Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация: България е на челно място в Европа по сив сектор на горива (ОБЗОР)

Предлагат да бъде създаден обществен борд за горивата

Всеки втори литър от внос влиза в страната без платени данъци

Сивият сектор на горива у нас е около 30% и това ни поставя на челно място в Европа, заяви Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), на първата национална годишна конференция на асоциацията.

По думите му всеки втори литър гориво от внос влиза в страната без платени данъци. “При четири рафинерии в страната само “Лукойл” внася нефт. Интересното е какво правят другите три”, заяви още Златев.

“Проблемите са много - контрабанда на горива, избягване на данъчно облагане и ДДС схеми, продажби на некачествено гориво с неясен произход. В държава като нашата подобни практики намират благодатна почва”, допълни той.

Златев предложи да бъде създаден обществен борд за горивата, в който публично и прозрачно да бъдат обсъдени всички проблеми в сектора, включително и различните данни на институциите.

Той заяви, че по данни на БПГА само за миналата година в България са влезли 54 танкера с нефт и не е сигурно дали са преминали през Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) на Агенция “Митници”.

“Вчера имахме дискусия с представители на национални асоциации на петролния бранш от Централна и Източна Европа, на която обсъждахме общи проблеми, както и новите тенденции, касаещи нашия бизнес”, добави Златев.

По време на конференцията се видя, че различните институции боравят с различни данни, когато правят оценки за пазара. От БПГА например изчисляват потреблението на горивата на базата на регистрираните в Националния статистически институт (НСИ) превозни средства - малко над 4,2 млн., докато в НАП използват данните за превозните средства с платена “Гражданска отговорност”.

“Да седнем на една маса, да извадим цифрите и да решаваме една и съща задача”, призова директорът на НАП Бойко Атанасов. Той допълни, че всеки може да обяви някаква цифра за сивия сектор и да я обоснове с различни данни и методи за изчисление.

В БПГА смятат още, че са необходими и специализирани образователни кампании за обществото до какво води контрабандата на горива в страната.

Руслан Стефанов,

Център за изследване на демокрацията:

Проблемът изисква

комплексни мерки

Проблемът с нелегалната търговия на горива изисква комплексни мерки, това заяви Руслан Стефанов, директор на „Икономическа програма” в Центъра за изследване на демокрацията. По думите му сивият сектор на горивата е в размер на 1,600 млрд. лв. годишно.

Според Стефанов устойчивостта на сивия сектор осигурява сериозни приходи на служители и във ведомствата, където има многобройни корупционни практики.

Мерките за справяне с контрабандата на горива, които той предлага, е първо да имаме ежегоден и правдоподобен анализ на сивия сектор. “Трябва да формираме и официално число за нерегламентирания пазар на горивата у нас”, предложи Стефанов. По думите му е добре да има взаимодействие между държавните агенции и частния сектор, тъй като в пазара на горива могат да се открият допълнителни приходи, които да влязат в бюджета.

Красен Станчев, икономист:

Загубите от ДДС

в бранша

достигат 1,2% от БВП

Загубите само от ДДС при продажбите на дребно в сектора на горивата възлизат между 0,9% и 1,2% от БВП на страната по последни данни за 2015 г. Това заяви Красен Станчев, икономически експерт, по време на конференцията.

Нерегламентираният пазар на горива в страната възлиза на 750 млн. лв., или 13% от всички продажби през 2015 г.

“България е една от страните с динамика в загубите от ДДС при пазара на горива. През 2010 г. процентът загуби е бил 24%, през 2013 г. пада до дял от 16%.

В момента загубите от ДДС нарастват около 17% и 18% от всичките продажби на горива”, уточни Станчев.

Той предложи два метода, които могат да помогнат нерегламентираният сектор на горива в страната да се изсветли.

А именно авансово деклариране на очакваните търговски продажби за една година по примера на Полша, която е успяла да изсветли сектора. Второто предложение е Агенцията за приходите да оцени риска при вътрешнообщностната търговия с горивата в страната , особено при малките оператори (търговци).

проблем

Шефът на Агенция „Митници“ не отрече, че БАЦИС не работи

Шефът на Агенция “Митници” Розалия Димитрова не отрече, че Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС), която трябва да следи движението на акцизни стоки като горивата у нас не обработва данните за всички горива, които влизат в страната.

“Има проблеми със системата, която събира информация за количествата горива и платения акциз - Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) на Агенция “Митници”, защото данните в нея могат да бъдат манипулирани ръчно. Миналата година сезирахме и главния прокурор. Прокуратурата изготви доклад, който потвърди нашите съмнения”, заяви председателят на БПГА Валентин Златев по време на конференцията.

Розалия Димитрова замълча и не направи никакъв коментар по този въпрос. Шефът на митниците не си направи труда да обясни как смята да се справи с този проблем. Единственото, което каза, бе заучената фраза, че приходите от акциз на горива през последните три години заемат дял от над 45% от общо събрания акциз в бюджета на държавата.

Ако карат с нелегално гориво

В Полша

конфискуват

автомобили

В Полша конфискуват автомобили на шофьори, които зареждат нелегално гориво от нерегламентирани бензиностанции, а данъчните измами с горива се наказват със затвор до 25 години. Това подчертаха от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Предложение за по-стриктни наказания и в България направиха от БПГА на среща на нефтените и газовите асоциации от страните в Централна и Източна Европа ден по-рано. По думите на Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация, в България проблемите със сивия сектор на горива са най-значими и драматични, но наказанията в другите държави са много по-тежки в сравнение с нашето законодателство.

“Трябва да има закон, който да въведе по-високи изисквания към фирмите, които се занимават с горива”, заяви Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация. По думите му по начина, по който се случва лицензирането на бензиностанции в момента, всеки, който иска, влиза в бизнеса с горива. Докато това не се промени, секторът няма да се изсветли. От асоциацията настояват за по-сериозни санкции в сивия сектор и у нас, защото те могат да са добра превенция на нарушенията в бранша.

Кевин МАккена,

президент на

подразделението за петрол и газ в Authentix Inc:

Маркиране на горивата спира

контрабандата

- Г-н Маккена, представихте система за маркиране на горива, която позволява хващането на контрабандно гориво чрез маркирането му. Как можем да сме сигурни, че тази маркировка няма да бъде фалшифицирана?

- Когато гориво влезе в страната, то се изследва и му се добавя маркер, който е уникален за всяка една държава. По този начин много ясно се вижда дали горивото е доставено легално. Ако липсва маркировка, това означава, че е с неясен произход. Маркирането действително може да предотврати нелегалния внос и търговия на горива. На практика маркерът е скрит в химичния състав на горивото и наистина ако не знаеш какво точно търсиш, е почти невъзможно да го откриеш. Това, което принципно представлява някакъв риск, е, че някой би могъл да открадне самия маркер. Поради тази причина ние упражняваме твърде строг контрол и боравим с него все едно са пари в брой. И в случай че имаме съмнения за компрометиране, ние разработваме нов маркер.

- С колко се увеличават приходите в държави, в които е въведена тази система?

- В Сърбия например само през първата година от ползването на тази технология ръстът в приходите за хазната е 120 млн. евро. В една от държавите от Близкия изток подпомагаме контрола на дизеловото гориво, защото голяма част от него се контрабандира за други държави. Но когато започнахме тази програма, направихме проучване на един граничен пункт в държавата. Резултатът показа, че само през него на ден контрабандно минава дизел на стойност 1 млн. долара. Контрабандистите скриваха дизела в друг продукт, например асфалт или отпадъчно олио, и след като премине границата, се транспортира до рафинерия, където се преработва, за да бъде извлечен чистият дизел. Така при една нормална проверка граничните служби не можеха да засекат контрабандата, защото не можеха да засекат дизела, когато е примесен с друг продукт. Предвид това, че горивото първо е било маркирано от нас, когато тестваме вторичния материал, ние можем да засечем дали в този асфалт например е примесено гориво, маркирано от нас. След проверката ние предоставихме данни на правителството точно кои транспортни фирми износители контрабандират гориво и бяха отнети лицензите на 14 такива компании. В резултат тези 1 млн. долара на ден, които се изнасяха, спаднаха драстично до 50 000 долара.

- Вашата компания предимно на правителствено ниво ли работи?

- Работим и на правителствено ниво, и с частни компании, производители на гориво.

- Какви са стъпките, когато работите на правителствено ниво?

- Обикновено се спонсорира от Министерството по горивата, ако има такова, или от Министерството на финансите. Въвежда се законодателство, в което се залагат процедурите по маркиране на горивата, всички детайли, наказанията, които ще бъдат налагани.

- Колко струва въвеждането на тази технология с маркирането на горива?

- Обикновено струва по-малко от един американски цент на литър гориво, а възвръщаемостта на тази инвестиция е огромна.

- От българското правителство някой свърза ли се с вас?

- Не. Тук сме по покана на Българската петролна и газова асоциация.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика