Георги Георгиев, председател на Столичния общински съвет, пред Труд News: Следим за най-замърсяващите автомобили с камерите на общината

Наближаването на местните избори вероятно ще обостри политиканстването, но ще положа усилия то да не пречи на развитието на града

Непопулярната мярка приеха в Столичния общински съвет (СОС) – като в много други европейски столици и в София ще има забрана замърсяващи автомобили да се движат в центъра. Говорим с председателя на СОС за това каква година ни очаква, след като именно през 2023 трябва да се случат сериозни промени в столицата, една от които е въвеждането на нискоемисионните зони. Освен това ще се строят паркинги и ще се ремонтират тротоари, ще сменяме и картите за градския транспорт, а наесен ни чакат и местни избори. 

- Докъде стигна предложението ви за промени в пътната безопасност на столицата, господин Георгиев? Ще има ли повече патрули и ще се глобява ли по камерите на общината – реално колко от 20 мерки, които предложихте в тази посока, ще станат факт?
- За мен безопасността на движението е кауза, трябва да спрем да гледаме на автомобилите като на оръжия, с които всекидневно се води война по пътищата. Благодаря на колегите общински съветници, които подкрепиха пакета от мерки, който предложих. Без съмнение най-важната промяна ще бъде възможността от общинските камери да се налагат глоби за нарушения по пътищата. Затова е нужна законодателна поправка и предстои да внесем предложението в парламента. Това ще развърже ръцете на контролиращите органи, като им даде достъп до значителния ресурс за наблюдение и контрол на трафика, изграден от общините. Борбата е убийците на пътя – тези, за които правилата все едно не съществуват и системно ги погазват. За мен не е нормално по столични булеварди да се шофира с над 100 км/ч и това да остане безнаказано – само отчетено от камерите ни. Резултатите сега ги виждаме в криминалните хроники със статистика за поредните жертви. Тази война по пътищата трябва да спре и това зависи от екипната работа на институциите.  Вече започнахме работа по мерките, които можем да изпълняваме без промени в закона. Поставихме радарни табла на натоварени кръстовища, като изпращаме данните от тях на  КАТ, за да видят къде има системни нарушения на скоростта. Осветяваме и повдигаме пешеходни пътеки, както и поставяме ограничители от ново поколение – такива вече има при парка „Заимов“. Пешеходните острови са една от най-големите инфраструктурни иновации, които въвеждаме. Поставихме такива на бул. „Черни връх”, на „Симеоновско шосе”, в квартал „Дружба“. Около най-опасните спирки на градския транспорт ще се поставят специални бордюри, които при удар от кола променят траекторията на движение. Щастлив съм, че една привидно по-лека мярка като тази за безплатните курсове по пътна безопасност за неопитни шофьори предизвика голям интерес у младите водачи. Местата за обучения до края на януари са запазени. Вярвам, че с общи усилия можем да сме победители във войната по пътищата.

- И в този ред на мисли какво ще правим с трафика и замърсяването на въздуха? От третия път гласувате ограниченията за замърсяващи автомобили в София, но как ще се следи за изпълнението им – какви ще са глобите и как ще се налагат? На собственика на колата или на шофьора ще се пише санкцията?
- Благодаря на колегите от ГЕРБ-СДС за активната работа и на съветниците от „Демократична България“ за подкрепата им.  Мнозинството от софиянци ни подкрепят в тези усилия, защото замърсяването на въздуха е сериозен проблем, който изисква общи усилия. Всички големи градове имат проблем със замърсяването и са въвели такива ограничения. Най-общо ограничаваме най-замърсяващите автомобили от първи екологичен клас през зимните месеци от декември до края на февруари. Ограничението влиза в сила през декември 2023 г. Забраната не е за движение в цяла София, а в широкия център - така наречения малък ринг между булевардите „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и улица „Опълченска“.От декември 2025 г. ограничението ще важи за по-голяма част от центъра на София. Важно уточнение е, че ограничението не е за стари автомобили, а за тези, които доказано замърсяват най-много - колите от най-ниската екологична категория, която се определя при годишния технически преглед и тази проверка не бива да е сама проформа, а чрез реално замерване в пунктовете за технически преглед. Затова 24-годишен автомобил не влиза автоматично в забраната, ако е поддържан и при прегледа не му е определена еко категория 1 от общо 5, като 5 е най-високата. Контролът ще е през видеонаблюдението, което сме изградили, а санкциите ще са в размер от 50 до 500 лв. Административното наказание ще се налага на собственика на автомобила или на лицето, на което е предоставен за ползване.

- По време на дебата при приемането на наредбата за нискоемисионните зони някои общински съветници посочиха, че проблемът с паркирането ще стане по-сериозен с новите ограничения. Кога ще бъде решен той и кога колите ще слязат от тротоарите?
- Безспорно липсата на места за паркиране е един от сериозните проблеми на града. През последната година 23 766 кв. м кални петна в столичните квартали бяха преобразени в градинки и места за регламентирано паркиране. Инициативата на кмета Фандъкова за облагородяване на пространства, източници на запрашаване, стартира през 2020 г. До момента нов живот е даден на над 100 такива „кални точки“. Моя лична инициатива е изграждането на паркинги в кварталите, защото, за да свалим колите от тротоарите, трябва да предоставим възможност на гражданите да паркират някъде. Ето защо от миналата година изготвихме и приехме програма за решаване на този проблем, включително и с публично-частно партньорство. Вече направихме първа копка на няколко паркинга в различни райони – в „Надежда“ се строи паркинг за 310 коли, започнаха дейности и в „Хладилника“ на ул. „Сребърна“, връщаме на общината паркинг в „Люлин“,  стартирана е и процедурата за „Слатина“, на пазара „Ситняково. През 2023-а се надявам да ги открием и двата. Програмата „Паркирай и пътувай“ също е част от мерките за чистота на атмосферния въздух. Тя дава възможност колата ви да стои безплатно в буферен паркинг, ако пътувате с метрото. През деня имаме огромна степен на запълняемост, но предизвикателството е да ги напълним вечер от живущите, защото хората предпочитат да си държат колите пред блока и да не плащат за буферния паркинг през нощта.

- А дали ще предпочетат градския транспорт - предстои да влязат в сила промени в картите и билетите? Защо вече няма да има карта за една линия – например за метро срещу 35 лв., какво се цели с новите тарифи?

- С началото на новата година влизат в сила промени, които са част от вече започналата дигитална революция в градския транспорт на София. Над 5 милиона са пътуванията в последната година, платени с новите начини за плащане като банкови карти, смарт часовници, дигитални билети. От 1 януари се въвежда и билетът за време. С билетите 30+ и 60+ даваме възможност на гражданите за това време да сменят неограничен брой превозни средства. За половин час срещу 1,60 лева може да се прекачите от трамвай на автобус или друго превозно средство без никакви ограничения и след тези 30 минути, довършвате пътуването си в последното сменено превозно средство без да плащате нищо повече. Същият е и принципът на билета 60+, с които 60 минути можете да сменяте колкото искате превозни средства срещу 2,20 лева. Вече се предлагат новите годишни карти – младежка за учащи и работещи до 26 години, карта за родители и т.н. Предоставихме и възможност за плащане на три вноски на годишната карта, която запази стойността си от 365 лв. Това е най-изгодната карта за пътуване, защото с нея се пътува неограничено в цялата градска мрежа срещу 1 лева на ден. Общественият транспорт на столицата става все по-удобен и предпочитан, а нашата задача е да продължаваме да привличаме повече пътници и повече гражданите да го избират пред личния си автомобил.  

- Кой е най-големият нерешен проблем на столицата, с който ще се заемете през новата година?
- През 2023 г. реално ще започне работата по Програмата за изграждане и реновиране на близо 700 000 квадратни метра тротоари в кварталите. Според мен одобряването й е едно от най-важните решения на Столичния общинския съвет и  ще има бърз резултат в подобряването на качеството на средата, в която живеем. Изрично сме предвидили 1/3 от инвестициите да се управляват от районните кметове, които имат задължението да контролират качеството на ремонтите. Тази програма е и мой личен ангажимент и ще следя дали тя се изпълнява качествено и в срок, на районните кметове сме делегирали големи правомощия и отговорности за изпълнението ѝ. 

- А следите ли какво се случва със забраната да се гърми в Новогодишната нощ? 
- Това е битка, от която няма да се откажа. Знаете, че съдът отмени режима за фойерверките на първа инстанция, но това не влияе на забраната, защото решението не е влязло в сила. Ние обжалваме и чакаме решението на съда. Това, което се случва в София – да се гърмят бомбички, пиратки и други пиротехнически средства, някои от които небезопасни, под прозорците на хората, го няма никъде в Европа. В наредбата сме заложили забрана за използването на пиротехнически средства в междублоковите пространства, както и в близост до болници, училища и детски градини, което според мен е съвсем естествено. Установили сме правила за използването на пиротехнически изделия. И е в реда на цивилизованите човешки отношения да се научим да живеем по правилата на общността – защото всички ние сме част от общност и е нужно да се съобразяваме с потребностите й. Как да обясним на родителите на над 5000 деца с аутизъм, за някои от които шумът от прахосмукачката вкъщи причинява огромен стрес, че е нормално да се гърми безразборно навсякъде и по всяко време? Ще се борим решително тази забрана да бъде ефективно прилагана в София. 

- Защо избирате да работите за социални каузи?
- Социалните каузи са моторът в моята работа. Като адвокат аз съм свикнал, че проблемите на хората трябва да се решават. Потърсиха ме много организации, които работят с младежи със специални потребности или такива, които помагат на жени, пострадали от домашно насилие. Всички тези хора са част от нашето общество и ние не можем просто да обърнем глава пред техните проблеми. През последната година успяхме да реализираме 8 инициативи за деца със синдром на Даун, сред които проекти за кариерно ориентиране, адаптирана физическа активност, арт занимания. Щастлив съм, че много от тези специални деца намериха своето любимо занимание и начин да изразят себе си. Ние ще продължим да работим за това, защото София обича своите деца. В началото на годината разкрихме нова програма за предоставяне на проследяващи устройства на хора с деменция. Това е огромно успокоение за техните близки. След случая с изчезването на Сашко от Перник, разширихме програмата и вече предоставяме GPS устройства и на деца със специални потребности. По отношение на жертвите на домашно насилие инициирах първата у нас Правна клиника, която осигурява юридическа помощ на пострадали. Вече има разгледани над 43 случая, изготвени са 8 молби за незабавна защита; издадени са 6 ограничителни заповеди и са заведени още 5 нови дела във връзка с извършено домашно насилие. С решение на съвета създадохме и втория кризисен център на територията на Столичната община, в който едновременно 10 жени с техните деца могат да бъдат настанени. Напълно безплатно и при поемане на разноски от първа необходимост, те могат да останат защитени в рамките на 6 месеца, докато си стъпят на краката. Българските жени, момичета, майки заслужават нашата подкрепа, а София като столица е длъжна да задава посоката за това. Отстрани тези усилия могат да изглеждат малки стъпки, но съм изключително горд с тях, защото така разбирам политиката – да си полезен.  Това е и големият смисъл за мен да се ангажирам с обществена дейност – защото от тази позиция мога да помагам и гражданите да се чувстват защитени в своя град. Смятам така да продължавам да работя и занапред.

- Кмет на София или председател на Столичния общински съвет?
- Избран съм от СОС за негов председател. И догодина, както досега, ще работя усърдно за решаване на проблемите на гражданите. Наближаването на местните избори вероятно ще обостри политиканстването, но ще положа усилия то да не пречи на развитието на града. София има нужда от всекидневни грижи, а не от политици, които мислят само за избори. Няма нищо по-хубаво от демокрацията и изборите, и на тях гражданите ще решат кой да се грижи за града ни. София означава мъдрост – нека мъдростта ни води и през следващата година. Пожелавам на всичките ви читатели весели празници и с нови сили да навлезем в една успешна 2023 г. 

Нашият гост

Георги Георгиев е роден на 26 май 1986 г. Завършва Търговската гимназия “Княз Симеон Търновски” през 2005 г., а през 2010 г. - „Право“ в Софийския университет. Обучавал се е в курсове по английско облигационно право в Университета в Кеймбридж през 2007 г. и английско търговско право в London School of Economics and Political Science през 2010 г. През 2012 г. завършва магистърска програма по международно и сравнително търговско право в King’s College London.

През 2021 г. е избран за председател на Столичния общински съвет (СОС), две години по-рано, през 2019-а, става общински съветник като гражданска номинация от листата в коалицията на ГЕРБ и СДС и оглавява Постоянната комисия по финанси и бюджет. Продължава да работи със студенти, като преподава в Юридическия факултет на СУ. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта