Защо най-скъпата картина в света не беше изложена в Лувъра?

"Спасителят на света" от Леонардо е продадена за 450 млн. долара

Нови данни разкриват защо Саудитска Арабия отказа да даде най-скъпата картина в света Salvator Mundi ("Спасителят на света") от Леонардо да Винчи за участие в изложба на Лувъра. Историята й е по-вълнуваща и от книга на Дан Браун. За създаването й не се знае почти нищо, но пък откриването й е повече от мистериозно. След като пет века се смята за изчезнала, "Спасителят на света" изниква на бял свят най-неочаквано в началото на XXI век. 

Мистериозната поява на платното 

Платното се появява сякаш от нищото през 2005 г., когато един нюйоркски търговец с произведения на изкуството на име Робърт Саймън попаднал на странно предложение: да купи парче потъмняло от времето платно от неизвестен автор, открито на някакво таванче в Ню Орлийнс. Воден от добрата си интуиция Саймън се съгласил да плати 1175 долара за нещо, което дори не бил видял с очите си. Но щом разтворил пакета с пратката търговецът бил сигурен, че държи в ръцете си нещо безценно. След много сложна и продължителна реставрация, той бил сигурен - картината е от самия Леонардо. Впоследствие обстоен анализ доказва това. 

Кой е анонимният купувач?

  
През 2017 г. тя е продадена на търг на "Кристис" за 450 млн и става най-скъпо продадената картина в историята. Светът изгаря от любопитство кой е анонимният купувач, докато един ден информацията изтича - това е саудитският престолонаследник принц Мохамед бин Салман. 
Майсторът е изобразил Христос, който благославя човечеството с дясната си ръка, а в лявата държи кристална топка. Дълго време изкуствоведите си блъскат главите върху една загадка - защо дланта и дрехата, които прозират зад прозрачното кълбо, са нарисувани без оптични изкривявания, при положение че Леонардо е бил доста вещ в оптиката. С помощта на компютърна графика учените установяват, че топката не е от кристал. Тя е куха сфера, изработена от много тънко стъкло. 

В последния момент - отказ от Саудитска Арабия

Картината трябваше да е част от мегаизложбата на Лувъра послучай 500 г. от смъртта му, дори е описана в предварително разпечатана брошура на музея, която обаче е прибрана в последния момент, след като договорката със Саудитска Арабия се проваля. 
Нов френски документален филм, озаглавен "Спасителят за продан", чиято премиера беше миналата седмица, твърди, че причината е в това, че автентичността на Спасителя не е доказана. Това обаче не е истинската причина, разкрива "Ню Йорк таймс". Саудитското културно министерство поставило изричното условие Salvator Mundi да бъде изложена до Мона Лиза. А кураторите на Лувъра категорично отказали да подредят двете картини една до друга. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства