Децата със специални потребности на фокус: Ресурсни учители от цялата страна обмениха опит с колеги от чужбина

Новите перспективи в професията ресурсен учител и предизвикателствата пред приобщаващото образование бяха обсъдени днес на Европейска конференция в София. Форумът на тема „Ресурсните учители и специалните образователни потребности в приобщаващото образование“ събра на едно място експерти от регионалните центрове в страната, членове на научната общност, студенти и представители на различни институции.

Конференцията беше открита от г-жа Мария Гайдарова, заместник-министър на образованието и науката, която подчерта важността на ресурсния учител в училището. По думите й приобщаващото образование е основна политика на Министерството на образованието и науката. „Българските деца трябва да се чувстват приобщени, подкрепени, спокойни, уверени и да напредват, когато имат нужда от специална подкрепа“, посочи тя.

Директорът на дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН г-жа Грета Ганчева заяви, че ресурсният учител е ключов в специалното образование, защото той е стожерът в екипа на образователната институция. По думите й адаптацията на определени деца е много труден процес и затова се налага истински професионализъм.

Специални участници в конференцията бяха членовете на Европейската агенция за специални потребности и приобщаващо образование – г-жа Адриана Статакопулу, национален координатор за Германия и д-р Калоян Дамянов, национален координатор за България.

В представянето си д-р Калоян Дамянов очерта “Големите 5С” в работата на ресурсния учител. Постави акцент върху социално-емоционалното учене, специализираните инструкции и структуриране на груповите дейности като основа на професионалната дейност на ресурсния учител, които значително го открояват от специалния учител в близкото минало. В презентацията му бяха представени и някои съвременни практически инструменти за ресурсни учители в условията на приобщаващо образование. Д-р Дамянов открои необходимостта от динамично развитие на помагащите професии в условията на глобални кризи, които очевидно съпътстват съвременността.

Г-жа Адриана Статакопулу представи системата на приобщаващото образование в Германия и дейността на учителите за деца със специални потребности. Тя сподели основните принципи на работа в областта на специалното образование. „Ние наблягаме най-вече на качеството на предлаганите услуги“, допълни тя. Учителите консултират, правят диагностика и предлагат индивидуална или групова подкрепа. Работната програма е гъвкава, така че да се съчетае както с ангажиментите на ресурсния учител, така и с тези на ученика.

Президентът на Съюза на специалните учители и рехабилитатори на Република Северна Македония г-н Горан Петрушев представи въвеждането и прилагането на функционалната оценка в Република Северна Македония. Той също сподели основни моменти от работата им в сферата на приобщаващото образование.

Събитието беше организирано съвместно от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование - София-град и Националната асоциация на ресурсните учители. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование