Изкривен в мрежите и екраните опасен свят

Днес информационно-психологическата война се води нашироко и надълбоко

Новите „кеч ъп партии” не представляват никакви социални групи, както е било някога

Знаменитият преди време поетичен пдевдоним Трендафил Акациев се възмути: „Какъв позор, сервираха ми таратор. И с него бих си хапнал яко, но го сервираха без мляко, без краставици и вода – една паница свобода.“ Ядни и възмутени, потиснати и отчаяни са мнозинството българи пред гледката, която им поднася т. нар. политическа класа.

2016 г. според „Файнаншъл Таймс” е годината на демагогията, променила света. Добре дошли в света на политиката на пост-истините, подсилвана от технологии като смартфоните! Също на телевионните екрани и социалните мрежи, ще добавим. През мрежите и екраните натрапват на човечеството един разкривен и смачкан свят, все повече разминаващ се с реалността.

Фантастът К. С. Луис през 1945 г. в "Ужасна сила" пише за зловеща клика учени и правителствени чиновници, манипулиращи през медиите британското общество, за да могат му внушат да я подкрепя. Което никога не биха сторили, ако разбираха, какво всъщност се случва. В началото на 70-те години вече се пише за настъпващия „шок от бъдещето“.

На 1. 2. 2023, журналистът Род Дреер твърди в The American Conservative: „Днес във Великобритания се съобщава, че армейски звена са шпионирали критиците на анти-ковидната политика... Военните от бригада "информационна война" са били част от зловеща операция срещу политици и известни журналисти, сред тях и Питър Хитчънс, усъмнили се в официалната линия.“
Документи, получени от групата за защита на гражданските свободи Big Brother Watch и дадени на медиите, разобличават дейността на правителствени ядра като Подразделение за борба с дезинформацията в Департамента за цифрови технологии, министерството на културата, медиите и спорта, както и Подразделението за бързо реагироване в кабинета".

Яко, нашироко и надълбоко се работи днес, информационно-психологическата война често се оказва по-изгодна и ефективна от ракетите, снарядите и бомбите. Тя е и завладяващо занимание за умните, съобразителните и  произвеждащи фонтани от идеи люде. А няма по-силен стимул да се прави пропаганда, от този да те брулят и предизвикват манипулациите на колегите отсреща.

Тази война обаче не е насочена срещу тези специалисти. Не се подчинява на традициите, законите и изкуство на обичайната война, нито на хода на бойните действия. Тя е непрекъснат процес, води се преди да загърмят оръдията, в хода на горещата война и след като се подпише примирие или капитулация. Може да доведе до победа или поражение без да се е проявила външно.

Информационната и психологическата войни – заедно и поотделно – стават предмет за научни изследвания отскоро, но пропагандата и всяването на паника се прилагат от дълбока древност. Векове наред и чак до наше време в Европа пишат за „преселение на народите“, „несметната конница“ на монголците на Чингис и хуните на Атила и на другите пришълци от Азия, но не вярно.

Просто са имали водачи с умни и хладни глави, както и отлично разузнаване. Малобройни са били вдействителност. Преди техните походи обаче чрез свои шпиони и  подкупени местни хора са пускали слухове за своята невероятна свирепост, безумна храброст и дори глупост. Особено за чудовищния брой на леката си всъщност конница. На страха очите винаги са били големи!

Ернан Кортес, конкистадор, оглавявал експедиция в началото на 16 век, унищожила държавата на ацтеките хитро е използвал за всяване на ужас мексиканските легенди за справедливото божество, изискващо подчинението на индианците. Скрива пленяването на император Монтесума II, радостно посрещнал конкистадорите и се разпореждат от негово име в тяхна вреда.

Инквизицията е била и метод за психологическа война с еретиците не само в Испанската империя. Чрез система за превантивна психологическа война след 1636 г. шогуните Токугава както никъде другаде контролират дълго умовете на японците. До голяма степен чрез пропаганда британската  Ост-Индска компания завоюва с малобройна войска гъсто населената Индия.

А ето и методът на Голямата лъжа, предлаган от Хитлер: „ Разбирането на масите е незначително, възприемчивостта им е доста ограничена, но пък забравянето е прекомерно... Само този, който хилядократно повтаря прости понятия, ще бъде запомнен то тях. 

Ако ще лъжете, правете го нагло, на голяма лъжа ще повярват по-лесно, отколкото на малка... С Голямата лъжа се печели време, а по-късно едва ли някой си спомни за нея. В случай на какъвто и да е неуспех, незабавно търсете врагове, ако липсват, веднага ги измислете.“ И сега така става.

В основата на друг метод, използван от хитлеровската пропаганда стои ограничеността на хорското възприемане. Те не успяват да переработят масив от данни, оперативната им памет е ограничена, излишъкът от информация възприемат като шум. Затова повтарянето на прости формулировки в периодични, макар и кратки кампании носи големи ползи.
Например типичните за наше време свобода и суверенитет, правата на човека, толерантност, демокрация, евроатлантически ценности, зелени енергии и пр.

Още един метод, използван преди от Хитлер, а днес по-ефикасно през мрежите и екраните, е основан върху т. нар. стадно чувство за принадлежност към определена обществена група. На несъзнателното „като мен или не като мен“. На негова основа успешно се постига синхронизация  на действията, на подчинение на лидерите и пропагандиране на нечия изключителност.

Пропагандата включва главно пет елемента: източник (включително от медиите); време; аудитория; тема и задачи.
Ето ги при видния либерал Бернар-Анри Леви: „Зеленски воюва с наше оръжие и отбранява границите на Европа от агресивната Русия. Украйна нас защитава и вече е наш съюзник по НАТО“. Задачата му е днес да баламосва евронатовската аудитория по темата „Русия е агресор, Украйна е героична нейна жертва, не на НАТО“. Опитен демагог е единоверецът на Зеленски.

Всъщност както пише „Труд“, Запада се гаври с Украйна. „Демагогия” е съчетание гръцкото dema - народ и gogue - водач. Водач на народа, какво му е лошото! Зависи накъде води. Ако заявяват „дайте ми властта и ще оправя нещата”, според  Платон неминуемо се стега до тирания, а след след нея иде олигархия. Историята, както и днешните времена, показват, че е бил прозорлив философ.

Живеем в силно неравновесна система и обществото тези условия криза става силно уязвимо към пропагандни манипулации. А приложението на психологическите стратегии се прилага на границата на  нощните кошмари. Забързват се всички процеси, засилва се неравновесието на обществените и политическите системи. Рязко нараства броят на демагозите, т. е. шарлатаните.

Налитащи да спечелят много от очакваните промени. Разминаването между казаното от политиците и реалността става все по-голямо и все по-често. То е преди всичко в резултат на това, че те все по-малко могат да реализират програмите и обещанията си. Пръкват се и нови „кеч ъп партии”, които не представляват никакви социални групи.

Кризата на неолиберализа доведе до нарастващо недоверие в думите на политиците навсякъде по света, също и у нас. В съчетание с лъжедемокрация, фалшиви новини, неолиберални идеологически догми и умишлен кибертормоз за внушаване на враждебно поведение на индивиди и групи прави света все по-опасен.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари