Великият майстор на Армения Карен Хакобиян пред "Труд": Само демократичните общества приемат положително масонството

Всеки човек трябва да бъде критичен и изискващ първо към себе си

Масони от четири континента присъстваха на официалната церемония по встъпването на втори мандат на Великия майстор на Армения Карен Хакобиян. Свободни зидари от САЩ, Южна Америка, Европа и Азия уважиха арменските си братя по време на тържествата в Ереван. Вестник "Труд" бе единствената европейска медия, която получи възможността за интервю с Карен Хакобиян. Разговаряхме с Великия майстор на Армения за същината на братската верига и предизвикателствата пред масонството в 21 век.

- Преди няколко месеца, помните, господин Хакобиян, разговаряхме с Вас и първо искам да Ви благодаря, че приехте тогавашната покана на вестник „Труд“ за интервю. Пак при първата ни среща споделихте, че масоните в Армения подкрепяте проекти на Арменската апостолическа църква - какви са отношенията на Великата ложа на Армения с Ечмиадзин? Армения е първата държава в света, приела християнството за официална религия.

- Масонството е нерелигиозна и неполитическа организация. Нашите отношения с всяка църква и религия – католическа, православна, протестанска, апостолическа са еднакви, тъй като едно от основните изисквания е масоните да са вярващи мъже. Вярата в Бог е единствено изискване без претенции към принадлежност към дадено вероизповедание. Затова и ние не акцентираме конкретно на отношенията с Арменската апостолическа църква, но по обясними причини повечето от нашите братя принадлежат към това вероизповедание.

- Показахте на братята си от 4 континента експозицията в Националния исторически музей на Армения и те бяха впечатлени от каменни артефакти с датировка от VII век с масонски символи и изображения от катедралния комплекс Звартноц. Колко древно е масонството?

- Това е много интересен въпрос, на който има възможност да се отговори по различен начин и да се откриват различни прочити. За официална дата на съвременното масонство братята по цял свят приемат 1717 година – създаването на първата Велика ложа в света в Англия и миналата година 300-та годишнина беше отбелязана подобаващо не само в Лондон, знаете. По тази причина символно приемаме Великата ложа на Англия като Ложа-майка на всички велики ложи. Но ако говорим за история на масонството въобще, то има различни теории, едната от които казва, че може да проследим масонството до древен Египет още при строителството на пирамидите, което е било организирано от майстори по начин, по който го припознаваме сега. Имам предвид наличието на чираци, калфи и майстори – каквато е тристепенната система на съвременното масонство. Свободните зидари и днес използват знаци и символи, които идват от стотици години назад, още от времето на строителните задруги. Едва ли ще откриете еднозначен отговор на въпроса колко древно е масонството, но много от символите му са в древността. Строителите на храмове отпреди векове са били едновременно и архитекти, имали са уменията да творят шедьоври, които и днес са пред очите ни. Те са били търсени и са пътували, за да строят катедрали и сгради из цяла Европа. Те не са споделяли тайните на строителството – кой камък, къде точно трябва да се постави, за да се изгради арката, например. Има и друго виждане – че масонството е организирано по времето на краля на Франция Филип Красивия, който е наредил разправа и преследване на тамплиерите. Част от тях, които са успели да се спасят от гоненията в Шотландия, в Швейцария и по други земи, са създали Шотландския ритуал.

- Като споменахте Шотландския ритуал, знаете, че наскоро Старият Велик майстор на ОВЛБ Иван Сариев бе инсталиран за Суверен Велик командир на Шотландския ритуал у нас. С какво това събитие ще допринесе към развитието на масонството в България?

- Имал съм много поводи да общувам с брат Иван Сариев и безкрайно много го уважавам. Имаме изключително топли отношения и мисля, че изборът му за Суверен Велик командир ще допринесе не само за развитието на масонството в България, а по целия свят. Използвам и случая чрез нашето интервю да го поздравя лично и специално за избора му, като пожелавам активна и ползотворна работа на него и на българските братя.

- Ще взема повод от думите ви за поставянето на точния камък на правилното място, защото преди да започнем интервюто ми казахте, че има разлика от масони до масони и че масонството се носи в сърцето, но някои хора ползват свободното зидарство само като опаковка. Какво става с неправилно поставените камъни във вашето братство?

- Всеки мъж идва в масонството като необработен камък. И до края на своя живот той работи върху себе си по своя масонски път и тази работа не спира. Когато говоря със своите братя, често казвам, че най-сложното за човек е да погледне себе си в реално огледало. И винаги съветвам и себе си, и своите братя – да имаме в себе си такова огледало, в което да се оглеждаме всяка сутрин. Ако имаш такова огледало, то ще можеш да работиш върху себе си, за да изгладиш своите недостатъци и да се усъвършенстваш. Тези, които не могат и не виждат себе си в такова огледало, а се оглеждат във витрините – по моите разбирания те просто не могат и не трябва да са масони. Те виждат проблемите само в другите, а не могат да осъзнаят своите недостатъци. Има едно такова понятие в масонството – камък с шупли. Това са камъните, върху които не можеш да работиш, защото те вече имат шупли, вече имат дефект. По правило такива хора сами се отсяват от масонството, разбирайки, че тази среда не е тяхна. Случва се понякога и такива камъни да попадат при нас.

- Както казва Томас Джаксън в своята книга „Масонски перспективи“ – „Свободното зидарство не греши. Грешат свободните зидари“?

- Правилно. Така е.

- Във Великата ложа на Армения поставихте традиция с провеждането на образователна конференция за свободните зидари. Ще отворя скоба, за да припомня за нашите читатели, че съвсем наскоро Великият майстор на Испания сподели в интервю пред "Труд", че планира създаването на Масонски университет. На какво трябва да се учат масоните?

- В много Велики масонски ложи има образователни структури. Мога само да се радвам за тази инициатива на испанските ни братя и ще се радвам и други Велики ложи да я припознаят като своя. В Армения имаме ложа, която носи името на създателя на арменската азбука – Месроб Мащоц (ок. 361-440 г., б.р.). И всички новопостъпили братя, които влизат като чираци, получават обучение и в ложа Мащоц, освен в ложата, в която са приети първоначално. Обучението им в ложа Мащоц само допълва тяхното масонско образование в символизма, езотериката и др. Мисията на масонът е да направи света по-добър. И всички братя по света участват символно в строежа на храма и всеки един от нас е камък от този храм. И колкото по-добри са камъните, толкова по-съвършен ще е храмът. Всеки октомври ние провеждаме научна масонска конференция, по време на която най-добрите градежи, които са представени през годината в ложите, се изнасят пред братята от страната. По този начин най-добрите изследвания, доклади достигат до свободните зидари в Армения. Този форум има образователен характер и в същото време дава възможност на масоните да обменят и да създадат нови контакти помежду си, а в същото време стимулира и откриването и разработването на нови теми. Тази година ние ще имаме и международни лектори и от други Велики ложи, ще чуем учени - професори по философия, история, теология. Целта ни е с времето този вид форуми да станат и до известна степен достъпни за обществото. В постсоциалистическите страни по правило отношението на хората към свободното зидарство е в по-голяма степен със знак „минус“, отколкото в Западна Европа или в САЩ. И нашето желание е да променим тази нагласа в обществото. С по-високата му степен на демократизация масонството се възприема много по-позитивно.

- Великият майстор на Обединената велика ложа на България (ОВЛБ) Искрен Йотов отвори за пръв път в историята на ОВЛБ масонски храм в София за медиите - каквато практика има в Англия, например. Имате ли такъв подход и в Армения? Как привличате млади членове във Вашите ложи?

