Залезът на кренвиршите 

Изследване показва, че максимум 15 на сто от съдържанието в продаваните у нас кренвирши е месо.

С 42 на сто са паднали приходите от продажбите им за година 

Ядем шпеков салам и луканка 

Любимият продукт от месо по време на социализма - кренвиршите, залязват на пазара. Това показва проучване на агенция “Нилсен България” за продажбите на вакуумирани колбаси у нас.

С 42,8 на сто са паднали приходите от продажбите им през последната година, показва изследването, което обхваща периода от октоври-ноември 2019 г. до август-септември 2020 г. 

Така пазарният дял на предпочитаните от малки и големи едно време кренвирши пада от 0,1 на сто до 0 на сто или е съвсем пренебрижим. Сред причините, които посочиха експерти пред “Труд”, пожелали да останат ананомни, е често ниското качество на продуктите, ползваните съставки, добавки и оцветители, липсата на достатъчен дял месо, вложен в кренвиршите. Често дори домашните любимци отказват този тип “лакомство”, в което има соя, оцветители, кожа и сол.

Най-предпочитаният колбас от българите е така нареченият “шпеков салам”, показва анализът. 41,9 на сто от всички продадени трайни продукти са от този тип, като продажбите им дори бележат ръст от 1 на сто.
На второ място купуваме луканка, като 18,8 на сто от всички продадени колбаси са от този тип. Третата позиция е за луканковия салам с дял от 16,6 на сто. В класацията по продажби следват суджук, сурово-сушени наденеци, сушеница, пръчици, бабек и на последно място са кренвиршите.

Що се отнася до пазарния дял в стойност той не се различава особено от този по обем. Първата позиция е за шпековия салам с 34,3 на сто от всички приходи. 

Една четвърт от всички приходи от продажби на колбаси се дължат на луканката. От всички колбаси купуваме в сравнение с преди година повече единствено тези два продукта и бабек. 

На последно място и в тази класация са кренвиршите с пазарен дял по приходи близък до 0 на сто от всички продажби.

Купуваме основно от големи магазини 

Българинът предпочита да купува колбаси от големите хранителни вериги, показва проучването. 46 на сто от всички салами, луканки и суджуци са продадени именно от магазини с площ от над 300 кв. м. Само една пета от трайните колбаси са изтъргувани в малките квартални търговски обекти.

Друга тенденция е да се купуват все по-големи разфасовки от колбасите, като 50 на сто от продажбите са на такива с големина от минимум половин килограм.

Най-много се търсят колбасите от смесено месо, като пазарният им дял е почти 50%. Най-голям ръст - от 72,5 на сто, през последната година обаче има в продажбите на продуктите от пилешко месо.

Съдържат соя и оцветители 

Мазнината в сухото вещество на свинските достига до 50%

Повечето производители предпочитат да използват нискокачествено месо за направата на кренвирши, показват поредица от изследвания на Асоциация “Активни потребители”. Вместо месо от мускулна тъкан кренвиршите са направени основно от нокти, копита, рога, сухожилия и хрущяли, които, за разлика от по-качествените мръвки, трудно се усвояват от човешкия организъм.

До 3 на сто от съдържанието на този тип колбаси може да е соя. В кренвиршите се влагат още царевично, картофено или пшенично нишесте, оцветители, които правят продукта по-апетитен на външен вид, пълнители и сол, която в повишени количества удължава срока на годност на колбасите. В някои случаи се добавя лой, мас, сланина, кожи, което според експертите също не е добра или здравословна практика.

До 50 на сто от съдържанието в сухото вещество на кренвиршите от различни марки е от мазнини. Според експертите колкото по-малко мазнини има в един продукт, толкова по-полезен е той за здравето.
През септември патолози решават да направят анализ под микроскоп на кренвирши от различни марки. Проучването им доказва, че максималният процент месо, който се съдържа в кренвиршите е 15 на сто от цялото съдържание на продуктите.

В същото време в стандарта “Стара планина” за варено-пушени малотрайни колбаси се посочва, че производството може да съдържа свинско месо (85 кг на 100 кг пълнежна маса), нитритна сол, фосфати, захари, аскорбинова киселина и нейните соли, черен (бял) пипер, индийско орехче или еквивалентното им количество екстракти, питейна вода и изкуствен лед (до 15,5 кг на 100 кг пълнежна маса). Водното съдържание в тях трябва да е не повече от 65%, мазнините - до 25% от общата маса.

Софийски легенди

Топлите били запазена марка на Докузанов

Запазена марка на прочутата софийска колбасарница на Христо Докузанов били именно топлите кренвирши. Месният магазин се намирал на столичния бул. “Дондуков” преди стотина години. 

Там за първи път столичани опитали непознати по родните ширини дотогава колбаси като винервуст и леберкез. Неслучайно когато днес кореняк софиянци сядат на трапезата и им предлагат от днешните уж месни изделия казват : “Сегашните кренвирши не са като онези - Докузановите”. Любими на столичани били още пастетът, който се доставял топъл и екзотичните за София колбаси. Като екстра всеки клиент получавал и малка кутия с домашна горчица.

През 30-те години гладните студенти пеели градски шлагер за възхвала на колбасарницата, а собственикът Докузанов ги “награждавал” с пакети с топли мръвки.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения