Има рискове пред бюджета до края на годината

Снимка: Булфото
Оптимизъм за икономиката дава туристическият сезон, който изглежда значително по-успешен спрямо миналата година.

Актуализацията, предложена от служебното правителство, едва ли ще се приеме

Въпреки излишъка към юли, до края на годината вероятно ситуацията ще се влоши 

Фактор за увеличение на приходите е нарастването на цените

Министерството на финансите оповести официалните данни за изпълнението на консолидираната фискална програма от началото на 2021 г. до края на юни и предварителни данни до края на юли. До юни е реализирано временно превишение на приходите над разходите със 118,2 млн. лв., което се увеличава до 731 млн. лв. в края на юли. Посочените данни са според методологията на касова основа, която се използва според националното законодателство. В настоящата статия ще разгледам състоянието на публичните финанси и очакванията за тяхното развитие до края на годината.

Какво показват данните

Реализираните приходи, помощи и дарения към края на юли са приблизително 29,3 млрд. лв., което представлява нарастване с 4 млрд. лв. спрямо съответния период на 2020 г. Общите разходи по консолидираната фискална програма, които включват вноската в бюджета на Европейския съюз (863,5 млн. лв.), надвишават 28,5 млрд. лв. и се увеличават с 5 млрд. лв. спрямо аналогичния период на предходната година.

Регистрират се двуцифрени темпове на растеж при данъка върху добавената стойност и данъците върху личните доходи, докато при данъка върху печалбата, осигурителните вноски и акцизите растежите са по-ниски. Бърз растеж се наблюдава при социалните и здравноосигурителните разходи, разходите за възнаграждения на персонала и тези за субсидии.

През месец юли растежът на общите разходи се забавя до 4,5% на годишна база, като е рекордно нисък от началото на годината. Данните не са достатъчни, за да се прецени дали това е устойчиво овладяване или просто се повтаря практиката да се отлагат плащания и по този начин на касова основа текущо да се отчитат по-добри резултати.

Наличието на превишение на приходите над разходите може да се приеме за добра новина от гледна точка на развитието от началото на 2021 г. Първите 4 месеца на годината обхванаха период на третата вълна и съответно частичното затваряне на българската икономика, все още бавно развитие на основните търговски партньори на страната, както и различен модел на управление, който като цяло не може да бъде определен като благоприятен за икономическия растеж. Заедно с бързото нарастване на разходите, които през март и април достигнаха съответно почти 4,7 млрд. лв. и 4,6 млрд. лв. това допринесе за бюджетен дефицит от почти 620 млн. лв. в края на март. След това тогавашното правителство отложи плащания от края на април за началото на май, за да може да отчете временен излишък в края на април, но това пролича от данните към края на май, когато също беше регистриран дефицит.

През втората десетдневка на май встъпи в длъжност служебното правителство, което заедно с възобновената дейност на цялата икономика и отварянето при повечето партньори дава положителен резултат, както за икономическата активност в страната, така и за приходите в държавния бюджет. Според служебния министър на финансите Асен Василев стратегията на приходните агенции вече е променена и се състои в концентриране върху по-големите данъкоплатци, където проверките са по-ефективни, а приходите са по-високи.

Не трябва да се пропускат обаче и другите фактори, които действат благоприятно върху данъчните приходи - повишеният темп на инфлация от началото на годината, увеличените бюджетни разходи, както и събитие с еднократен характер, каквото е получаването на приходите от концесията на летище София на стойност 660 млн. лв. с ДДС, т. е. от тях 110 млн. лв. са допълнителни приходи от ДДС. Всъщност заради това през следващите 10 години няма да има други приходи от този източник в държавния бюджет.

Другият източник за повишаването на бюджетните приходи са нарасналите бюджетни разходи за заплати и пенсии. Връзката между тези два показателя е достатъчно силна. От една страна повишаването на възнагражденията в бюджетния сектор е свързано с приходи от осигурителни вноски и данъци върху личните доходи, а от друга страна по този начин се финансира допълнително потребление на стоки и услуги, за което се плащат ДДС, акцизи и мита.

Важен фактор за увеличаването на приходите в бюджета е и нарастването както на потребителските цени, така и на цените на едро. В резултат от силно експанзивната парична политика на Европейската централна банка, Федералния резерв и други големи централни банки по света се случва мащабно наливане на ликвидност на различните пазари. Заедно с това правителствата използват масивни фискални стимули, насърчавани от евтиното финансиране и трупат все по-големи дългове. Скорошни данни на Евростат показаха, че суверенните дългове в еврозоната вече надхвърлят 100% от БВП, а в Европейския съюз те са над 90% от БВП.

Същевременно темповете на инфлация постепенно се ускоряват в еврозоната и в Съединените щати, като достигат стойности, непознати през последните години, които вдигат и цените на производствените фактори, и на продуктите за крайно потребление по целия свят. На локално ниво в България обаче възникна допълнителен проблем с цената на електроенергията за нуждите на производствените предприятия, която далеч надхвърли тези на конкурентните пазари. Липсата на реакция от някои от централите към високите пазарни цени на електроенергията, които позволяват реализирането на сигурна печалба, буди недоумение и това наложи намесата на Министерството на енергетиката. Пиковите стойности на електроенергията на пазара “ден напред” обаче сериозно застрашават конкурентоспособността на някои предприятия и поставят под риск самото съществуване на електроинтензивните производства.

Друг фактор, който определя текущото състояние на публичните финанси, е решението за изтеглянето на част от средствата, предназначени за строителството на магистрала “Хемус”, които авансово бяха платени от предходното правителство. Няма точна информация за размера на тази сума, но неофициалните данни показват около 500 млн. лв. По този начин се свиват направените от началото на годината разходи. Строителството обаче трябва да продължи, което означава, че тези средства ще трябва отново да бъдат отпуснати, тоест на практика те няма да бъдат спестени, а похарчени по-късно.

Актуализацията на бюджета

Служебното правителство подготви и внесе в Народното събрание актуализация на държавния бюджет. Всъщност това трябваше да направи още предходното правителство, а актуализацията да се обсъди и гласува от 44-то Народно събрание. Вместо това предишните управляващи решиха да си спестят дискусията за тогавашното състояние на публичните финанси, в която да се посочат недостатъците от тяхната политика - ниска ефективност на държавните разходи, липса на конкуренция при възлагането на обществените поръчки, в резултат от което се получават неизгодни за държавата цени на услугите и доставките, завишаване на цените за изпълнението на вече възложени обекти и т. н.

Така преустановяването на такива практики е един от източниците за спестяване на част от държавните разходи, без това да намалява ефектите от тях. По този начин се освобождава ресурс за други дейности, за които преди това е имало по-малко финансиране. Увеличаването на пенсиите обаче изисква средства не само текущо през 2021 г., но и през всяка следваща след нея. Чрез актуализацията всъщност се търси начин добавката от 50 лв. към пенсиите да стане постоянна. Тя се предвижда да засегне на практика всички пенсионери или чрез повишаване на пенсиите, или чрез системата на социално подпомагане. Това обаче означава допълнителни разходи за държавния бюджет за сметка на още по-висок дефицит в системата на общественото осигуряване.

Предстои обсъждане в Народното събрание, като представители на парламентарната група на “Има такъв народ” вече обявиха, че вероятно няма да подкрепят предложенията, тъй като ще внесат своя собствена актуализация след евентуално формиране на правителство. Това решение е логично, тъй като такъв проект би отразявал управленските идеи и приоритети на новото правителство и освен това би бил изготвен по-нататък във времето, което може да предотврати правенето на поредна актуализация в края на годината. (Такава практика се наложи от предходното правителство, дори при липса на извънредни обстоятелства през съответната година.)

От ГЕРБ, втората по големина парламентарна група, също вероятно няма да подкрепят актуализация, предложена от служебното правителство. Това означава, че вероятността този проект да бъде приет е минимална, тъй като двете партии имат общо повече от половината народни представители.

Какво може да се очаква до края на 2021 г.

Въпреки излишъка към юли до края на годината вероятно ситуацията ще се влоши. Дори при очакваните по-високи приходи, според внесената актуализация на бюджета служебното правителство е предвидило реализирането на дефицит от 4,6 млрд. лв. (3,6% от БВП) на касова основа. Трябва да се отчете фактът, че това би се случило въпреки получаване на максимално възможния размер средства за 2021 г. по Механизма за възстановяване и устойчивост. Финансирането зависи обаче от одобрението от Европейската комисия на българския план, който все още не е завършен и изпратен. Това поставя под риск този източник на приходи.
Освен посочения, основните рискове пред бюджета са свързани с епидемичната обстановка и вероятния пореден локдаун на националната и на европейските икономики. Дори ситуацията в България да е овладяна, ако в ЕС тя се влоши, това може да се отрази негативно върху държавния бюджет.

От позитивната страна могат да се посочат няколко обстоятелства, които допринасят за по-голям оптимизъм относно развитието на българската икономика през 2021 г. Туристическият сезон изглежда значително по-успешен спрямо миналата година, краткосрочните показатели за бизнес цикъла показват недвусмислено, че през второто тримесечие на 2021 г. е реализиран силен растеж на годишна база. През третото и четвъртото тримесечие също би следвало да се регистрират положителни темпове на растеж, които да се отразят позитивно и върху държавния бюджет. Като цяло рисковете пред прогнозата в посока надолу и нагоре понастоящем са балансирани.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари