Енергетика и транспорт - най-засегнати от зелената сделка

Страната ни е една от най-засегнатите в ЕС по отношение на трансформациите, които предстоят във всички икономически сектори.

Много производства може да бъдат преместени

Приемат пакета от мерки през есента

Енергетиката и транспортът ще бъдат най-засегнатите сектори, ако бъде приет Зеленият пакт за климатичен неутралитет до 2050 г. в предложения вид. Енергетиката ще бъде най-засегната - в частта на въглищата, а вторичен натиск ще има върху секторите металургия, химия, строителство, земеделие. Това заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров, който заедно с председателя на АИКБ Васил Велев представиха пред Икономическия и социален съвет позициите си по т. нар. “Зелена сделка”, която през есента ще стане задължителна за страните от ЕС.

Три основни мерки не бива да бъдат пренебрегвани в преговорите за зеления пакт. “България не трябва да приема целта за намаляване на парниковите газове до 2030 г. с 50%, а да се придържа към Парижкото споразумение, според което целта е намаляване с 40% спрямо 1990 г.”, заяви Димитров. Освен това страната трябва да отстоява позицията да не се пренасочват средства от продажбата на въглеродни емисии за покриване на бюджетен недостиг в ЕС, а всички енергоемки отрасли да получават достатъчно безплатни квоти, съобразени с действителното производство, подчерта той. Третата позиция е нуждата от механизъм за налагане на въглероден данък, който да защити европейските производители от вносни стоки.

“Страната ни е една от най-засегнатите в ЕС по отношение на трансформациите, които предстоят във всички икономически сектори”, каза председателят на съвета Лалко Дулевски и допълни, че в сегашния вид пактът е самоубийствен за ЕС и трябва да бъде преразгледан. В противен случай той би довел до деиндустриализация на ЕС - много производства може да бъдат изнесени в трети страни, откъдето после ще внасяме продукция.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес