Диян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета, пред „Труд“: Има риск от затваряне на детски градини

Снимка: Пламен Стоименов

Не е реформа спорът за началото на учебната година, а загубено ефективно време, защото най-важното е какво се учи и какви методи се използват 

За актуализацията на бюджета и липсата на допълнителни пари за училищата и детските градини, с които те да посрещнат главоломно растящите цени на гориво, ток и храни, говорим с Диян Стаматов, който освен директор на 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, е и общински съветник в София и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България.

Казва ни, че всеки ден има сигнали в Столичната общини от детски градини, че парите не им стигат за храненето на децата. Ако няма промяна в бюджета, през септември може да има затворени детски градини и в това няма нищо политическо, има реален факт, признава той. В училищата ситуацията е подобна, на тях може да им се наложи да режат от допълнителните пари на преподавателите.

- Господин Стаматов, няма допълнителни пари за образование в актуализацията на бюджета. Какво ще предприемете, след като сметките няма да намаляват?
- Преди около месец направихме Отраслов съвет на всички социални партньори, на който се обединихме, че трябва да има актуализация на нашите средства за издръжка. На това мнение бяха трите синдиката и двете работодателски организации и министерство на образованието. Аз тогава може би бях малко по-остър в исканията си, но с изненада установих, че в проекта на бюджет, който е качен за обществено обсъждане, няма никакви средства за издръжка. Това е изключително опасно в няколко посоки. Едната посока са детските градини. Те в момента се намират в критичен период, заради високите цени на хранителните продукти. Едно от основните им задължения е да осигурят сутрешно, обедно и следобедно междинно хранене с цените, когато е правен бюджетът или някъде през октомври 2021 г. Оттогава цените са нараснали чувствително. Няма ден, в който мои колеги директори на детски градини да не ми сигнализират, че са в много сериозен казус. И единствено нашата много висока степен на дисциплинираност води до едно по-плахо изговаряне на всичко това, но има проблем. При училищата летните периоди са спокойно време, в което имаме разходи само за ремонтни дейности, които са планирани. Но с началото на есента цените на горивата и електричеството ще се отразят на тазгодишните бюджети, където ние навлязохме с минимално увеличение на издръжката за тази година и тези средства категорично не биха били достатъчни, за да осигурим добро покриване на плащанията. Затова е необходимо да има актуализация на средствата. Трудно ми е да кажа с какъв процент, защото училищата в страната са на парно, на газ и на пелети. Тези три типа горива са съвсем различни. Както знаем, топлофикациите в страната имат различен процент на увеличение, който ще се отрази върху сметките на различните училища в страната.

- Какво ще правите, ако няма актуализация на бюджета и парите не стигат?
- Аз сигнализирах министър Денков, че категорично е необходимо на висок глас да се изговаря това. В страната ни всичко е важно - и пенсии, помощ за социално слабите, но всъщност ние училищата сме най-слабият сектор, който държавата трябва да подсигури оттук нататък, за да можем да гарантираме нормално образование.

- Министър Денков пое ли ангажимент за това?
- Този ангажимент тръгна още на Отрасловия съвет, където той протоколира това, че ще внесе в Министерски съвет искане за актуализация. Естествено е, че образователното министерство е това, което може да види точно къде какви средства биха могли да бъдат необходими, с анализите, които могат да направят. И да се надяваме, че това ще се случи. Хубаво е, че тепърва предстоят две четения на предложената актуализация, не ми се иска през септември да има затворени детски градини и в това няма нищо политическо. Има реален факт - самото обстоятелство, че в Столичната община, където съм и общински съветник, всеки ден има сигнали от мои колеги до кмета на столицата, за това че не стигат парите за храненето, е критично и притеснително.

- Има ли резерв, има ли откъде да се икономисва още, за да не стига до затваряне на детски градини?
- Не бих казал, че вече има резерв. Причината е проста. Всички средства, които имахме, преминаха за увеличение на възнагражденията с 12,3 процента и действително останаха много малко средства за покриване на фактурите за ток, гориво, вода и пр.

- Задлъжняват ли училищата и детските градини към момента?
- Към момента всичко все още е платено, но едва мина май. Отоплителният сезон започва в средата на октомври. Заедно с ноември и декември очаквано са едни от най-високите сметки, а актуализация досега никога не е правена повече от веднъж в рамките на една календарна година, затова ако бъдем пропуснати в момента, би било изключителна грешка.

- Не трябваше ли да има в тази актуализация 60 милиона лева, спестени от тестове за COVID-19?
- Да, има неизползвани средства за тестове, които не се виждат в проекта на бюджет, който е качен. Вероятно са предоставени за други сфери, но не са при нас.

- Биха ли стигнали те да посрещнете разходите?
- Със сигурност биха били от много голяма полза за детските градини в този период от време, защото докато лятото училищата ще правим ремонти или не, първите не би трябвало да има затваряния, защото това би довело до изключително голям социален казус навсякъде. През последните две години нямаше смесване на групи, заради забраната относно COVID, и вероятно родителите и сега са с тази нагласа - да има високо качество на предлаганите услуги, всичките те, включително храната. Единственият плюс, който върви в момента в цялата страна, е увеличението на заплатите. Направено е, реализирано е, но дотук е положителната част.

- Може ли и тази част да пострада заради липсата на средства за издръжка - да трябва да се търсят пари от перата за преподаватели?
- Няма да има средства за квалификация на учителите, което е в бюджетите ни. Най-вероятно няма да има възможности за допълнителни плащания, каквито са регламентирани в Колективния трудов договор, защото приоритет винаги е било осигуряването на топло и светлина. Това са двете места, където може да има резерв - квалификация и неизпълнение на някои от клаузите на договора.

- Докъде е промяната на учебните програми, която върви в момента в МОН?
- Категорично в момента са включени различни групи учители, върви този процес и положително е, че започна. Моето единствено притеснение в тази ситуация е да не бъде направен прекалено набързо и да няма ефекта, който всички целим. А целта - нашата и на министерството, е една и съща. Да се намали академизмът и да се осигури ясна достъпност на това, което се учи. Последната редакция, която беше направена на учебните програми и на учебното съдържание, продължи малко над 3 години. Преди 2016-а беше това. Огромен екип от колеги от цялата страна сформирахме по отделни предмети и класове. Аз съм на мнение, че подобна редакция не би имала успешен, завършен формат, ако бъде направена само за 2-3 месеца. Защото, да, ясно е кои са проблемните казуси, но те са взаимносвързани в отделните дисциплини и не може с механичен ход да се отреже едно, а да се окаже, че го има в същото време в друг предмет, представено по друг начин. Изисква малко по-спокойно, не казвам да има забавяне, а плавно разглеждане на всички учебни планове, програми и съдържание. За да може след това да тръгне и следващата стъпка, свързана с актуални учебници.

- Заявката на министър Николай Денков бе, че коригирането на програмите трябва да приключи в края на лятото. Какво значи това за новата учебна година?
- Много амбициозна и хубава цел, но трудно изпълнима по една просто причина - за да достигне до всеки един ученик самата редактирана учебна програма, продуктът накрая е учебникът. Самото изготвяне, анализиране и оценяване, както и излизане на нов учебник е 18 месеца. Не може да бъде по-бързо, така че най-вероятно програмите ще висят като редактирани, но няма да може да бъдат приложени в ефективния си формат. В страната има около 90 000 учители, които няма как да разберат всички до един какво точно е коригирано и не е сериозно да се работи в настоящия период само с редактирани учебни програми, без това да стигне до ученика чрез учебника.

- Предложения за редакция на програмите даваха учители, ученици, родители. Може ли да бъдат обединени предмети в новите учебни програми, чуха се такива гласове?
- Това е следващата стъпки, към която преходът не е толкова рязък. Така работят във финландската образователна система, но те са започнали този преход в началото на 2000 г. и сега може да се каже, че вече са слели своите предмети. Не бива да се забравя, че нашата първа голяма крачка към редакция на учебните програми е на 5-6 години. Тоест сега сме в много ранен етап, за да се мисли към толкова революционно променяне на съдържанието и учебниците. Нещо, до което ще се стигне трудно, включително и на политическо ниво, защото това е сериозно решение за изменение на цялото ни образователно законодателство.

- Другата голяма идея, която трябва също да мине през промяна в законодателството, е тази за по-ранно началото на учебната година. Какво се случва с дебата по този въпрос?
- Ясно е за новата учебна година, че ще започне на 15 септември. След доста дълъг дебат, който върви от края на декември досега, вече 7 месеца, е ясно, че няма единомислие по отношение на промяна на началото на учебната година. Дано не се обидят в МОН, но моят професионален съвет е да си позиционираме началото на 15 септември и да спрем да лъкатушим цялата страна кога започваме, защото няма нито един аргумент в защита това защо трябва да започваме по-рано, който да не е изкритикуван от всички. Оттук нататък време е вече МОН да излезе с окончателното си решение за графика на учебното време за следващата учебна година. Това вероятно ще е първата година след COVID, в която се надявам да учим нормално, за да може да наваксаме големи пропуски, които искаме или не, са се натрупали в дистанционното обучение. Да са ясни ваканциите, дори и да са по-дълги - къде ще са. В правото на министъра е да удължи учебното време, не учебната година, толкова колкото той прецени. Това става само с негова заповед, която се предлага за обществено обсъждане. Така че, ако той е преценил, че ще завършва учебната година на 30 юни за всички ученици, е редно да се каже ясно, че това е така, за да се мисли с какво ще бъде запълнено това време. Защото тези почти 3 седмици допълнително учене не звучи сериозно да се предлагат с изречението - ми те учителите знаят какво да правят. Не, не знаят, учителите знаят какво да правят към момента до 30 май и до 15 юни. За следващия почти месец нагоре трябва да има много ясна позиция какви са стъпките, да се разпишат - дали ще се променя учебният план, с какво ще се запълни като учебно съдържание това време. Ако са лагери или извънкласни дейности, те също трябва да бъдат с добра съдържателна информация, за да има смисъл от всичко това. Както, разбира се, и ситуацията как ще бъде финансирано това допълнително учебно време. Към 20 август трябва да бъде факт заповедта на министъра за хода на учебното време. Ясно е, че има такова желание на МОН и Денков, просто е крайно необходимо да има яснота за всички родители. За мен обаче това не е реформа, това е едно загубено ефективно време, в което спорим за кога ще започнем и колко ще продължим, но най-важното е какво се учи през това време, какви методи се използват - съвременни подходи с проектно базирано преподаване, акценти, свързани със STЕМ преподаване, неща, за които е необходима много, много съвременна квалификация на учителите. Като имаме предвид, че сме в казус с липса на средства, всичко минава в пожелателен характер и на нивото на добрата мотивация на отделните учители.

- А търсите ли учители за новата учебна година?
- След две седмици ще обявим около 10 места. При нас основата причина е, че излизат в майчинство голяма група колеги и трима колеги се пенсионират.

- Предстоят изпитите след седми клас - какво ще посъветвате учениците и родителите?
- Най-важното и за първи, и за седми клас за родителите, е да следят стриктно етапите за класиране. Да следят времето, в което се подават документи и да го направят, и да не правят пропуски с този период. Обикновено, винаги когато информираме родителите, им казваме, че 50% от изпита след седми клас е добрата подреденост на желанията. Тя да е съобразена с резултата на ученика, но и с желанието на детето, а не на родителя. В повечето случаи има разминаване между тези желания, но съветът ни е да се взима с предимство желанието на детето, защото то ще учи след това и неговата мотивация трябва да е много положителна, за да има резултат.

- В този смисъл не е ли загубен балансът относно участието на родителите в работата на училището, не трябва ли малко да отстъпят и да оставят учителите да си вършат работата?
- За голямо съжаление в онлайн режима на преподаване наистина много се наруши този баланс и родителите виждаха оценъчната система само в горната и скала - пет и шест. Без съмнение постепенно, връщайки се към нормален ритъм на обучение със срещи с родителите, с консултации, това трябва да си дойде на мястото. Трябва да се знае, че родителят е длъжен да участва в процеса на знания и подготовка на детето си, но и да оценява отговорно и ангажирано това, което му казва учителят.

Нашият гост
Диян Стаматов е роден през 1967 г. в Карнобат. Завършил е биология и педагогика на преподаването по биология в Софийския университет. Повече от 15 години е директор на столичното 119. СУ “Акад. Михаил Арнаудов”. Последователно преди това е ръководил 150. и 80. училище в София. В професионалния си път е бил още учител и заместник-директор. От 8 февруари 2016 г. до 2 февруари 2017 г. е зам.-министър на образованието. Председател е на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта