Документално кино от цял свят в Солун

Българският филм “Последният гларус”

Започна 25-ият международен филмов фестивал

Изключително богатата програма предлага повече от 250 филма в различни фестивални категории

Заради катастрофата отмениха официално откриване и концерта

Само 2 дни след ужасяващата железопътна катастрофа в Гърция (28 февруари) в района на жп възел Лариса, на 2 март вечерта в Солун бе открит 25-ия международен фестивал на документални филми. Голямата зала на прекрасния кинотеатър “Олимпион” на знаковия площад “Аристотел” отново събра документалисти, журналисти и наблюдатели от цял свят, и много предани зрители, които в продължение на 10 дни (до 12 март) ще живеят с актуалните теми, горещи проблеми и разнообразни художествени идеи на световното документално кино.

Разбира се, в неочакваната трагична ситуация фестивалната дирекция реагира незабавно и адекватно като отмени предвиденото официално откриване и концертът след него. Както обяви художественият директор на фестивала г-н Орестис Андреадакис е решено самото събитие да се състои като концентриран работен форум, без никаква неуместна в случая празничност. Защото в условията на дълбока скръб и траур този изключително авторитетен фестивал, успял отново да състави забележителна програма от нови документални филми, може и трябва да отдаде почит към паметта на жертвите като смирено и вглъбено осъществи своята професионална работа.

А паралелно с фестивалната програма се провежда и мощната производствена платформа за нови проекти, бъдещи продукции и голям копродукционен пазар под удачно намереното название “Агора”. Тъкмо в нейната “творческа лаборатория” най-вероятно ще се появят и бъдещите болезнени филми за анализ и критично осмисляне на изключителното трагичното събитие.

Откриващият филм “La Singla”

Впрочем, откриващия филм “La Singla” (2023, Испания, Германия) на режисьорката Палома Запата е биографичен разказ за знаменитата испанска танцьорка на фламенко Антония Сингла, която през 1965, едва 17-годишна, в Европа е призната като съвършена на сцената, докато в родината си е почти неизвестна.

Причината е, че тя губи слуха си още като съвсем малка, но въпреки това успява с невероятна прецизност и удивителен усет да е безукорна на сцената и да наелектризира публиката със съвършения си танц, поднесен с мощен драматизъм. Филмът звучи (изненадващо) като косвен драматичен акорд само два дни след потресаващата гръцка трагедия на релсите.

Изключително богатата филмова програма предлага повече от 250 филма в различни фестивални категории. Но разбира се, главният интерес е към основния конкурс от 12 заглавия, сред които и новият филм “Последният гларус” (2023, България, Финландия, Норвегия) на реж. Тонислав Христов. Разказът е късна и горчива изповед пред камерата на бивш “гларус” (известен евфемизъм за плажно жиголо) от нашето черноморско крайбрежие, който в напреднала възраст прави болезнена равносметка на лекомислено пропуснатите важни моменти от изплъзналия се живот. Тонислав Христов е вече добре познат в Солун след успешното му участие през ноември 2022 г. на 63-ия фестивал за игрални филми с дебюта си “Добрият шофьор” (2022, България, Финландия, Швеция) в селекцията Балкански преглед. Сега обаче той е в пряка конкуренция за Голямата награда в официалния конкурс.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино