Данъчните оцветяват фирмите като светофар

Каква е коректността на дадено дружество към хазната ще може да проверяваме в публичен регистър на рисковия профил на фирмите.

Всеки ще има достъп до данните

Ще бъдат в зелено, жълто и червено според риска да укрият налози

В Естония има такава система

За всяка фирма в страната данъчните ще направят оценка какъв е рискът да укрива налози. Като ще бъде приложен принципът на светофара - най-коректните фирми ще бъдат оцветени в зелено, тези с малък риск - в жълто, а най-рисковите - в червено. Идеята е тази информация да бъде публично достъпна за клиентите и бизнес партньорите на фирмата, за да могат сами да преценят дали да работят с нея.

Създаването на публичен регистър за проверка на рисковия профил на задължените лица е предвидено в Стратегическия план за дейността на НАП в периода 2021-2025 г. От НАП работят по идеята от доста време и са проучили опита на други страни в тази сфера. Подобна система вече работи в Естония.

За формирането на рисков профил на фирмите ще бъдат използвани десетки критерии, които предстои да бъдат уточнени. Един от тях например може да е върху какъв доход са осигурени работниците. Ако официалните заплати в дадена фирма са значително под средното ниво за съответния бранш, това е индикация за съществуването на риск хората да получават пари, върху които не са платени налози. Данъчните и сега използват тези данни в ревизиите си. Ако официалните заплати в дадена фирма са доста по-ниски отколкото в други дружества от съответния бранша, които работят в същия град, възлагат проверки и ревизии, за да установят дали укрива данъци и осигуровки.

Друг възможен критерий за оценка на риска е дали след ревизия на дадена фирма са установени значителни задължения към държавната хазна. Информацията какви са заплатите в конкретна фирма и какви задължения има тя няма да бъде публична, защото е данъчна тайна. Но бизнес партньорите и клиентите ще може да видят в какъв цвят е фирмата по всеки от критериите и така да се ориентират за дейността й.

Идеята е чрез публичния регистър на рисковия профил на фирмите да има саморегулация на пазара. Когато дадена форма види, че свети в червено, а нейните конкуренти са в зелено може да предприеме стъпки да извади дейността си на светло, за да не изгуби клиенти.

В момента информацията е за служебно ползване

Подхождат различно според профила

Следят изкъсо измамниците

Данъчните следят под лупа дейността на рисковите за хазната фирми.

В Националната агенция за приходите и в момента има рисков регистър на всички фирми и граждани. Данните в него са много повече от критериите, които ще бъдат използвани за формиране на публичния регистър на рисковия профил и са само за служебно ползване.

В НАП насърчават доброволното плащане на задълженията към хазната, а подходът при събиране на просрочените задължения е базиран на поведението и профила на длъжниците.

Към хора и фирми, които просто са забравили да платят налозите си в срок от НАП подхождат като им се обаждат по телефона с напомняне да го направят.

Към фирми, които са във временно затруднение да изпълнят задълженията си, или са допуснали нарушение поради незнание или неразбиране на законовите изисквания, подхождат с разбиране. Например фирмата може да постигне споразумение с приходната агенция за отсрочване или разсрочване на задълженията.

Но ако една фирма влезе в рисковата група, от НАП започват да следят внимателно не само цялата й дейност, а и дейността на нейните търговски партньори и шефове, за да засекат всеки конкретен опит за данъчно нарушение.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес