Войната вдига и цената на паладия

Автомобилните производители употребяват около 85% от предлагането на паладий, за да правят катализатори.

Металът поскъпна с над 40 на сто

Близо половината световен добив е в Русия

Употребява се при производството на автомобили

Бурното поскъпване на паладия след инвазията на Русия в Украйна вероятно все още не е приключило. Но тазгодишните зашеметяващи ръстове изглеждат крехки заради признаци, че износът ще се запази, но търсенето от страна на автомобилните производители може да пострада.

Цената на метала, около 40 на сто от който се добива в Русия, достигна рекордно високо ниво преди две седмици поради опасенията от ограниченията върху банките в Русия и страхове, че забраните за полети ще затруднят снабдяването на глобалните клиенти.

Оттогава цената се понижи след индикации, че износът няма да бъде толкова силно засегнат, колкото се смяташе на пръв поглед, но все пак запазва ръст от над 40 на сто за тази година. Най-големият производител в света - ГМК “Норилский никел”, може да пренасочи товарите по алтернативни маршрути въпреки спирането на въздушните връзки с Европа и САЩ, заяви президентът на компанията Владимир Потанин.

Паладият може също да стане жертва на ускоряване на инфлацията и забавяне на глобалния растеж в резултат на войната в Европа. Автомобилните производители употребяват около 85 на сто от предлагането, за да произвеждат катализатори за намаляване на замърсяването от бензиновите двигатели и може също да ускорят усилията за преминаване към много по-евтината платина.

“Продължаваме да очакваме много променливи и екстремни ценови движения през първата половина на годината, като ценовият риск е в посока нагоре”, коментира Ники Шийлс, ръководител на стратегията за метали в MKS PAMP SA. “Но страховете от рецесия се увеличават, а търсенето се очаква да спадне през втората половина, в който момент ценовият риск преминава в посока надолу”, казва тя.

Въпреки че паладият не е засегнат от санкции, нарастващата изолация на Русия оказва влияние върху доставките. Някои клиенти обмислят да анулират договорите си с “Норилский никел”, а инвестиционните планове може да бъдат отложени, каза Потанин пред руския вестник РБК през уикенда.

Дали “Норилский никел” може да продължи да доставя паладий по дългосрочните си договори и на спот пазара ще бъде от ключово значение за траекторията на метала, казва Филип Клапвайк, управляващ директор на Precious Metals Insights Ltd. в Хонконг. Ако Москва инструктира компанията да ограничи доставките, тогава цените биха могли да се повишат много, предупреждава той.

Южна Африка е другият основен доставчик, който формира около 30% от световното предлагане, а Канада и САЩ също произвеждат паладий.

Цената на метала достигна своя връх в рамките на деня от 3442,47 долара за тройунция на 7 март, но оттогава се понижи до близо 2700 долара. Суки Купър, анализатор в Standard Chartered Bank, прогнозира средна цена от 2763 долара през 2022 г., преди да спадне до 2275 долара през следващата година.

На хоризонта се очертават рисковете от рецесия. Увеличава се вероятността производството на автомобили през 2022 г. да бъде по-слабо от очакваното, пише в доклад на Metals Focus Ltd. от 9 март.
Войната може да доведе до голямо увеличение на търсенето на платина, заявиха миналата седмица от Световния съвет за инвестиции в платина.

“В краткосрочен план вероятно новините от Украйна ще окажат силна подкрепа”, казва Никос Кавалис, управляващ директор на Metals Focus. “Но тъй като нашият основен сценарий предвижда потоците на метали по един или друг начин да продължат, този бичи пазар ще се разсее по-късно през годината”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари