ЕС: Meta нарушава правилата за личните данни, Зукърбърг рискува над 12 милиарда евро глоба

В понеделник Европейският съюз отвори пътя за тежки финансови санкции срещу Meta, като реши, че социалната мрежа не спазва европейските правила относно използването на лични данни за персонализирана реклама, пише АФП.

Meta може да бъде глобена до 10% от глобалния си оборот, който достигна около 125 милиарда евро миналата година: санкция, която може да надхвърли 12 милиарда евро, ако групата на Марк Зукърбърг не спази правилата на ЕС.

Meta е длъжна да поиска съгласието на потребителите за комбиниране на данни от различните си услуги с цел създаване на рекламни профили. За да се съобрази, американската група предложи на потребителите на Facebook и Instagram платен абонамент, който им позволява да избегнат насочването на реклами. От друга страна, ако искат да запазят безплатна услуга, те трябва да се съгласят да предадат данните си.

"Meta принуди милиони потребители в ЕС да направят избор: плащане или съгласие. Според нашите предварителни констатации, това е нарушение" на Регламента за цифровите пазари (DMA), каза комисарят по цифровите въпроси Тиери Бретон пред X.

DMA, който влезе в пълна сила в началото на март, "съществува, за да върне на европейските потребители правото да решават относно своите данни", подчерта той. Meta, от своя страна, твърди, че неговият абонаментен модел е "съвместим с DMA". "Очакваме с нетърпение да продължим конструктивния диалог с Европейската комисия за приключване на това разследване", каза говорител на групата.

Комисията обаче счита, че моделът Meta не е в съответствие с регламента на ЕС, по-специално защото "не позволява на потребителите да упражняват правото си свободно да дадат съгласие за комбинирането на техните лични данни" между различните платформи. Изпълнителният директор на ЕС посочи в изявление, че технологични гиганти като Meta са успели да "наложат условия за обслужване на своята огромна потребителска база, която им позволява да събират големи количества лични данни. Това им даде потенциални предимства пред техните конкуренти".

Това е вторият път, когато дигитален гигант е обвинен по DMA, откакто известието беше издадено след откриването на разследване на 25 март. Миналата седмица Европейската комисия обвини Apple в нарушаване на европейските правила за конкуренция чрез своя магазин за приложения. Сега Meta може да упражни правото си на защита, като получи достъп до файла и отговори писмено на предварителните констатации.

Ако те бъдат потвърдени, Комисията ще приеме окончателно решение за несъответствие до края на март 2025 г. DMA, който позволява по-бързи и по-силни действия срещу злоупотребите с конкуренцията от страна на цифровите гиганти, беше въведен, за да защити появата и растежа на стартиращи фирми в Европа и да даде на потребителите по-голям избор. Освен за Apple, новата регулация важи за още четири американски гиганта - Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft, но и за социалната мрежа TikTok, собственост на китайската група ByteDance, както и за холандската платформа за резервации Booking. Беше образувано и разследване срещу Alphabet (Google) за нарушение на DMA, припомня news.ro.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Европа