„Добрият шофьор“ с премиера на кинофестивала в Солун

Малин Кръстев в равностойно партньорство на Герасим Георгиев - Геро.

Дебютният игрален филм на Тонислав Христов

Българската лента е в сериозна конкуренция с още 9 филма от селекцията “Балкански преглед”

Малин Кръстев в главната роля е изключително точен и достоверен на екрана

През последните десетилетия емиграцията на млади българи в някои западноевропейски страни или отвъд океана по чисто икономически причини е сред най-болезнените социални явления у нас. Киното ни своевременно реагира на тази изключително важна тема и се появиха успешни игрални филми като “Емигранти” (2002, реж. Л. Тодоров, Ив. Христов), “Тилт” (2011, реж. Виктор Чучков), “Уроци по немски” (2020, реж. Павел Веснаков). Сега и изявеният документалист Тонислав Христов реагира адекватно на темата с дебютния си игрален филм “Добрият шофьор”, копродукция с Финландия и Швеция. Той самият има подобна биография като студент по кино в Хелзинки и някои от документалните му филми са тъкмо в тази сюжетна територия: “Правилата на ергенския живот” (2011), “Любов и инженерство” (2014), “Мечта по запада” (2015).

Филмът е игрален дебют на режисьора Тонислав Христов.

Не е изненадващо, че за първия си игрален филм той отново посяга към подобна тема. Но с едно много важно уточнение: емигрантският живот не е само промяна на местоживеенето, а дълбока психическа трансформация в същността на субекта, особено ако е по-чувствителен индивид и със запазени морални ценности.

Тъкмо в тази посока е развит образът на главния персонаж Иван: след житейски провал във Финландия, където е оставил семейството и малкия си син, той подчинява своя обикновен всекидневен живот на амбицията да поправи най-голямата си житейска грешка. Неуютното му битие като таксиметров шофьор го прави своеобразен “вътрешен” емигрант в родината си. Тъкмо в тази сюжетна плоскост успешно е построен сценарият на Каарли Ахо, Константин Божанов и самият Тонислав Христов. В него драматургическите компоненти, добре акцентирани от режисьора, водят към житейски логичния и екранно достоверен финал - без сюжетен хепиенд, но за сметка на това с убедителен морален акцент.

Именно той оправдава смислово четливото заглавие “Добрият шофьор”. Всякакви алюзии с “Taxi driver” на Робърт де Ниро са прекалени. Но разказът, центриран около главния персонаж, подчинява зрителското внимание за съпричастие към неговата осъзната и болезнена житейска равносметка. За убедителната плътност на образа главната заслуга е на прекрасния актьор Малин Кръстев, който отново е изключително точен и достоверен на екрана! Равностойно е и партньорството на Герасим Георгиев - Геро и Слава Дойчева.

“Добрият шофьор” е в сериозна конкуренция с още 9 филма от селекцията “Балкански преглед” на 63-ия международен кинофестивал в Солун (3-13 ноември 2022), сред които се открояват “Балада” (Босна и Херцеговина, реж. Аида Бегич), “Мъже на делата” (Румъния, реж. Пол Негуеско), “Горещи дни (Турция, реж. Амин Алпер), “Герои на работническата класа (Сърбия, реж. Милош Пушич) и други. Така че борбата за единствената “Награда на зрителите”, определена чрез фишове за гласуване, ще е сериозна. Пожелаваме успех на “Добрият шофьор”!

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино