Втора инстанция пое делото "Хитрино" 

Всички страни обжалват решението на Шуменския окръжен съд

Втора инстанция започна разглеждането на делото за жп катастрофата в Хитрино на 10 декември 2016 г. Заседанието на Варненския апелативен съд бе насрочено, след като всички страни обжалваха решението на шуменските окръжни магистрати. Недоволни от него са двамата подсъдими машинисти, 27-те частни обвинители и прокуратурата, която е внесла протест.

На първа инстанция 64-годишният Димитър Михнев и 45-годишният Радослав Петков получиха ефективни присъди. Те са управлявали композицията, пълна с пропилен и пропан-бутан, която призори дерайлира на жп прелез в Хитрино. Последвалият теч от пробита цистерна доведе до взрив, който унищожи десетки сгради. Загинаха 7 души, а 14 бяха тежко ранени. 

Процесът тръгна през януари 2018 г., а две години по-късно Михнев бе осъден на 15 г. затвор и 17 г. лишаване от право да упражнява професията си. Колегата му Петков получи 10 г. лишаване от свобода и 12 г. забрана да работи като локомотивен машинист. Докато чакат окончателни присъди, двамата са под домашен арест.

Според първоинстанционния съд при влизане в гара Хитрино, управлявайки влака със 78 км/ч, машинистите не са намалили скоростта до разрешените 40км/ч. Те са можели да предотвратят дерайлирането, ако са спазили показанията на семафорите. Необходимо е било да се задейства режим "екстрено спиране" с пневматична автоматична спирачка и електрическо спиране, което би намалило скоростта на влака до позволената.  

Като отегчаващи вината обстоятелства съдът е приел броя на починалите и пострадалите, неоказването на първа помощ на ранените, нанесените материални щети, създадения риск за здравето на жителите на Хитрино и 10-дневната евакуация. Като смекчаващи отговорността са посочени действията по обезопасяване на влака. Отчита се, че пробитата цистерна не е отговаряла на изискванията на Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари, а жп-инфраструктурата е била поддържаната на минимума. Посочено е също, че двамата подсъдими не са били уведомени за корекцията в разписанието, която е предвиждала престой на гара Хитрино, въпреки че композиция с подобен товар не бива на спира в населено място и гара Хитрино не е имала План за движение, приемане и изпращане на такива влакове.  

До момента Димитър Михнев не е давал обяснения нито пред разследващите, нито в съдебната зала. Радослав Петков е говорил само по време на досъдебното производство. Предстои апелативните магистрати да направят цялостна преценка на правилността на присъдата, постановена от Шуменския окръжен съд.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Региони