Ето къде в България пият най-много бира

Над половината българи вдигат халбата поне веднъж седмично

И британската кралица я предпочита

Вдигането на наздравици и консумирането на бира с приятели ни създава приятни емоции, прави ни щастливи и удовлетворени. Това твърдят редица съвременни проучвания, които разглеждат ефекта от социализирането и връзката с консумацията и удоволствието от бирата. Всички знаем, че българите обичаме да се събираме в приятелски групи „на по бира“, макар и не в мащабите на Октоберфест, но все пак достатъчно, за да се възпроизведе „ефектът на сплотяването“. 

Това показват и данните от ежегодните национални и европейски изследвания за нагласите на сънародниците ни към кехлибарената течност. Според тях, традиционно след бутилираните води, пивото е най-често консумираната напитка в страната ни. 

Според проведеното от Ипсос национално представително проучване в периода 21 октомври – 3 ноември тази година, 53% от българите консумират бира поне веднъж седмично, съобщават от Съюза на пивоварите. 

През зимните месеци средната честота на потребление на пенливата напитка у нас е 8 пъти в месеца. Оказва се, че по този показател за пореден път Русе е първенец. Русенци посягат към халбата с пиво поне 11 пъти месечно, следвани от биролюбителите в Плевен и Варна - 10 пъти. 

Традиционно пивото е предпочитано от господата, но напоследък все повече дами също го харесват, защото вече се предлагат марки с по-лек вкус и по-ниско алкохолно съдържание. Дори английската кралица Елизабет II е известна с това, че е запален любител на традиционния английски ейл. У нас най-изявените почитателки на бирата са младите жени във възрастовите групи 30-39 години и 20-29 г.

30% от сънародниците ни възприемат умерената консумация на пиво като част от здравословния начин на живот. При активните потребители, които пият бира поне веднъж седмично, на това мнение са дори 43%. 
Интересно е, че все повече хора възприемат кехлибарената напитка и като модерно, въпреки че тя има над 8000-годишна история. Според 30% от редовните потребители и 20% от всички респонденти, бирата е съвременно питие. 

Ежегодно и устойчиво обаче, всеки трети българин (33% от хората над 18 г.) твърди, че бирата е подходяща за него напитка, а при активните консуматори това важи за почти 60% от респондентите. 
Вероятно тези нагласи индиректно оказват влияние върху процесите на социализация, с които от векове се свързва употребата на пиво.

Според изследване, проведено неотдавна от организацията „Инициатива за истински ейл” (Campaign for Real Ale/CAMRA) и публикувано в американското списаниe Time, редовната консумация на бира подобрява социалните умения и така увеличава удовлетвореността на хората от техния живот. Създаденото чувство за общност помага за виталността и поддържането на физически контакти. Е, ако не се има предвид, разбира се, сегашната безпрецедентна пандемична обстановка, когато се налага да се спазва дистанция, да се ограничава общуването и срещите с хора. 

Всеизвестните приятни емоции от консумацията на бира са отразени и в името на едно от най-старите видове пиво – ейл-а, който произлиза от староанглийската дума ealu. Тя означава магия или вълшебство, така както нашата дума „мая“, идва от гръцката magia. Затова насладата от кехлибарената напитка в компанията на приятели играе магическа роля за свързване на културите и изграждане на общности. Това потвърждава и мисълта на екстравагантния Франк Запа: „Не можеш да си истинска държава, ако нямаш бира и авиокомпания. Полезно е и да имаш някакъв футболен отбор или пък ядрено оръжие, но като минимум ти трябва бира.”, допълва с усмивка прочутият музикант.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Гурме