Дават 120 млн. лв. на фирми, за да продължат да строят "Хемус"

Снимка: Булфото

Чака се парламентът да вземе решение по инхаус договорите

Близо 120 млн. лв. ще бъдат разплатени на строителни компании, за да продължи изграждането на отсечката между пътните възли "Макреш" и "Бела" на магистрала "Хемус", както и работата по пътя Видин-Ботевград. Разплащането ще се случи след актуализацията на бюджета. Фирмите започват работа от днес и закъснение по проектите няма да има, обяви регионалният министър Гроздан Караджов в Народното събрание.

До месец ще бъде разплетен казусът с инхаус възлагането по двата обекта, като решението ще бъде внесено в Народното събрание в открита и ясна процедура, обясни министърът.

Отсечката от магистрала "Хемус" се очаква  да бъде изцяло завършена една година преди предвидения по договора срок.

 Очаква се разрешение от Министерство на културата трасето  се промени отчасти заради археологическа находка. Решението за запазването ѝ се очаква след завършването на текущите археологически проучвания, които трябва да приключат през август.

Регионалният министър уточни, че по първия участък от Видин до п. в. „Макреш“ край  Димово, в момента работата е спряна, защото в първите 6 км ще се препроектира нивелетата на пътя, като тя ще се понижи. По този начин ще се удовлетвори искането на община Видин. Предстои и издаването на разрешения за строеж за прилежащи инженерни мрежи (електро- и водна инфраструктура), които също възпрепятстват изпълнението на терен. Отсечката е възложена за изпълнение по Закона за обществените поръчки и по договор е без аванс. Първото плащане се дължи, след като всичко е построено. Заради повишаването на цените на строителните материали, фирмата изпитва затруднения. Независимо от възникналите обстоятелства през 2024 г. целият участък ще бъде готов, като вече се разглеждат възможни варианти за своевременно поетапно завършване и пускане на по-къси участъци в рамките на 30-те км, обясни Караджов.

Пътят Видин – Ботевград е с дължина около 190 км. Към момента с открита строителна площадка са близо 88 км. Това са участъците: Видин – пътен възел „Макреш“ /с дължина 30 км/; п.в. „Макреш“ – п.в. „Бела“ /с дължина близо 14 км/, п.в. „Бела“ –  п.в. „Ружинци“ /11 км/ и Мездра – Ботевград /лот 1 и лот 2 с обща дължина близо 33 км/.

Караджов съобщи, че са внесени и промените в ЗОП, след които може да бъде приета и методиката за актуализация на строителните договори заради поскъпването на производствените разходи по тях. От регионално ведомство предлагат максималното оскъпява на контрактите да е с до 15 на сто, а от Камарата на строителите с до 30 на сто, предвид, че само цените на строителните материали са скочил с около 60 на сто.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика