Инженерът, проектирал моста „Моранди“, сам предупредил за агресивна корозия

Италианският инженер Рикардо Моранди, проектирал срутилия се мост в Генуа, е предупредил още в края на 70-те години за агресивна корозия по някои елементи от съоръжението.

Докладът на Моранди е писан 12 години след пускането на виадукта в употреба. В него той обръща внимание на лошите атмосферни условия, на които е подложено съоръжението - постоянен морски вятър и вредни изпарения от намиращите се под моста фабрики. По думите му това води до корозия на металните елементи и загуба на повърхностната устойчивост на бетона, които не се срещат при сходни съоръжения, изложени на различни условия.

Моранди не поставя под съмнение устойчивостта на моста, но предупреждава, че са необходими постоянно наблюдение и поддръжка. На 14 август голям участък от моста над река Полчевера в Генуа, по който минаваше ключова магистрала, се срути по време на силна буря в района. Загиналите до момента са 43-ма души. Официално беше сложен край на издирвателната операция, но все още не са разчистени всички отломки.

Мостът над река Полчевера в Генуа е пуснат в употреба през 1967 г. Той минава над жилищен квартал, жп линия и няколко фабрики. 12 години по-късно проектантът на моста Рикардо Моранди публикува доклад за виадуктите, изложени на тежък трафик и агресивни атмосферни условия.

В него мостът над Полчевера е специално посочен като извънреден пример, като по думите на Моранди при него се наблюдават по-големи нива на корозия в сравнение с подобни съоръжения, изложени на различни условия.

"Агресивният атмосферен въздух създава определено негативна околна среда за съоръжението. Морето е само на километър разстояние и структурата е директно удряна от морските ветрове, които се канализират в долината, върху която е издигнат виадуктът. Следователно атмосферният въздух е много солен, а по пътя до виадукта преминава през димна завеса, отделяна от комините на стоманолеярните, и се насища с вредни изпарения", алармира инженерът.

В доклада си Моранди защитава проекта си, известен с това, че почти всички метални елементи са "опаковани" в бетон. По думите му агресивната корозия би оскъпила поддръжката многократно при повече открити метални елементи.

"В цялата структура по проект всички метални елементи са внимателно поставени в бетон, с изключение, разбира се, на облицованите с кадмий пластини на носещите греди. Всички тези пластини са буквално корозирали за по-малко от пет години заради изключително агресивните атмосферни условия и трябва да бъдат подменени чрез доста сложен процес, с елементи от неръждаема стомана", пояснява проектантът.

Още тогава Моранди прогнозира, че в най-скоро време ще е необходимо специално укрепване на корозиралите части. "Мисля, че рано или късно, може би до няколко години, ще бъде необходимо да се прибегне до мерки, включващи премахване на всички следи от ръжда по подсилващите елементи и запълване на кръпките с някакъв вид епоксидна смола и финално покриване на всичко с еластомер с много висока химическа устойчивост", пише той в доклада си.

Преди дни стана ясно, че инженерно проучване от 2017 г констатира, че носещите кабели на моста реагират на вибрациите по начин, който не отговаря на очакванията. Една от вероятните причини за това е именно корозия в кабелите. Оценяването им обаче е затруднено именно защото са опаковани в бетон.

Разследването на причините за рухването продължава и до момента, като водещият инженер Роберто Фераца съобщава пред италиански медии, че се предполага серия от възможни причини, като вероятно не става дума просто за срутване на носещата колона, а на по-ранни отклонения.

По думите му позицията на отломките предполагат, че е имало пропукване, което е провокирало небалансирано движение на цялата структура.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Европа