Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ, пред Труд News: Качествен градски транспорт не се постига с политиканстване

Снимка: Пламен Стоименов, Труд News

Моделът „Pay as You go” е световна практика и столичани можем да се гордеем с новата система за плащане 

Повече от година в София се говори за новата разплащателна система в градския транспорт, бяха проведени десетки заседания на експертни и работни групи в Столичния общински съвет, както и гласуванията в ресорните комисии. Приетите преди месеци нови правила в сесийната зала на „Московска“ 33 влязоха в сила от 1 януари 2023 година. Разговаряме с изпълнителния директор на ЦГМ Димитър Дилчев по въпросите, които повдигнаха постфактум политици и граждани. От ЦГМ ще правим необходимите разяснения, но в момента за нас, от ЦГМ, е важно да се вземат грамотни политически решения, посочи Димитър Дилчев.

- Новата тарифна система за градски транспорт в София беше работена осем месеца, господин Дилчев, подкрепена беше от всички групи в Столичния общински съвет (СОС), но защо в момента Центърът за градска мобилност получи жълт картон от СОС?
- Новата тарифна политика беше приета през юли месец миналата година и действително в работната група заседаваха още година назад представителите от целия политически спектър. В обсъжданията се включиха и експерти, които познават добре проблематиката на транспорта в столицата. В резултат на тези обсъждания беше изготвен доклад за тарифната политика, който подписаха участниците в работната група, а след това тази тарифна политика беше приета както в ресорните комисии, така и на заседание на Столичния общински съвет. Първата част на новата тарифна политика заработи още през септември 2022 г., когато стартирахме с първите нови превозни документи, които Столична община и Центърът за градска мобилност предложихме на пътуващите, а именно възможността за закупуване на годишна карта за учениците, годишна карта за студентите и новия превозен документ – новият абонамент за всички софиянци до 26 години – месечна или годишна карта. В края на годината направихме анализи, които са еднозначни – ръстът на продажбите на тези нови абонаменти, а и на годишната карта, е значителен. Има близо 50 процента увеличение на продажбите за същия период на предишната година и това недвусмислено показва, че както тарифната политика, така и комуникационната кампания на ЦГМ е свършила своята работа. 

- Втората част с валидацията на превозните документи ли създаде допълнителен шум в системата или просто вече сме в годината на местните избори и изведнъж по темата се появиха много „говорители“?

- Втората част, образно казано, на основните промени в тарифната политика настъпиха тази година, когато влезе в сила отпадането на картите за една линия, въведохме новите билети за пътуване с прекачване за време и до вторник вечерта тази седмица имаме продадени над 120 000 такива билети. Новата дневна карта, картата за 24 часа и съответно новите носители – пластиката, която е позната на столичани или новия електронен билет, на който може да заредите вашите 30+ или 60+ с прекачване. И тук дойде проблемът с валидацията, за която важно е да подчертаем към днешна дата, че никого не сме санкционирали. Изрично даваме възможност на гражданите два-три месеца да се адаптират, като през този период ще бъдат приканвани от контролите на ЦГМ да валидират своите превозни документи, за да може да се изгради този навик, но никого няма да глобяваме. Само ще отбележа, че валидирането на превозни документи не е новост за столичани, защото това се прави от години в метрото. От ЦГМ ще правим необходимите разяснения, но в момента за нас, от ЦГМ, е важно да се вземат грамотни политически решения. Системата работи добре, имаме над 1,5 млн. валидации само от началото на тази година, което иде да покаже, че това не е чак толкова голям проблем за хората, какъвто се опитват да го изкарат други колеги. И се надявам да се намери политическа воля за отсяване на политиканстването и празното говорене от реалните проблеми и от необходимостите на столичани за качествен градски транспорт. След като в рамките на три-четири месеца се анализират данните от приходи, валидации, брой пътници, политиците в СОС да вземат едно наистина аргументирано решение за фините настройки на тарифната политика, която отново ще повторя, че като цяло постига своите цели. А една от главните цели беше постепенно да установим трайни навици за пътуване и столичани вече предпочитат дългосрочните превозни документи, които както показа и проучване на Труд News в сряда, са далеч по-евтини от превозните документи в други градове на страната.

- Вярвате ли, че политиканството, особено по темата с билетчето, ще стихне, когато е толкова благодатна за обещания на килограм и популизъм?
- Това, което се случи в държавата през последната година и половина вече показва, че хората се умориха много от популизма. Имаме нужда от истински разговор за София и проблемите на града, на столичани. Трезв разговор, който да стъпи на базата на данни, на информация. В конкретния случай с новата тарифна политика ще са ни необходими три-четири месеца да събираме данни, валидации, пътувания, продажби, да направим анализ на приходите и да дадем възможност на Столичния общински съвет да вземе отговорни, грамотни решения на базата на тази информация. Решения, които не се обуславят от това дали след два, три, пет или осем месеца ще има избори. Решения, които наистина да са в услуга на столичани, а не такива, които да трупат основите на нечия предизборна кампания. 

- Наложи се обаче и омбудсманът да пише писмо до СОС и кмета на София за връщането на месечната карта, за гратисен период за валидацията, дори и за хартиените талончета, които правеха едно пътуване 1,20. Ако тези тарифни планове се върнат, кое ще остане новото в новата система?
- Не бих отделил изказването на омбудсмана от другите изказвания от последните дни. Пътуването със столичния градски транспорт има своята цена. За съжаление през последните две години се натрупаха множество кризи една върху друга. Започнахме с коронакризата, когато пътниците спаднаха с над 70 процента, към нея се добави енергийната криза, а в момента имаме и притеснителни нива на инфлация. И през цялото това време, когато имаше моменти и на абсолютно затворени врати от страна на централната власт, Столична община успя да удържи работата на градския транспорт без да намали значително обема. Нещо повече – и през 2022, и през 2023 година имаме увеличение на транспортните услиги с нови линии, довеждащи такива, покупка на нови автобуси. Всичко това има своята цена, но нека кажем ясно, че на основните превозни документи цените не са вдигнати. Нещо повече – за билетчето от 1,60 в София вече може да се пътува повече. Може да се прекачвате в рамките на 30 минути и независимо колко искате да пътувате, след последната валидация вие си оставате редовен пътник. И ние наистина трябва да отделим финансовата реалност, която не е такава в момента по наша вина, не е по вина на гражданите от увеличението на цените на тока, увеличението на горивата. Доколко са вземани грамотни решения на централно ниво за последната година и половина е отделна тема, която ще си има своето развитие. Но ние успяхме да задържим основните превозни документи на тази цена. Всичко останало в момента са едни неразумни искания, които приемам повече като от пистата на популизма. За съжаление, като тръгнете по тази писта, спиране няма.  

- Как обаче ще направите анализ на трафика, ако валидацията отпадне? Ще имате ли актуални данни след три месеца, примерно, за да знаете колко пътници ползват дадена линия, кога е най-натоварена тя, как ще направите „фините настройки“?
- Да, така е. За този период ние ще разчитаме само на данните от тези съвестни граждани, които са валидирали картите си. И ако гражданин е с карта 365, но не я валидира, ние няма да имаме данни къде трябва да има актуализация на разписание, къде стават най-голям брой прекачвания, с две думи – за всичко това ние ще останем слепи. Но по-важното е, че да не дава Господ, да се случи инцидент, валидацията е вашата застраховка. Затова няма да спрем да обясняваме на хората колко е важно това за сигурността на всички и за подобряването на транспорта на София.  

- Ще ви цитирам жалба до ЦГМ, в която се казва: От 6 пътувания на 6 отделни дати от сметката ми са изтеглени суми за 9 билета. Може ли да има завишено таксуване при пътуване?
- Вижте, още през 2021 година имаше подобни съмнения, но този модел Pay as You go е световна практика и за градските пътувания. Това е начин на разплащане в големите европейски столици и можем само да се гордеем, че и в София имаме такава услуга и тя става все по-популярна. Само за първите 10 дни на 2023 година този вид плащания са малко под 500 000. Това е услуга, която бележи стремителен ръст всеки месец и е повече от ясно, че услугата е удобна за столичани и за гостите на София. За над 10 млн. регистрирани плащания има не повече от 20-30 подадени жалби за такива случаи и всяка една се разглежда детайлно, защото нито ние, нито банките, нито картовите оператори могат да си позволят дори и една грешка. Системата работи по изпитани световни стандарти и нездравите опити да се хвърля сянка на съмнение към тази система не са подходящи нито за нивото, нито за интелекта на болшинството хора. Масово вече и навсякъде се плаща с карта и е обидно да се правят внушения, че хората не знаят как да работят с портфейлите и с картите си. 

- Как изглежда профилът на гратисчията в София? И медиите маркираме по навик хора от малцинствените групи, но така ли е?
- Научили сме се от работата на дружеството да делим хората на редовни и нередовни пътници. Не мога да скрия, че ефективните проверки за редовността на пътниците по определени линии стават само и единствено в присъствие на полиция. Това е практика повече от година, всеки ден се работи с екипи на МВР, по определени спирки, по определени линии се правят по метода на всеобхватните проверки, спира се превозното средство на спирката, проверяват се всички пътуващи. За нас е изключително важно да имаме осигурен полицейски екип. Благодаря на МВР за съдействието, защото е ясно, че с колкото повече полиция разполагаме в градския транспорт, толкова по-ефективни ще са действията на контрольорите. Но хубавото е, че с общите усилия тенденцията е за намаляване на гратисчиите.

- Продължава ли тенденцията за недостиг на служители в ЦГМ, на контрольори?
- Работата е тежка, заплатите не са високи. Работата на контрольорите, на служителите от Синята и Зелената зона, налагането на фишове е тежка. Разбирате, че тези хора вършат дейности, които не са приятни на никого и трудно можем да убедим човек да остане, ако е решил да напусне системата. Отделете време и поговорете с тези хора, за да разберете как преминава един техен работен ден. Те търпят обиди и има случаи на опити за саморазправи с тях. А те също отиват на работа, за да изпълняват задълженията си и са хора като нас.

- Достатъчни ли са средствата, които събирате от „паяците“ за самото репатриране на автомобилите? Как завършихте 2022 година?
- И 2021, и 2022 година завършихме със скромни печалби. Но може би ще са ни необходими още година или две, за да покрием задълженията и загубите, които натрупахме през ковидната 2020 година, когато започнахме с едни разчети, но през март месец буквално замръзна цяла София, цялата страна. Без да влизам в детайли и подробни калкулации, без дори да коментирам и цената на горивата и заплатите, фиксираната цена от 60 лева е от 2012 година. Сами разбирате, че тази цена е от 13 години и при сегашните икономически условия тя дори не може да покрие разходите за репатриране. Няма да скрия като кажа, че автомобили се репатрират в краен случай, когато се пречи на градския транспорт, когато се паркира по кръстовища, пешеходни пътеки, тротоари и се перчи на гражданите и въпросният автомобил трябва да бъде премахнат. Но пък със системата за неприсъствени фишове, която разработихме, успяваме да покрием и случаите, в които няма нужда да се изпраща паяк. Над 100 000 са наложените глоби по този начин само за миналата година, непрекъснато увеличаваме екипите и работим по тяхното обучение. Успоредно с това върви и темата за паркинги, ЦГМ изпълни такъв проект в квартал Надежда за близо 150 автомобила, имаме готовност и за други паркинги, но отново ще кажа, че финансовата ситуация към момента не ни позволява да правим тези инвестиции. Всички средства, които ЦГМ кумулира, отиват за разплащане на транспортните задачи на операторите. За съжаление, в ситуация, в която няма държавен бюджет, няма и общински, е много трудно да предскажем финансово какви ще са предизвикателствата.

Затова и искам да си пожелаем за 2023 година разум на всички нива – разум в централното управление, разум в Столичния общински съвет, за да може да седнем на една маса и да говорим като хора и като експерти в името на добруването на София. Повече от всякога е необходимо да водим визионерски разговор за София, няма време за скандали, няма време за търсене на моментни политически дивиденти. Няма спор, че и сега, а и през следващите мандатни години София ще трябва да взема добри и отговорни решения, които не винаги ще са популярни. Затова е много важно диалогът и дискусиите да са подчинени на положителните перспективи и на експертните аргументи.

Нашият гост

Димитър Дилчев е магистър по математика от Софийския университет. Развива се в областта на информационните технологии. Кмет на район „Студентски“ три мандата в периода 2007-2019 г. През 2019 г. става изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност в София.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта