Загадката на свещения скален град Перперикон

Аерофотоснимка а Акропола на Перперикон при завършването на разкопките там през 2016 г.

Първите векове на новата ера са „златен век” за древното светилище на Дионис

През 2004 г. бе разкрит Малкият Дворец, съществувал през III-IV в.

В 45 г. цяла Тракия е покорена от Римската империя. Започва мощен процес на романизация, видим във всички провинции на великата държава. За Балканския полуостров той се характеризира със сливане между древните елински и тракийски традиции с новите тенденции, донесени от завоевателите. Много отчетливо това се наблюдава на Перперикон, който през III-IV в. се превръща в грандиозен и неповторим скален град. Изсичанията в скалите са невероятно мащабни и вече са разкривани десетилетия наред.

Оказва се, че във втората половина на III в. скалният венец е защитен и с мощната крепост на Акропола, чиито стени са дебели до 3 м. Причината е в зачестилите нападения на варварите във вътрешността на Римската империя. Акрополът се намира непосредствено над уникалния Дворец-светилище, с който го е свързвала единна фортификационна система. Вероятно твърдината е построена още в предримския период, но в III в. крепостната система получава завършен вид. Зидовете са създадени без свързващ материал, а двете лица на защитната стена са оформени от масивни каменни блокове с идеално издялана предна част. Между двата реда блокове има пълнеж от натрошени камъни, уплътняващ вътрешността.

В завършения си вид от римския период в Акропола се е влизало през три порти. Едната е Западната, пазена от мощен правоъгълен бастион. През 2005 г. е открита Южната порта, а малко по-късно на бял свят се появи и т. нар. Североизточна порта. От тези съоръжения е особено интересен входът от юг, защото вероятно е възникнал още в късната бронзова епоха (XIV-XI в. пр. Хр.) и показва най-ранния етап от развитието на фортификационните съоръжения.

Първоначално тази порта е била изсечена в скалите и до нея се е достигало отдолу по груби каменни стъпала. Нагоре стените са били изградени от огромни каменни блокове. Това е т. нар. „циклопски” градеж, особено характерен за своето време. Наречен е така, защото живелите по-късно хора не можели да си представят хората, повдигали такива камъни и ги оприличавали с древните великани. Южната порта е преустройвана няколко пъти през Античността, а в Средновековието е преградена със зид и престава да функционира.

По склоновете на хълма от север на юг със столетията се развиват просторни квартали. Те, както и самият Акропол, са били застроени с множество храмове, граждански и жилищни постройки. Приземните етажи на тези сгради са изцяло изсечени в скалите. След проведените мащабни разкопки днешният посетител на скалния град вече може да се разходи по широки улици, оформени направо в камъка. От улицата човек влиза в почти запазени къщи през оригиналните врати с издълбани в камъка прагове, по които са съхранени даже дупките за вратните механизми. Сякаш обитателите са изоставили Перперикон съвсем неотдавна.

Няма никакво съмнение, че в този период културата и равнището на живота на Перперикон достигат изключително високо ниво. Направо в скалите в източната част на Акропола е изсечена още една голяма сграда. В езическия период там се е помещавало събранието на гражданите, където са вземани важните решения, а след приемането на християнството е превърната в църква, като от изток е добавена полукръгла апсида за олтарния дял. От запад към вътрешността на Акропола води улица и покрита колонада, портик, чиито колони са оцелели на място. От двете й страни са подредени други сгради, изсечени дълбоко в скалите и издигащи се нагоре със стани от добре издялани каменни блокове. Данните на античните и средновековните автори сочат, че подобни портици са строени само в големите градове и в значителните култови комплекси. По тях обитателите са можели да се придвижват, без да излизат на дъжд и на слънце.

Портикът и улицата са водели до центъра на Акропола, където през 2004 г. бе разкрит т. нар. Малък Дворец, съществувал през III-IV в. сл. Хр. Това е един внушителен комплекс с правоъгълен план. Дължината му е 28 м, а широчината не може да се изчисли точно, защото върху руините на стария ансамбъл през Средновековието е построена стената на вътрешната цитадела. Дворецът има два тържествени входа от север и юг, а във вътрешността край вътрешен двор са разположени цели 17 помещения със съхранени прагове с механизмите за затваряне. Приемаме, че това е дворецът на римския наместник, назначен на Перперикон от централната имперска власт.

Необходимостта от отвеждането на дъждовната вода от огромните подови повърхности е накарало строителите за изобретят съвършена канализационна система. Под тухлените подове на всяко помещение са прокарани улеи, по които се оттичала дъждовната вода. Те минават през отвори в праговете на вратите и са свързани с по-големи канализационни съоръжения, издялани на улиците. Направени са и шахти с люкове за почистване на каналите от нападалите листа и пръст. Улеите пък се вливат в няколко големи клоаки, които отвеждат водата през отвори в крепостната стена надолу по хълма. Канализационната система обхваща както Двореца-светилище, така и Акропола и околните квартали.

Строителите са се погрижили не само за отвеждането на ненужните води, но и за снабдяването с питейна вода, толкова необходима на стръмните скали. Досега на Перперикон са открити три огромни издялани в скалите водохранилища, представляващи най-големите съоръжения от този вид в Родопите. Само тази в най-високата част на Акропола е събирала около половин милион литра. Има основания да се счита, че е съществувала и водопроводна система, а само на два километра от Перперикон през 2002 г. е открита антична чешма, където водата е подавана чрез глинени тръби. Оттам чрез метален чучур, вграден в оформен каменен постамент, тя се е вливала в три свързани помежду си каменни корита.

Така първите векове на новата ера стават „златен век” за древното светилище на Дионис и за скалния град Перперикон. Откритата красива керамика и многобройните монети свидетелстват за оживен живот през този период. Не липсват уникални находки с култово предназначение като статуетки и пластини с образи на богове, сребърни и бронзови огледала, единствен в римската бронзова пластика катинар за тоалетно сандъче с релефни изображения на антропоморфни маски. Охолството попречило на обитателите да забележат, че настъпват страшни времена на междуособици и войни.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи