Защо трябва да построим транспортния коридор “Север - Юг”

Пътят от Персийския залив през Каспийско море до Северна Европа е по-къс от този през Суецкия канал.

Необходима е алтернатива на Суецкия канал, която съкращава морския пътя от Индия до Европа

Нужен е достъп на Русия до пристанища в Персийския залив

Основната цел на проекта е да свърже Индийския океан и Персийския залив с Каспийско море през Иран, така че маршрутът към северните страни да минава през Русия. Как най-добре да се прокара трасето и какви възможности се откриват, бяха обсъдени на XIV Международен икономически форум „Русия - ислямски свят: Форума в Казан“, който събра представители на 85 държави.

Смяна на векторите

Западните санкции показаха висока зависимост от веригите за доставки, към които Русия се придържаше през последните 20 години. Ограничаването на превоза на товарите по магистралите на ЕС, затвореното небе и забраната за обслужването в пристанищата на корабите, плаващи под флага на Руската федерация, принудиха страната да извади проекта „Север-Юг“ от архивите. Явно беше попаднал там напразно.

Историята на коридора „Север-Юг“ датира от 2000 г. Първото споразумение между Индия и Русия беше подписано през 2005 г. По това време железопътна линия дори беше докарана до астраханското пристанище Оля.

„Но ние съсредоточихме собствената си база за товарите върху пристанищата на европейските страни и всъщност развивавахме пристанищата на Ротердам, Хамбург и другите със собствените си товари“, оплаква се помощникът на президента на Русия, бившият министър на транспорта Игор Левитин. В ущърб на собствените ни интереси през европейските пристанища годишно преминават над 400 млн. тона товари.

„Сега, поради санкциите, ние не можем да влезем там. Сега имаме уникална възможност за пристанищата на Персийския залив и това са хъбовете за зърнените храни. Ние няма къде да съхраняваме зърното и торовете, така че трябва да ги съхраняваме в пристанищата на Персийския залив“, заявява Левитин.

Система от пътища, жп линии и плавателни канали

„Става дума за модернизацията и изграждането на железопътни линии, на автомобилни и водни пътища, на пристанища, на терминали, на уникалните работи в делтата на Волга и в Каспийско море. Всичко това в бъдеще ще позволи транспортирането до 100 млн. тона товари годишно“, обяснява Александър Мишарин, президент на Руската академия по транспорт.

В допълнение към намаляването на времето за доставката на стоки и следователно и намаляване на разходите, това, според експертите, ще донесе десетки хиляди нови работни места и многомилионни данъчни отчисления в бюджетите на страните, участващи в проекта.

Алтернатива на Суецкия канал

Според вицепремиера Марат Хуснулин само до 2030 г. общите инвестиции в развитието на транспортната инфраструктура на този коридор ще са около 280 млрд. рубли. Общо, според експертите от Евразийската банка за развитие, страните, участващи в разработването на маршрутите на новата артерия, предвиждат инвестиции в размер на $38,2 млрд.

Първият вицепремиер Андрей Белоусов отбеляза по-рано, че маршрутът „Север-Юг“ може да стане реален конкурент на Суецкия канал в бъдеще.

Всяка година през този канал ще преминава от 10 до 12% от световния товарооборот. Когато един от най-големите контейнеровози в света заседна на пътя си от Малайзия за Холандия през март 2021 г., всеки час закъснение за корабите, превозващи стоки на борда, струваше на световната търговия между $350 млн. и $400 млн. приходи. Тази авария беше отстранена за една седмица. Тогава цените за превоза на петролните продукти по море се удвоиха.

Предлагайки на света и преди всичко на себе си този алтернативен маршрут, Русия ще печели от всички страни и ще се застрахова от поредните логистични санкции.

По-бърз и удобен транспорт на зърно и торове

Основното предимство на новия маршрут е значително намаляване на времето за превоза на стоките. Сега времето за доставката от Мумбай до Санкт Петербург през Суецкия канал е от 30 до 45 дни. Срокът за изпращане на стоки от Мумбай до Русия по сухопътния маршрут „Север-Юг“ може да варира от 15 до 24 дни. Доставката на стоки по източния клон на коридора, минаващ през Казахстан и Туркменистан, ще намалява времето за доставка от 15 до 18 дни. След пускането в експлоатация на железопътния участък Астара-Решт в Иран, времето за доставка на стоките по този коридор ще бъде допълнително намалено.

По Транскаспийския маршрут по-удобно ще се транспортира зърно, дървен материал, минерални торове, метали и контейнерните товари от централните региони на Русия по море. Според губернатора на Астраханската област Игор Бабушкин изграждането на един модерен флот е абсолютно необходимо. В корабостроителниците в региона, които са част от Обединената корабостроителна корпорация, бяха положени четири сухотоварни контейнеровоза. Общо непосредствените планове включват пускането на вода на 25 такива кораба, пригодени за работа в Каспийско море.

(Превод за “Труд” News - Павел Павлов)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения