Германската промишленост сменя курса, Рейн пресъхва

Ниското ниво на река Рейн затруднява корабоплаването и води до свиване на икономиката на Германия.

Корабите не могат да плават напълно натоварени

Прогнозират спад с 0,3% на икономиката на Германия през 2023 г.

Сменят корабите с баржи

Германската промишленост намира нови начини за транспортиране на различни товари, тъй като все по-честите ниски нива на водата на река Рейн пречат на най-голямата икономика в Европа, пише Ройтерс.

Реката от 1230 км (764,29 мили), световноизвестна туристическа дестинация, е търговска артерия за 80% от вътрешното корабоплаване на германската икономика на стоки, включително въглища, химикали, суров петрол и природен газ.

Но след продължителни периоди на ниско ниво на водата през 2018 г. и 2022 г. нивата на Рейн отново са твърде ниски в части от реката, за да могат товарните кораби да плават напълно натоварени, тоест да превозват еквивалента на до 150 камиона.

В Кауб, критичната точка за задушаване на рейнските шлепове, нивата на водата паднаха до най-ниското си ниво за тази година през миналата седмица.

Миналата година 182 млн. метрични тона стоки са били транспортирани по водните пътища на Германия, което е спад от 6,4% спрямо 2021 г. и най-ниското ниво от обединението на Германия. Докато силните горещи вълни обхващат Южна Европа, Федералната агенция по водните пътища и корабоплаването очаква тенденцията на спад да продължи.

Германският химически производител Ковестро транспортира над 30% от своите готови продукти и получава по-голямата част от суровините за производството им през Рейн. Промените в климата и нарастващата поява на ниски нива на водата поставят значителни предизвикателства пред Ковестро, както и за други компании“, каза Уве Арнд, който ръководи работната група на Ковестро за Рейн.

Ето защо групата е наела два нисководни шлепа, които са в състояние да доставят на клиентите солна киселина дори когато нивата на Рейн в Кьолн паднат до 0,40 метра.

На около 260 км надолу по реката BASF също започна да използва нисководен кораб, за да снабдява своя център Лудвигсхафен, който получава около 40% от суровините си през Рейн. В случай на запалими и токсични химикали, реката често е единственият жизнеспособен вариант за транспорт.

Но нивата при Кауб под един метър означават, че традиционните шлепове трябва да намалят товарите си с повече от половината до под 1500 метрични тона. Новият нисководен танкер на BASF обаче, все още може да носи товар от 2300 тона и да плава през тясното място на Кауб при ултраниски нива от 30 сантиметра (11,8 инча). 

Вицепрезидентът на BASF Барбара Хойер каза, че световната химическа група зависи от Рейн, тъй като повечето течни суровини, включително нафтата, се транспортират по реката.„Имаме нужда от много, за да поддържаме производството, и е много трудно да преместим тези обеми“, каза тя.

Тисенкруп, която обяви непреодолима сила по време на сухия период през 2018 г., тъй като вече не получаваше достатъчно суровини, е наела дългосрочно влак, който може да доставя около 3000 метрични тона въглища, необходими за производството на стомана, всеки ден.

Въздействието на ниските водни нива не се ограничава само до големия бизнес. Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0,4% през 2018 г., тъй като трафикът по Рейн се забави. Като правило, ако нивата на водата в Кауб паднат под 78 сантиметра за 30 поредни дни, какъвто беше случаят през 2022 г. и 2018 г., индустриалното производство пада с 1%, според Института за световна икономика в Кил.

Дойче банк, която вече очаква икономиката на Германия да намалее с 0,3% през 2023 г., смята, че продължителен период на ниски водни нива може да забави възстановяването на страната от рецесията.

За промишлеността маржовете на печалбата са намалени от по-високите тарифи за корабоплаване и разходите за наемане на баржи за плаване при ниско ниво на водата. А логистичните фирми се възползват от нарастващото търсене на плавателни съдове, адаптирани към по-ниски речни нива.

„Очакваме, поради изменението на климата, че крайностите на река Рейн ще се случват по-често“, каза Майкел Уитеваал, генерален мениджър на Столт-Нелсън.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари