Виртуални обиколки изместват автомобилните изложения

Автомобилните изложения нямат за цел да реализират директни продажби, а да дадат възможност на хората да се докоснат до луксозни марки и изключителни модели.

Зрителите пестят време и средства, но намаляват ползите за местните икономики

Автосалоните са повод и за протести

Блясък, лукс авангардни технологии, концепции за бъдещото развитие, модели - всичко това може да се види и усети по време на един автомобилен салон. Историята на тези изложения на практика проследява не само тази на автомобилостроенето, но и тенденциите за неговото развитие в близко бъдеще. Автономното управление изглежда все по-възможно за масова употреба, като целта е постепенно да се намали ролята на човешкия фактор, чрез което колите да станат по-безопасни, по-удобни, с по-ниски експлоатационни разходи и с по-малко вредни за околната среда емисии.

Ефекти от участието на производителите

В ерата на дигитални технологии представянето на нов модел или концепция става все по-лесно. Всеки потребител на интернет може с няколко действия да се запознае подробно с техническите данни, предлаганите опции, цените и възможностите за лизинг и всякакви други характеристики на автомобилите. Освен това производителите имат много добре изградени дистрибуторски мрежи. Всъщност самите изложения нямат за цел да реализират директни продажби, макар че такива се случват, а да дадат възможност на хората да се докоснат до луксозни марки и изключителни модели наред с по-масовите и продавани в значително по-голям брой коли.

За производителите една от целите е да се покажат актуалните модели, но освен това и визията и концепциите им за бъдещето на тяхната марка или на автомобилите изобщо. Те трябва да демонстрират техническо съвършенство, динамика и скорост, надеждност, икономичност. В крайна сметка всички тези характеристики се свеждат до по-добро съотношение между полезността и цената. За разлика от цената обаче полезността не може да бъде точно измерена. В тази категория трябва да се отчетат както качеството на производство, така и чисто субективни усещания, каквито са удоволствието от шофирането, удобството, предпочитанията към определена марка.

В крайна сметка обаче производителите осъзнават необходимостта от периодично участие в подобни форуми, макар че това всъщност не представлява значителна част от бюджетите им за маркетинг. Дори тазгодишното издание на автомобилното изложение във Франкфурт ще бъде пропуснато от някои от най-големите производители на автомобили, включително и европейски.

Важен показател за измерване успеха на автомобилните салони е броят на премиерите - световни или континентални. Практиката производителите да представят значим нов модел или фейслифт на съществуващ такъв на по-малки изложения е рядка. Всъщност възможността най-вече журналистите, но и останалите посетители, да видят и евентуално да изпробват първи новите продукти прави все още автомобилните салони толкова популярни.

Най-престижните салони

Големите 5 е наименованието на автомобилните изложения във Франкфурт, Женева, Детройт, Париж и Токио. Част от по-малките автошоута през последните години постепенно отпадат от календара, като това се отнася дори за такива с дълга история и традиции в автомобилостроенето като Англия, Австралия и Съединените щати.

Международното моторно шоу в Германия е най-голямото в света. Първото е проведено още през 1897 г. в Берлин, като са изложени едва 8 автомобила. Преди Втората световна война то се провежда в Берлин и през 1939 г. събира 825 хил. посетители - рекорден брой за този период. След това то е прекъснато и възстановено през 1951 г. във Франкфурт на Майн и Берлин, но след това се премества именно във Франкфурт. Понастоящем то се провежда всяка година, но се редуват изложения за пътнически и товарни автомобили, като тазгодишното е за от първия вид. Рекордната година е 1989 г., когато броят посетители е приблизително 1,2 млн. души, а изложителите са почти 2 000. Цената на редовен дневен билет през 2019 г. е малко над 25 лв.

Мондиал на автомобилите е наименованието на Парижкото изложение, което е признато за най-старото в света, като началото му е поставено още през 1898 г. След това то е прекъсвано два пъти по време на световните войни и веднъж заради икономическата криза през 7-те години. До 1976 г. то се провежда ежегодно, а след това през година. което се провежда през месец октомври. През 2016 г. посетителите са над 1,25 млн. души, което го прави най-популярното, като по този начин изпреварва конкурентите си от Токио и Франкфурт.

През 2018 г. за първи път салонът обединява три отделни изложения - за автомобили, мотоциклети и нови превозни средства. Любопитен момент е, че тук се представят и състезателни модели от най-високия клас на световния рали шампионат. Цената на редовен билет е малко над 31 лв.

За Женева е характерно, че там се провежда изложение, въпреки че Швейцария не е производител на автомобили. Това не пречи на Международния автомобилен салон да се нареди сред петте най-големи в света. Първият е проведен още през 1905 г. и представя почти всички големи автомобилни марки по това време, които се задвижват както с двигатели с вътрешно горене, така и с пара. На салона често се представят суперколи, прототипи, ново оборудване, технологични пробиви. Освен това в рамките му дори се провеждат дебати по политически и социално значими теми. Той е считан за своеобразен неутрален терен за всички автомобилни производители.

Той се провежда ежегодно и през 2019 г. това се случи през март. Проучване за профила на посетителите показва, че над 50% от тях са швейцарци, а общо около 90% са швейцарци и французи. Освен това приблизително 80% от тях са във възрастовата група между 18 и 64 години, а също така над 70% са мъже. Друг интересен факт е, че хората вече присъстват не само физически, но са склонни да плащат и за дигитално посещение. По този начин достъпът е възможен глобално. Това означава, че важен показател е не само броят посетители, но и посетителите на уебсайта на събитието, както и на реферирането към него в социалните мрежи. Цената на дневен билет е малко над 28 лева.

Началото на автомобилното шоу в Детройт е поставено през 1899 г., само година по-късно от това в Париж. До 1957 г. то има регионален характер, но след това в него участват вече производители от целия свят. От 1989 г. то вече носи името Северноамериканско международно автомобилно шоу. Домакин е Детройт, считан за столицата на автомобилостроенето в Съединените щати. Най-високата посещаемост е регистрирана през 2003 г. - почти 840 хил. човека. На последното издание, проведено през януари 2019 г. липсват голяма част от производителите от т.нар. премиум сегмент. От 2020 г. то ще се провежда вече през месец юни.

Приходите за местната икономика от организирането на събитието и съпътстващите го дейности се оценяват на около 500 млн. долара. В тях се включват както продажбата на билети, така и разходите при престоя на туристите за храна и хотели, транспорт, развлечения и т.н. Цената на редовните билети за проведеното през настоящата година изложения е приблизително 25 лв.

Автомобилните изложения са повод и за протести. Те са насочени най-вече срещу замърсяването, причинено от колите с двигатели с вътрешно горене. Актуалните данни показват обаче, че покупката на електромобили все още е свързана както със стремежа за опазване на околната среда, така и от субсидиите, отпускани от съответните държави под формата на поемане на част от първоначалната цена, безплатно паркиране на централните части на някои градове, безплатно зареждане от публични станции и т.н. Намаляването на субсидиите напоследък е един от основните фактори за текущия спад на продажбите в световен мащаб.

Моторното шоу в Токио се провежда от 1954 г., когато броят на изложителите е 254, а посетителите са 547 хил. души. То постепенно набира популярност, като интересът се покачва. Най-голяма изложбена площ е използвана през 1997 г., когато тя достига 48,7 хил. кв. метра. Най-много модели са изложени през 1985 г. - 1 032, а най-голям брой посетители са регистрирани през 1991 г. - 2,02 млн. човека. Периодът 1989-1993 г. е най-силен от гледна точка на броя посетители, които достигат общо 5,75 млн. за трите изложения. Цената на единичен билет за тазгодишното издание е приблизително 30 лв.

Докато традиционните изложения не предизвикват толкова голям интерес напоследък, то автомобилните фестивали, като тези в Гуудууд привличат все повече посетители. Тяхната цел обаче е съвсем различна. Там се събират автомобилни ентусиасти със стотици състезателни и спортни коли, които демонстрират възможностите си на писта. Освен т.нар. суперколи могат да се видят класически модели, такива, преминали през тунинг, който понякога ги прави почти неразпознаваеми спрямо първоначалния им вид и характеристики. Освен това се организират състезания както за скорост, така и за цялостния облик на участващите автомобили, които привличат както повече участници, така и зрители и колекционери.

Като цяло броят на посетителите на място на автомобилните изложения намалява през последните години. Използването на нови технологии позволяват виртуални обиколки и пестят на зрителите време и средства, което обаче намалява ползите за местните икономики от провеждането на такива събития, въпреки че интересът към тях става дори по-голям и те получават по-широко отразяване и в медиите, и в социалните мрежи. Така се засилва ролята на приходите от реклама и маркетинг за сметка на останалите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари