от него. Около 150 милиона евро "Барса" взима от телевизионните права. Останалите пари са от билети, фенартикули и спонсори. Каталунците имат 3 основни партньора - "Найк", "Ракутен" и "Беко". Към тях се прибавят още 13 спонсора, между които са пивоварна, телекомуникационна компания и букмейкърска къща.
Феновете са неизменно важна част и в Испания, и в Германия, където няма модел "Бащица". В Италия и Англия е по-различно, защото повечето клубове са собственост на един човек или семейство. Привържениците имат огромно значение със своята активност, както показаха у нас "сините" в последните месеци. Тяхната основна задача е да пълнят стадиона и да си купуват редовно клубни артикули. И веднъж на определен период от време да гласуват кой да бъде президент на клуба. Босът и управителният съвет се задължават прозрачно да работят със средствата, основната част от които са чисто футболен бизнес.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Футбол Свят