- Похвална инициатива на ОВЛБ и Великия майстор брат Искрен Йотов. В 21 век това е един от начините да покажем смисъла на свободното зидарство на младите хора. Подобни практики съществуват на много места по света и те показват зрелостта на обществото. Един от примерите у нас е началото на засаждането на Масонската гора в началото на тази година. Един от основните проблеми в Армения е екологичният. В началото на 90-те години при енергийния дефицит у нас имаше масово изсичане на горите и сега се стремим да възстановим природния баланс със засаждането на много декари нови гори. Великата ложа на Армения инициира програма „Масонска гора“. Тази година успяхме да залесим повече от 10 дка гора. Това се прие много добре от обществеността – вашите колеги от медиите също проявиха интерес и популяризираха нашата кампания. Сега разработваме нова социална програма „Масонско село“, чрез която да подпомогнем малките населени места. Целта й ще бъде да приложи модерните „зелени“ технологии за подобряване на живота на хората там. Искаме да покажем чрез пилотен проект, как може едно малко село да стане съвременно място за живеене чрез използването на слънчеви панели и биогазови инсталации. Това ще облекчи разходите на земеделците, ще бъде в помощ за битовите им разходи - в Армения има над 290 слънчеви дни в годината.

- "Разкъсваме веригата на ръцете, но веригата на душите остава завинаги свързана. Завинаги" - изпращането с братска верига на починал масон е ваша дълголетна традиция, която обаче е повлиявала дори на военни действия. Враждуващи армии са спрели битка, за да почетат и изпратят в последния му път князът-пълководец с арменски корени ген. Валериан Мадатов през 1829 година край Шумен по време на Руско-турската война от 1828-1829 г. Писала съм за тази история, но как да си обясним едно на пръв поглед немислимо примирие само заради братската верига?

- Масоните имаме специален ритуал при кончината на наши братя – ние смятаме, че сърцата и душите ни са свързани в братска верига и когато напускаме този свят, нашите души остават в братска верига. Има много случаи в историята – военни и политически, когато свободни зидари са си противостояли. Генерал -фелдмаршал Михаил Кутузов (1745-1813 г., б.р.), който е бил наш брат, е имал за противници също наши братя свободни зидари от френската армия. Не знам дали трябва да го казваме, но пак като пример за противоборстващи масони е двойката от 20-ти век Салвадор Алиенде – Аугусто Пиночет в Чили. Те са били масони, братя и дори мисля, че са били и в една и съща ложа. Пиночет три пъти е молил Алиенде да го спаси, да го изведе от страната с военен хеликоптер. Но Алиенде е отказал. Що се отнася до историята за княз Мадатов – негов потомък днес е наш брат във Великата ложа на Армения, велик инспектор е.

- Какво е вашето послание към масоните от България, към Великия майстор на ОВЛБ Искрен Йотов по повод на 25-годишнината от създаването на ОВЛБ?

- Искрени братски поздрави към Великия майстор на ОВЛБ брат Искрен Йотов за укрепване и развитие на Великата ложа на България, здраве и да продължават стремежа към повече масонско познание за хармония, мъдрост, светлина.

- Как избрахте пътя на свободен зидар?

- Още като млад имах интерес към свободното зидарство, още като студент. Разбира се, тогава имаше малко и доста разнопосочна информация. Но през 2001 година един от съоснователите на Великата ложа на Армения, майстор на ложа "Любов", се обърна към мен и ме покани. Тогава му зададох два въпроса – ще противоречи ли масонската ми принадлежност по някакъв начин на моята родина. Той ми каза: „Категорично, не“. Попитах го и дали масонството ще е в противовес с моята вяра. И получих същия отрицателен отговор. Тогава аз казах, че съм готов и имам желание да стана масон. Оттогава следвам правилото, че всеки човек трябва да бъде критичен и изискващ първо към себе си. Това е възможност човек да се усъвършенства сам. Едно от най-похвалните качества на човек е да може да погледне своите недостатъци, защото само така ще може да ги поправи и да стане по-добър.

- Това ли си казвате сутрин пред вашето, вътрешно огледало?

- Когато се погледна в него, виждам колко съм слаб. Но се стремя да се поправя и работя усърдно да изправя своите човешки недостатъци.

Нашият гост

Великият майстор на Великата ложа на Армения Карен Хакобиян е роден на 31 август 1958 година в Ереван. По професия е инженер, мениджър на търговска компания. Карен Хакобиян е вторият местен арменец, който е иницииран във Великата ложа на Армения през 2001 година. И първият Велик майстор на Великата ложа на Армения от създаването й. Владее английски и руски езици. Семеен.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта