Еротичното стихотворение „Лолита“ на младия поет Нинко Кирилов разпали бурни дебати в социалните мрежи и арт сайтовете.
То бе публикувано преди няколко дни във фейсбук групата „Нова социална поезия”. Недълго след това обаче публикацията бе докладвана на администрацията на социалната мрежа и скорострелно свалена от страницата на групата за поезия.
Лолита
Аз искам да те помня все така –
колана ми да разкопчаваш бавно,
а после с тиха, сладичка нега
да ме прегръщаш с длани като равен.
Когато скоро станеш пълнолетна,
животът ти ще бъде малко лош.
Сега и ще ми сипеш водка с мента
и даже ще ме стоплиш. За разкош.
Две хубави очи и още нещо
и кожата ти като кадифе
Дано научиш как се прави леща
или поне кафе.
Критиците на поета обвиняват творбата в подстрекаване към педофилия (“Когато скоро станеш пълнолетна”), мизогиния, т.е. пренебрежително-покровителствено отношение към жените (“Дано научиш как се прави леща или поне кафе”). Обект на нападки става и пародийното заиграване на автора с известни образци на българската поезия като Яворов (“Две хубави очи“) и Дебелянов (“Аз искам да те помня все така”).
Литературният критик Силвия Недкова публикува статия по темата, озаглавена „Мръсният въздух на поезията“ в сайта „Площад Славейков“.
В нея се казва: „Лолита” на Кирилов е непретенциозна творба, основното ѝ качество е провокацията. Литературната ѝ стойност е относителна – само в областта на нестандартната интерпретация на уродливо явление. В никакъв случай не може да бъде направено сравнение на литературно ниво между романа на Набоков. Там, където Набоков е свенливо порочен, Нинко Кирилов е безцеремонно перверзен.“
В защита на поета застава коментаторът Петър Михайлов, който написа в сайта „Маргиналия“:
„Ето съвременен пример свързан с дискриминацията и неразбирането. Един поет е обвинен в педофилия, мизогиния и насилие, защото в свое стихотворение артистично пародира стихове на Яворов и Дебелянов.
Това „забранено“ стихотворение свидетелства за ограничения културен хоризонт на публиката. То напомня, че забравяния факт, че изкуството не е реалност, а фикция. Дали ситуацията с Оскарите не е идентична? Дали подтекстът не е: иде нова диктатура, която ще смаже всеки Друг!“
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш