Двойна бумащина заради електронните направления

Личните лекари продължават да издават направленията и на хартия, защото не всички данни са достъпни онлайн при специалистите.

Националната здравно-информационна система още буксува на места

Джипитата звънят в болниците, за да си свършат работата докрай

Поредна реформа, в която нищо не е ясно

Личните лекари в страната се оплакаха от двойно повече бумащина, въпреки въвеждането на електронното направление. Поради несработили системи се налага да звънят в болниците, за да искат допълнителни данни и след това да разпечатват документите, които ще трябват на пациента. Това обясниха пред “Труд” джипита, които от вчера трябваше изцяло да заработят с Националната здравно-информационна система (НЗИС) и да забравят за купищата хартия в кабинетите си.

Подобно е положението и в болници по места, където също се налага да се работи и по стария, и по новия начин.

Електронната хоспитализация е добра идея, но изпълнението є още не е изчистено, особено за плановия прием, казаха пред “Труд” няколко лични лекари от Варна. Според тях те трябва да имат информация по коя клинична пътека, в коя болница и от коя дата ще се настани пациентът, за да подготвят електронното направление.

Но все още нямат електронен достъп до нужните данни и трябва да звънят по болниците, за да си свършат работата. Според медиците в сайта на Националната здравно-информационна система /НЗИС/ лаконично съобщение гласи да очакват скоро информация. “Имаме електронни подписи, но липсва комуникацията и всичко това се случва на фона на честото разминаване на изискванията за отчетност между касата и НЗИС, регулярното блокиране на софтуера и последната новина, че с решение на ВАС целият рамков договор се отменя и вероятно ще работим по старите цени. Казано с две думи - поредна реформа, в която нищо не е ясно”, обобщиха личните лекари.

Електронните направления с нищо не променят работата и на някои болници. Бумащината е на килограм, пише се в компютъра, а след това двойно и тройно се пише на ръка, казват от болничните отделения в Пиринско.

Ако процедурата се прави от компютърно грамотен човек, то може и приемът да стане за 5 минути, но в повечето случаи отнема по 50.

В час с промените

В големите болници тествали авансово

В МОБАЛ “Д-р Стефан Черкезов” във Велико Търново са имали възможност да започнат по-отрано да работят с въпросните направления и медиците вече са натрупали опит. Директорът д-р Красимир Попов поясни пред “Труд”, че към момента само приемането, позиционирането и изписването на пациентите от областната болница се движат електронно. Всички останали процедури и манипулации по време на хоспитализацията не са включени в тази система.

В УМБАЛ “Св. Марина”-Варна също са тествахме системата авансово. Засега нямаме проблеми с електронните хоспитализации, тъй като организирахме логистиката още след началото на юли, когато получихме писмо от здравното министерство и указания. Инвестирахме в подмяна на софтуера на компютрите с изисквания Windows 10, снабдихме лекарите с електронни подписи. Днес работим с електронни направления както в спешните сектори, така и в диагностично-консултативните кабинети, каза пред “Труд” изпълнителният директор на болницата проф. д-р Силва Андонова, изпълнителен директор на болницата. Към всяка клиника дежури IT-специалист, допълни тя.

В болницата в Благоевград седмица по-рано също е направена тренировка на сухо, но в първия ден на работа пак имаше отделения, в които някои направления не се намираха.

Д-р Петко Желязков: Трябваше да сме готови преди 2 месеца

“Ние пращаме направленията в електронната система, но когато пациентът отиде при тесен специалист, там казват, че техният софтуер още не е готов да се види направлението. Затова, за да могат да видят номера, налага се все още да разпечатваме направленията. А това трябваше да приключи преди два месеца. Не знам докога ще е така”, обясни пред “Труд” Д-р Петко Желязков, председател на Сдружението на семейните лекари от област Бургас.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Здраве