Доналд Тръмп - Комуникаторът Is Back*

Когато през януари 2021 г. социалната мрежа туитър реши да се лиши от един от най-сериозните си потребители (в сферата на политиката, разбира се), с десетки милиони последователи, причината беше повече от очевидна. Един конкретен Доналд Тръмп, формално все още президент на САЩ, беше призовал на ден шести от същия месец във Вашингтон десетки хиляди свои привърженици. Които се явиха в мнозинството си хора с край-десни убеждения или членове на въоръжени граждански милиции, най-различни обикновени лумпени и един бледолик шаман, облечен с трофеи от бизон.

Които знаменателно щурмуваха сградата на американския Конгрес, Хълма Капитолия, по повеля на своя оранжевокож гуру, за да спрат церемонията по одобряването на резултатите от президентските избори в САЩ два месеца по-рано и обявяването на Джо Байдън за следващия президент на “страната на свободните и родината на храбрите”. И показаха на всяка декоративна демокрация, как се превзема парламент. И унижава институция в името на “народния гняв”. Провокиран от не кой да е, а все още действащия им държавен глава. През 89-те милиона свои последователи в туитър.

Превърнала се в трибуна на подстрекателят към бунта, който причини смъртта на 7 души, щети за десетки милиони долара и гореспоменатото унижение, предавано на живо по цял свят, решението на социалната мрежа бе повече от основателно, макар и по себе си безпрецедентно. Ако в името на свободата на словото, на което се основава американското общество, ограничаваш свободата на изразяване на... добре де, безспорен вредител на конкретната концепция, но все пак някакъв американски президент. Стъпката на туитър бе последвана от фейсбук и инстаграм, и с церемонията по встъпването в длъжност на Байдън на 20 януари, на която Тръмп бе единственият жив бивш американски президент, който не се яви - за разлика от Картър, Буш-младши, Клинтън и Обама - както повелява традицията. Малко вероятно от срам, познавайки персонажа. По-скоро от гордост. Основана или не.

В крайна сметка целият имидж на Доналд Тръмп на “успешен бизнесмен” и “майстор на сделките”, с който лансира кампанията си за изборите през 2016 г., беше до не малка степен основан на конкретно телевизионно шоу, рекламиращо 10 години търговските му умения, в името на рекламни печалби. Продуцирано и излъчвано от компанията Ен Би Си, гласовит рупор на Демократическата партия на САЩ, да не забравяме.

Но всичко това изглежда просто минало. Тръмп изкара “исторически мандат”, последната му година в условията на глобална пандемия, по време на която създаде противоречия, които до ден-днешен тежат на американския обществен дебат - от ваксините, до пиенето на белина за дезинфекция. И след като предизвика народен бунт на излизане от Белия дом - и бе низвергнат от социалните медии, The Donald си взе почивка. За няколко месеца, разбира се, преди да започне отново да се къпе в народната любов в митинги след митинги в щатите от Средния Запад, на гребена на вълната срещу ваксинациите и с обещанието, че е готов да е отново кандидат на Републиканците за президент през 2024 г.

Което предполага предизборна кампания. А на Тръмп си му трябва лична медия, за да прокарва посланията си - както се оказа само с телевизия “Фокс Нюз” и без безплатно онлайн присъствие, The Donald е практически невидим за света. А и видни спонсори на крайноконсервативното крило на Републиканската партия - особено в медийния сектор - паднаха в #metoo движението в социалните мрежи през последните години. Най-малкото изпълнителният є директор Роджър Ейлс, да не говорим за други трансокеански знаменитости, с отвъд “скромни спестявания”.

С което, добре дошли в Truth Social (Истината Социално), лансираната през онлайн магазина App Store за Айфон, съвсем нова социална мрежа на Доналд Тръмп. Очаква се да е напълно действаща без проблеми за потребителите до края на март, след като в първия є ден, на 21 февруари, платформата беше практически неизползваема. Вероятно заради множеството заявки - според официална позиция на компанията и журналистически проверки.

Обещанията на директора на новосъздадената корпорация Trump Media & Technology Group Дейвид Нунес е платформата да дава възможност да се изказва истината без редакция, ще позволява директни съобщение между различните клиенти. Все пак Тръмп остави на сина си, Доналд-младши да публикува първата публикация от негово име... и в туитър, от където няма персонална забрана, за да обяви началото на новата социална мрежа. “Бъдете готови! Любимият Ви президент се завръща!”. Вероятно с адска сила.

 

Идваме, каквото и да си мислите

Тази седмица започваме да предлагаме през App Storе на “Епъл”. И това ще е велико, защото ще ни позволи да ангажираме толкова много повече хора, които да се включат в платформата. Нашата цел и съм сигурен че ще я постигнем, до края на март ще бъдем напълно оперативни, най-малкото в рамките на територията на САЩ. (...) Искаме потребителите сами да ни казват, какво искат да виждат на платформата.

Девин Нунес, бивш сенатор и изпълнителен директор на директор на TMTG

 

Краде идеите на “Туитър”

Новото приложение (Truth Social) има всички възможни прилики с туитър, отбелязват мнозинството от наблюдатели, припомняйки че Доналд Тръмп има забрана от миналата година да присъства, както в туитър, така и във фейсбук и ютюб. А някои от новите потребители (на Truth Social) съобщават за затруднения да регистрират собствени профили. Създадена от Trump Media & Technology Group, новата платформа бе тествана от 500 доброволци преди да бъде пусната в употреба.

Джеймс Клейтън, журналист, Би Би Си 

 

Съдят фамилията за измами

В четвъртък миналата седмица съдия в Ню Йорк постанови, че Тръмп, синът му Доналд и дъщеря му Иванка трябва да отговорят на обвинения за укриване на данъци и други финансови измами. Според главния прокурор на щата Летисия Джейм разследването срещу тях е открило “видими доказателства за възможни финансови измами”, с което на съда се дава пълното право да разпитва под клетва бившия президент и двете му деца, участвали в неговия бизнес.

Антъни Зъркър, британски политически наблюдател

По пътя към завръщане в Белия дом

Роден в Ню Йорк на 14 юни 1946 година, на своите 75 години, Доналд Тръмп многократно оспорва на действащият президент на САЩ Джо Байдън правото да е по-съзнателният обитател на Белия дом. Четири години по-млад от Байдън, както по време на кампанията, така и в редките му публични изяви след изборите, Тръмп продължава да използва различни нарицателни за действащият американски президент в срещите си поддръжници, за да изтъква неговата некомпетентност. И е недвусмислен в намеренията си да е кандидат за президент на САЩ през 2024 г. Когато ще е на годините, за които се присмива на Байдън че е некомпетентен сега. Но така де - каквото и да стане ще си има собствена социална медия - през която да се промотира, да дава трибуна на последователите си и да вода кампанията си. В крайна сметка за лансирането си Truth Social набра 1,2 млрд долара. Потенциалът е огромен.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети