Полицаи вземат книжката на чужденците, ако не платят санкцията на пункта за тол такса
Плащането се вписва в касовата бележка за таксата
Глоби до 1000 евро и вземане на книжката на шофьора, ако не бъдат платени. Тези санкции се налагат от 1 септември в Сърбия за движение със средна скорост, по-висока от максимално разрешените 120 км/ч за магистралите в страната. Това предупредиха вчера от Министерството на външните работи, без да уточнят дали вече има случаи с българи, наказани по новите правила.
За засичането сръбските полицаи не използват камери, снимащи номера на автомобила, нито радари за измерване на скоростта. Нарушението се установява със синхронизирани уреди, монтирани на гишетата за плащане на тол такса. Когато леката кола, камионът, или автобусът стъпят на аутобана, системата запомня точния час. Щом автомобилът се яви на гишето за изход, компютър изчислява с каква скорост е минал през отсечката от магистралата. Това става по формулата, която се учи в началните класове – скоростта (V) е равна на пътя (S), разделен на времето (T).
Ако движението е било със средна скорост в диапазона от 121 до 140 км/ч, глобата е 3000 динара, или 25 евро, а от 141 до 160 км/ч – 5000 динара, или 42 евро (виж таблицата). За тези две нарушения има отстъпка, ако бъдат платени веднага, а за останалите няма. Глобата се записва на същата касова бележка за тол таксата в Сърбия.
В България от 2012 г. работи само една система за засичане на средна скорост. Монтирана е на втория тунел на магистрала “Люлин”, но нейният принцип е различен. Тя се състои от две камери. Първата снима всички коли, а втората – само тези, преминали с превишена скорост през тунела. Свързани са със сървър в КАТ, където автоматично се издават електронни фишове по снимка с номера на автомобила.
Както писа “Труд”, системата на “Люлин” не работеше близо 6 месеца заради повреда на часовника. В края на юли обаче е била поправена и пусната.
Засичане на средна скорост по “сръбския метод” може да бъде въведено и у нас, заедно със системата за тол такси от догодина. За целта обаче трябва да бъдат приети и законови промени.
Пътната агенция:
Възможна е такава система и у нас
С въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства над 3,5 т. (Тол) и на база време за леки автомобили (електронна винетка), не се предвижда осъществяване на подобен контрол, какъвто е въведен в Сърбия. Това съобщиха вчера от Агенция „Пътна инфраструктура” на въпрос на „Труд”.
В бъдещата система е предвидено да има техническа опционалност за въвеждане на такъв контрол. Възможно е съвместно с правоохранителните органи да бъде разгледана и оценена нуждата от въвеждане този вид контрол, добавиха от АПИ.
Бивш шеф от КАТ:
В Сърбия няма много радари
“Известен факт от години е, че в Сърбия няма достатъчно технически средства за засичане на скорост, - коментира вчера бившият шеф на КАТ-София Богдан Милчев. - Там се кара опасно бързо, затова държавата е потърсила и намерила начин да дисциплинира водачите. В много европейски страни е възприето, такава е и философията на Европейската комисия, че собственикът на пътя – държавата, общините, трябва да носи отговорност за безопасността на движението. У нас отговорността е на самите шофьори”, каза още Милчев.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш