Железопътни проекти в Африка: как Турция измества Китай

Уганда, Танзания, Кения инвестират в „централен коридор“

Търговският обмен се е удвоил и вече е 27 мрд. долара

Става дума за инвестиции за милиарди. Но Уганда не се отказва. Африканската страната държи на изграждането на железопътна мрежа със стандартно междурелсие, което ще позволи масовото u използване.

Мрежата между столицата на Уганда Кампала и кенийския граничен град Малаба трябваше да бъде изградена от китайска компания, с която бе сключен и договор. Проектът възлизаше на 2,2 млр. долара. Но покрай наложените от пандемията ограничения компанията така и не получи необходимите средства от китайската държавна Ексим банка.

Правителството в Уганда имаше всички основания да се оттегли от договора, при положение, че партньорът не напредва, казва журналистът от Уганда Джон Кибего. Китай в продължение на години финансираше най-важните инфраструктурни проекти в Уганда, изпълнявани от китайски фирми, но сега предстои сериозна промяна. Правителството е в контакт с турски партньори, подписан е меморандум за разбирателство и вече тече техническата и финансова подготовка за окончателен договор.

Турция сериозно разширява влиянието си в Африка, казва Юнус Турхан, изследовател на турско-африканските отношения в университета „Хаджи Байрам Вели“ в Анкара. „Днес Турция има търговски споразумения с 45 африкански държави, над 1500 турски фирми са направили инвестиции от 70 милиарда долара в Африка.“ По данни на Турхан в последните две десетилетия търговският обмен се е удвоил и през 2020 година е възлизал на 27 милиарда долара.

Именно в този контекст трябва да се разглежда и задълбочаването на сътрудничеството с турските партньори, които се представят по-добре от китайските компании не само по отношение на цените, но и на бързината и на качеството.

При разширяването на жп линиите става въпрос и за регионална конкуренция. Танзанийският маршрут представлява „централен коридор“ към вътрешността на континента. „Всички страни в Източна Африка инвестират в жп маршрутите, за да стимулират икономиките си“, казва пред ДВ икономистът Исаак Хиса. „Кения, Танзания, Руанда и Демократична република Конго инвестират в железопътни линии със стандартно междурелсие. В този контекст Уганда, която е разположена между всички тези страни, вижда себе си като център за регионална търговия.“

Със съкращения

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения