Исторически път носи разруха и смърт в Лом

Огромната машина се заби в дома на Илия Валентинов и уби един човек и рани още осем. Пострадалите фамилии получиха от общинския съвет 2750 лева помощи.

Само обход край Дунав може да спаси града от тежките машини

Общината дава 2750 лева за пострадалите от ТИР семейства, депутат ги удвои

Според свидетели тази огромна дупка, пълна с вода, е изхвърлила ТИР-а на 3 септември към къщите в квартал „Младеново“. След катастрофата ямата бе запълнена.

14-3

През юли депутатът доц. Борислав Великов спука две гуми на колата си на опасния път и сам запълни две от дупките. Държавните служби обаче не последваха примера му.

Ако раздаваха ордени за заслуги на пътищата, по които велики събития и големи личности са влизали в България, по маршрута от Лом към София сигурно щяха да блестят дузина медали.  По пътя от Дунав към Стара планина са марширували римски легиони, минавали са армии от поробители и освободители, идвали са и са абдикирали  князе…През последните години обаче отсечката от историческия път в крайдунавския град вместо със знаци на слава е осеяна с дупки и дълбоки долове, които превръщат  живота на шофьори и пътници в ад.  А гражданите денем и нощем тръпнат от страх от тътнещите край домовете им тежки машини. „Пътят от София към Дунав винаги е бил натоварен, но след отварянето на Дунав мост 2 през лятото на 2013 г. се превърна в магистрала за ТИР-ове. Машините разбиват настилката, движат се с несъобразена скорост и застрашават живота на хората”, предупреждаваха експерти.

Според служители на община Лом над 60 години опасният участък не е основно ремонтиран, а само е изкърпван. Но лопатите с асфалт, изсипвани в дупките, не решават проблемите, скоро ямите се отварят още по-дълбоки и ситуацията става още по-опасна. През юли депутатът от Реформаторския блок доц. Борислав Великов сам запълни две дупки на опасния участък, след като спука две гуми в тях. „Знам, че със запълването на няколко дупки няма да решим проблема, но се надявам да привлечем вниманието на отговорните институции. Районът е свлачищен, шосето от години е огънато и осеяно с дупки, но не се прави нищо. Хората са изложени на  риск от тежки инциденти!”, заяви тогава Великов. Но и депутатският пример не раздвижи държавните служби. Никой не чу и предупрежденията на специалисти и местни жители. И най-лошото стана.

На 3 септември привечер ТИР, хлътнал в грамадна яма на разнебитения републикански път, излетя от платното, връхлетя върху къща в квартал „Младеново“, уби един мъж и рани още осем души, събрали се да празнуват… „Всичко стана за секунди! Някой видя камиона в последния момент и извика. Успяхме само да изблъскаме няколко жени и тирът ни удари. Свестих се смачкан и притиснат като в гроб сред тухли и парчета желязо и дърво. Бог ни спаси! Можеше всички да умрем!”, разказва един от най-тежко ранените Таско Апостолов (33 г.).

Разгневени от неспособността и нежеланието на властите да потегнат натоварения и опасен маршрут към Дунав, десетки ломчани излязоха на протести, а местната управа отправи призив за помощ към правителството. „Ситуацията е много тежка. И не е само общински проблем. Път  от републиканската пътна мрежа. Нямаме нито сили, нито средства да се справим. Надяваме се на помощта на правителството и парламента!”, заяви кметицата Пенка Пенкова. Общинарите в пристанищния град свикаха извънредно заседание, на което поканиха депутатите от региона и ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура”, за да обсъдят заедно как да  обезопасят рисковата отсечка и  да опазят хората. „Републиканският път Лом - Монтана  бе изцяло рехабилитиран през 2007-2009 г., но тогава отсечката в рамките на града с дължина  около три километра бе изключена от проекта.  Този участък, както и улиците „Пристанищна” и „ Ал. Стамболийски”, по които минават тежките камиони след пускането на Дунав мост 2, не са строени за интензивно движение и не отговарят на стандартите. През зимата на 2014-2015 г. трафикът достигна 60-90 тира на час. Това води до деформация и разрушаване на настилки, чести повреди на водопровода и канализацията. Пукат се къщи. Градът е като във война!”, каза кметицата Пенкова.

Заради оценките на експерти за опасностите в критичния участък и настояванията на местната управа за спешен ремонт  в края на юни 2014 г. АПИ е обявила търг за избор на строители за реконструкция и рехабилитация в Лом  заедно с още 2,5 км от пътя Видин - Лом - Козлодуй. Средствата за ремонта - 3,3 млн. лева, обаче не са били осигурени и процедурата е прекратена през септември 2015 г, стана ясно на извънредното заседание.  Според АПИ ремонт на участъка от път през Лом  на стойност 1,5 млн. лева е включен в програмата на агенцията, но няма да бъде извършен сега, а през 2017 г.

Агенцията не разполага в момента със средства за цялостен ремонт на участъка, а и пътят през Лом не може да бъде затворен заради ремонта на  пътя от Видин до Димово и планираните пътни ремонти в област Видин”, обявиха от „Пътна инфраструктура”. Пред местния парламент в пристанищния град представителят на АПИ инж. Дончо Атанасов се опита да смекчи лошата вест с обещанието, че потокът от тирове през Лом ще намалее значително в края на септември. Тогава се очаквало да приключи реконструкцията на шосето Видин - Ружинци - Монтана и част  от тежките камиони да поемат по този маршрут. Дали това ще стане обаче, никой не знае. Трасето през Лом въпреки ямите и критичните завои е по-късо и предпочитано от много шофьори, коментират специалисти. Скрита мина дими под проекта за ремонт на опасния пътен участък в Лом и с изискването на европейските и държавните институции пътищата, които се рехабилитират основно, да са с подменена преди това подземна инфраструктура. А по опасните улици в Лом водопроводът и канализацията не са обновени. Това превръща ситуацията в параграф 22! „Пари за ремонт на пътя няма, но дори да има, няма да се ремонтира, докато не се смени ВИК системата. А пари и за ВИК няма!”, обясняват ребуса инженери.

Докато общинската управа и държавните институции се въртят в омагьосан кръг, смъртоносните дупки по историческото шосе ще бъдат само козметично изкърпвани, а мъките на ломчани ще продължат и ще стават още по-големи. Задава се зима, а снегът превръща разбития път в пързалка и тировете стават като неуправляеми ракети, предупреждават шофьори. АПИ все пак пое пред Лом ангажимент със свои средства да разчиства шосето през зимата. Общинският съвет  пък възложи на кмета Пенка Пенкова да запознае премиера Бойко Борисов и министър Лиляна Павлова с проблемите на републиканския път и да поиска от правителството конкретни ангажименти за реконструкцията на входните артерии на Лом. Както и да започне проучване и проектиране на нов вход на  града от София. 

Според експерти обаче не безкрайни ремонти на разбиваните от тежки машини градски улици, превърнати в магистрали, а само обходен път ще изведе тежкия трафик от Лом и ще превърне града в спокойно и сигурно място за живот и отдих. На извънредната си сесия  съветниците в Лом гласуваха и по 250 лева финансова помощ за  седемте ранени в тежката катастрофа. По 500 лева общината отпусна на семействата на загиналия Златко Зайков и Илия Валентинов, чиято къща бе потрошена от тежкия камион. Депутатът от РБ доц. Борислав Великов пък обяви, че ще удвои гласуваните от съветниците помощи. „Ако още някоя къща или човек пострадат, ще разкопаем пътя и дори колело няма да мине по него!”, заканват се жителите на ломски квартали.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Репортажи