Сагата със заседналия край резерват "Яйлата" кораб "Vera Su" приключи. 36 дни, след като на пълен ход натовареният с 3000 т карбамид плавателен съд се заби в скалистото дъно, той бе разтоварен и провлачен през нощта с 3 влекача до кей във варненския завод КРЗ "Одесос".
Държавата поема собствеността на "Vera Su", заяви транспортният министър Христо Алексиев. Той посочи, че корабът е бил спасен въпреки всички действия на турския му собственик, които водели до потапянето му. "Тече разследване и всеки трябва да си поеме отговорността. Застрахователите ще поемат разходите по сложната операция, която заради риска не се наеха да направят в този сезон редица специализирани компании. При нужда имаме готовност да заведем и искове", допълни Алексиев.
Той посочи, че държавата не е имала никаква готовност за реакция, тъй като България е единствената европейска страна без спасителен кораб и подготвен екипаж. "Миналата година спасителният кораб "Перун" бе нарязан за скрап. И се наложи сега от скрап да правим спасителна мисия. Успяхме от нищото, благодарение на човешкия капитал, с който трябва да се гордеем и да развиваме. Хората работиха по 48 часа без почивка и за 6-7 дни тихо време свършиха това, което не бе свършено десетки години наред", благодари на екипите Алексиев. Според него използването на ферибот за прехвърлянето на карбамида е било точен ход, с който са били спасени околната среда и поминъка на хората в района.
След инцидента предстои преразглеждане на плавателните пътища, които на места по крайбрежието ни минават опасно близо до брега, както и иницииране на законови промени, за да разполага в бъдеще България с нужната спасителна техника, допълни министърът.
В акцията по спасяването на "Vera Su" участваха екипи от "Морска администрация", ВМС, БМФ, Гранична полиция, "Хидроремонт", НКЖИ, Строителен и технически флот и др.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш