Иво Иванов, председател на Общински съвет Монтана и член на Управителния съвет на НАПОС-РБ Кризите са неизбежни, но заедно можем да се справим

 

Местният парламентарист предлага като стъпка в развитието на Националната асоциация на председателите на общински съвети в България създаване на юридически борд, който са подготви предложения за решения, становища и консултации по сложни казуси в подкрепа на общинските съвети

 - Господин Иванов, какво е за Вас да сте председател на Общински съвет в областен град?

- Да съм председател на Общинския съвет за мен вече е професия, защото изпълнявам тази длъжност от 2000 до 2003 г. и от 2011 до днес. На 29 години бих Ви отговорил, че за мен това е кауза и само кауза. Тогава приех предизвикателството да заема този пост, имах доста идеалистична представа, типична за тази възраст. Възприемах мисията си като част от усилията за утвърждаване ценностите на демокрацията – свобода, справедливост, солидарност, като начин да допринеса за създаването на една визия за бъдещето на Монтана, която да направи града модерен, европейски, привлекателен, което да доведе до формулирането и реализирането на политики, които да повишат качеството на живот тук. Тогава си давах сметка за важната роля на местната власт. По закон Общинският съвет определя политиката за изграждане и развитие на общината. Не си давах сметка обаче за това какви сериозни организационни усилия стоят зад функционирането на такъв колективен орган за местно самоуправление, какъвто е Общинският съвет. Все още не знаех колко е трудно да се балансират потребностите на всички заинтересовани страни, колко е сложно да се намери оптималното решение на проблемите, да се открият всички възможности, които биха допринесли за постигане на стратегическите цели, които имат смисъл само ако са споделени от повечето съветници, с останалите ключови субекти в местното самоуправление, с институциите и с органите на държавната власт, както и с гражданите. Най-сложното нещо обаче е управлението на промяната. Сега – 22 години по-късно, съм наясно с всичко това и затова имам самочувствието, че да съм председател на Общински съвет–Монтана, за мен е и кауза, и професия.

- Как работи Общинският съвет в Монтана в настоящото смутно време на кризи-икономическа, политическа, здравна?

- Кризите са неизбежни. В момента, в който се насложат няколко кризи, става още по-сложно, но когато целите са ясни, препятствията по пътя към тях се преодоляват. Нужни са просто повече усилия и далновидност. Общинският съвет реагира адекватно на кризите. Опитваме се да минимизираме рисковете и заплахите, които носят те, и да се възползваме от възможностите. Важната думичка е „заедно”. Впрочем слоганът, с който преди години започна участието ми в местната власт беше „Заедно можем повече”.

-Какви по-значими каузи инициира Общинският съвет, който е под ваше ръководство, както и лично Вие?

-Функциите на Общинския съвет са регламентирани от Закона за местното самоуправление и местната администрация. В работата си се придържаме към разписаните този нормативен акт задължения и правомощия.

Разбира се, откликваме на различни благотворителни каузи, еко акции и други граждански инициативи като се включваме в тях. През годините Общинският съвет е организирал кръгли маси по актуални проблеми, напр. агресията сред подрастващите, равнопоставеността, младежкото участие в местното самоуправление и други.

-Какви дейности и решения отчитате за изминалото шестмесечие на годината?

-През първото полугодие на 2022-ра Общинският съвет – Монтана проведе една тържествена сесия по повод празника на града Свети Дух и 6 редовни сесии. На тях са приети 146 решения. Тъй като държим на прозрачността, тези решения и протоколите от заседанията на Общинския съвет са публикувани в местни сайтовете и на таблото пред Общинска администрация и са достъпни за медии и граждани.Ще спомена по-важните нормативни актове, които сме приели и изменили, през посочения период. Това са Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана, както и Годишна програма за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в община Монтана за 2022 година. Бе променен и Правилникът за финансово подпомагане на процедури и дейности по асистирана репродукция на двойки с репродуктивни проблеми на територията на Община Монтана, Наредбата за реда и условията за отпускане на финансова помощ за новородено дете в Община Монтана, Наредбата за изменение на Наредба за прием на ученици в първи клас в общинските училища на територията на гр. Монтана, Наредбата за изменение и допълнение на Наредба за условията и реда за записване, отписване и преместване на децата в детските градини и училищата в община Монтана, Наредба за изменение и допълнение на Наредба за организация на предучилищното образование в община Монтана и Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Монтана. Актуализирана е и Наредба за условията и реда за извършване на търговска дейност на територията на Община Монтана, промяна в Правилника за дейността на общинските предприятия. Съветниците гласуваха и Годишният план за развитие на социалните услуги в Община Монтана. Беше приета и промяна на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Монтана, Програма на Община Монтана за намаляване на риска от бедствия за периода 2021-2025 г.Също така, ще обобщя, че през изтеклото шестмесечие в Общински съвет - Монтана са постъпили 271 броя преписки.

-С какви трудности се сблъсква местният парламент в работата си?

-Според мен най-съществената трудност произтича от факта, че Законодателството в Република България е динамично и около промените в нормативната база възникват много въпроси, чиито адекватен отговор могат да дадат висококвалифицирани юристи. Недостигът на експертиза в този аспект в малките общини е факт. НАПОС - РБ прави опити да компенсира този дефицит като се предлагат конкретни решения на определени казуси. Това е подкрепа за общинските съвети, защото отделните общински съвети нямат капацитета да решат на местно ниво валидни на национално ниво проблеми.

- Какви законодателни промени са необходими, за да се усъвършенства работата на местното самоуправление?

- С годините и особено след приемането на България в ЕС и хармонизирането на нашето законодателство с европейското, нормативните актове и заложените в тях изисквания се усложниха многократно. Тези норми важат и за Столична община, и за най-малките общини. Ясно е, че високите законови изисквания и усложнените процедури трудно могат да се изпълнят в малките общини. Просто липсва кадрови потенциал. Столична община е много различна от останалите общини и е трудно да има един и същи закон за толкова различни общини. В крайна сметка добрият закон трябва да отчита спецификите на общините. Би могло да се направят такива промени в законодателството, че да се делегират права на ОбС да приема нормативни актове, които без да противоречат на закона, да са съобразени с местната специфика. Друг вариант е сегрегацията при определени закони, т.е. законът може да урежда само Столична община, друг - само областните градове. Така, както е, например, с общия Закон за устройство на територията, наред с който съществува и такъв за София, и такъв за Черноморието.

-Вие сте член на Управителния съвет на НАПОС. Имате ли конкретни предложения за развитието на организацията?

-Ще свържа отговора на този въпрос с отговора на един от предходните. Според мен Асоциацията трябва да продължи да работи за повишаване на квалификацията и капацитета на членовете си с обучителни семинари, да поставя в дневния ред на обществото важните теми и проблеми на местната законодателна власт. Като стъпка в развитието й виждам създаването на юридически борд или екип от юристи, които да изготвят предложения за решения, становища и консултации по сложни казуси, с което да подкрепят общинските съвети. Такава добра практика имаше при решаването на въпроса с неприсъствените заседания. Както вече отбелязах, законите и нормативните актове се променят много често. Практически е невъзможно 265 общини да са адекватни по отношение своевременното проследяване, правилното тълкуване и стриктното прилагане на промените в нормативните актове. Ако има един такъв юридически екип към НАПОС, той може да следи за тези промени, да изготвя бюлетин с онези от тях, които касаят конкретно общините и да предлага образци на решения, които да са от полза на общинските съвети. Например, ако законодателят предвижда Общинският съвет да приеме дадена наредба, вместо 265 общини да се занимават с нормотворчество, за което нямат капацитет, по-уместно би било да се изготви предложение за решение от НАПОС, а всяка община, отчитайки своите собствени специфики да го адаптира.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Региони