Йорданка Фандъкова: Без компромиси с качеството на ремонтите в София

- Госпожо Фандъкова, преди дни станахме свидетели на некачествено изпълнен ремонт. Визирам асфалтирането на дърветата по бул. "Владимир Вазов". Как да сме сигурни, че останалите ремонти се изпълняват качествено?

- Върнахме веднага фирмата изпълнител да премахне пъновете от тротоара и да преасфалтира за своя сметка тези участъци. Поискала съм от зам.-кмета по транспорта да санкционират и фирмата, която е избрана, за да упражнява надзор. Тяхната работа е да са на обекта постоянно, да осъществяват контрол и да координират дейностите. В последната година имах няколко срещи с Камарата на строителите и ясно казах, че на първо място е качеството на строителството и на ремонтите - и аз, и гражданите искаме да виждаме, че публичните средства се дават за добре свършена работа. Затова без колебания съм налагала най-високите глоби, ще припомня: над 600 хил. лв. санкция за ремонта на релсовия път по бул. “България” и над 630 хил. лв. за първата част на ремонта на парка около НДК, където заради недобра работа връщахме фирмите многократно. Преди дни проверихме ремонта на бул. “Витоша” и предупредих фирмата, че трябва да са готови на 15 август, след това започва да тече неустойка за забавяне по 30 хил. лв. за всеки ден отгоре. Фирмите, които искат да работят в София, научават, че компромиси с качеството не се толерират, че за лоша работа ще платят те и че сроковете трябва да се спазват, защото ремонтите ни засягат живота на хиляди хора. Контролът е единственият начин да се гарантира качество, това е задача на надзорните фирми, които също подлежат на санкции.

- В момента в София текат реконструкции на ключови булеварди, строи се третият лъч на метрото и движението е силно затруднено. Кога ще можем да се движим спокойно по софийските улици?

- Вече пуснахме движението в първия участък на бул. „Монтевидео“, който ремонтирахме цялостно. Имаме готовност веднага да започнем разширението и на другата част от булеварда, но собственици на имоти обжалват отчуждителните процедури и това ни забавя. На 15 август очаквам да пуснем изцяло обновения бул. „Витоша“ в последния участък - от бул. „България“ до входа на Южния парк. Надявам се, че фирмата ще се мобилизира и ще свърши качествено и в срок работата си. През октомври и ноември трябва да завършим почти всички големи обекти от тази година. Това са реконструкцията на ул. “Козлодуй” заедно с ремонта на релсовия път; цялостният ремонт на бул. “Владимир Вазов” с 8 мостови съоръжения и един подлез заедно с още 1,2 км от бул. “Ботевградско шосе” и рехабилитацията на моста на река Слатинска. Много тежък е цялостният ремонт на ул. “Богатица” в „Лозенец“, защото включва и пълна подмяна на ВиК и топлопреносна мрежа. През ноември трябва да приключи и доизграждането на 1,1 км от ул. “Обиколна”. За другия много тежък обект - разширението на бул. „Черни връх“ до Околовръстния път - имам уверението на фирмата изпълнител, че ще са готови до Нова година. Това ще зависи и от метеорологичната обстановка в зимните месеци. По отношение на работата по третата линия на метрото плановете са за Нова година да бъде пуснат бул. „Гоце Делчев“, така че да се възстанови излизането на бул. „Цар Борис III“. Поетапното освобождаване на участъците от третия лъч, в които сега се изграждат конструкциите на новите метростанции, ще започне след май догодина.

- Има ли вече яснота през идващата 2017 г. какви ремонти се очакват?

- Вече започнахме планирането за големите обекти, които ще ремонтираме цялостно следващата година. Изключително важна и належаща е цялостната реконструкция на ул. „Граф Игнатиев“. Тя е включена за реновиране по ОП „Региони в растеж“, а ние ще осигурим собствено финансиране за пълната подмяна на релсовия път, който е в много лошо състояние. Планираме до края на годината да обявим процедурите за реновиране на трамвайните трасета по бул. „Цар Борис III“ и “бул. Македония“ - от Съдебната палата до последната спирка в Княжево, и по ул. „Каменоделска“. Това ще ни даде възможност да започнем работа по тях през 2017 г. Планираме да изградим и нова пътна връзка от бул. „Петър Дертлиев“ до кръговото кръстовище на Околовръстния път. Подготвя се проектът за реновиране на ул. „Солунска“ - от бул. „Хр. Ботев“ до бул. „Витоша“. Възложила съм на главния архитект арх. Здравков да проектират Източната тангента и бул. „Рожен“, като целта ни е през 2017 г. да започнем пробивът на бул. „Рожен“ до връзката със Северната скоростна тангента и част от Източната тангента. Имаме и готови обекти с избран изпълнител - бул. „Прага“, бул. “Дондуков” и бул. „Тодор Каблешков“ - от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“. Предстои да уточним окончателния списък, като го съобразим и със строителството на третия лъч на метрото. Трябва да започнем и станциите към „Овча купел“ до Околовръстния път и по бул. „Владимир Вазов“. Целта ни е да не допускаме напълно затваряне на зони. За мен е важно да имаме готови проекти, извършени отчуждения, където се налага и избран изпълнител, защото това са все процедури, които се обжалват и много често това забавя чувствително сроковете за изпълнение. Изключително важно за гражданите е, че и през 2017 г. продължаваме с програмата за цялостни ремонти и изграждане на малки улици. Районните кметове предлагат конкретните улици и затова е важно и гражданите да са активни. Тази година реновираме цялостно 33 квартални улици в различните райони, като 13 от тях вече са завършени.

- Секретарят на Столичната община наследи поста на Юлия Ненкова като зам.-кмет по "Законност, координация и контрол". Защо избрахте нея?

- Да, г-жа Ралица Стоянова е новият зам.-кмет по правните въпроси. В последните години тя беше главен секретар на Столичната община, натрупа много опит и смятам, че има качества да се справи с този изключително отговорен ресор. Благодарна съм за работата на г-жа Юлия Ненкова и й желая успех като председател на Комисията за защита на конкуренцията. Защитата на обществения интерес и интересът на общината зависят от добре направения договор. Държа в договорите, които общината сключва, да се залагат ясни условия за прекратяване, за неустойки при неизпълнение и санкции при забавяне и некачествена работа. Защитата на обществения интерес е първа задача и благодаря на г-жа Стоянова, че се съгласи с тази отговорна работа.

- През пролетта се похвалихте, че заводът за боклуци в село Яна обработва голяма част от боклука на столицата. Кога ще могат софиянци да се отопляват с преработените от завода отпадъци?

- Инсталациите за производство на енергия и компост от зелени и биоотпадъци работят от края на 2013 г., а заводът за механично-биологично третиране на битовите отпадъци, който произвежда РДФ гориво, от средата на 2015 г. Това са първите два етапа от цялостната система за оползотворяване на отпадъците на София, която защитихме пред Европейската комисия. Изградихме модерен завод за преработка на отпадъците, който отговаря на европейските стандарти за екологичност и сигурност. Инсталацията за производство на топлинна енергия от РДФ гориво е третата фаза, която отделихме, съгласувано с Европейската комисия. Имаме уверението на комисията, че чрез ОП “Околна среда” ще бъде финансирано изграждането й в този програмен период. Общата стойност на инвестицията е около 175 млн. евро. Инсталацията ще бъде изградена на терена на ТЕЦ „София“ и с нея ще намалим два пъти вредните емисии от теца в момента. В началото на годината заедно с граждани от район „Сердика“ бяхме във Виена, където в центъра на града работят такива инсталации. На място те можаха да се уверят в екологичната сигурност на този тип инсталации. С реализирането й очакваме да намалим с 10% използваното количество природен газ от „Топлофикация София“, а това ще има ефект и върху цената на парното. Екипът на зам.-кмета по екология работи активно и очаквам новата инсталация да е завършена до 2020 г.

- Обмисля ли се увеличаване на местните такси и данъци?

- За първите 7 месеца на тази година сме събрали с 42 млн. лв. повече приходи в сравнение със същия период на миналата година. Общите приходи от данъци и такси от началото на годината са 385,2 млн. лв., или 65% от годишния план. Работим активно върху мерки за подобряване на събираемостта на приходите от данъци и такси. През юли заработи единната национална система за контрол на данъка на автомобилите. Тя обединява всички общини в страната и е втори етап на системата, която ние въведохме. През последната година въведохме и онлайн връзка с КАТ за смяната на собствеността на МПС. Отделно от това са усилията ни да създадем различни удобни възможности за гражданите да заплащат местните си данъци и такси чрез ПОС терминали и по интернет.

- Преди дни представихте новия си заместник по транспорта. Спекулира се, че е млад за поста. Възрастта му плюс или минус е?

- За мен е важно да се върши работа и да се решават задачите в града. В сферата на транспорта и инфраструктурата има големи обекти, които променят града, и затова трябва последователност и професионализъм. Аз лично вярвам, че образованите млади хора трябва да получават шанс, а от техния хъс за работа и нови идеи зависи какви резултати ще постигнат. Евгени Крусев е работил в Столичната община, познава добре повечето проекти и е разработвал заданието за плана за устойчива градска мобилност на София до 2030 г. Разчитам на него и на новата дирекция, която създадохме за управление на трафика, да прилагат иновативни технологични решения в транспортните ни политики.

- Наскоро пристигнаха 70 от общо 110 нови автобуса за градския транспорт, които трябва да бъдат доставени до края на годината. Какви са следващите стъпки за обновяване на столичния автопарк?

- Започнахме най-мащабната модернизация на парка на градския транспорт от десетилетия. За последните години купихме 220 нови тролея, трамвая и автобуса, така обновихме почти всички тролеи и спряхме от движение най-старите автобуси „Икарус“. Тази година продължаваме с още 110 нови автобуса и 5 трамвая. От миналата седмица 70-те нови автобуса от първата доставка за тази година са в София. Очакваме през август да дойдат и другите 40. В началото на септември пускаме първите от тези 110. Работим по програма за закупуване на общо 300 нови автобуса до 2019 г. и спираме старите, произведени преди 2002 г. Задължителното изискване към всички нови автобуси, които купуваме, е да са с най-високия екологичен стандарт ЕВРО 6 и да са климатизирани и достъпни за хора със затруднено придвижване и майки с колички. Предстои да обявим поръчка за още 30 нови автобуса тази година. Програмата за цялостна модернизация на автобусния парк на градския транспорт е част от мерките за подобряване на качеството на въздуха. Модернизацията е част от стратегията ни за повишаване на привлекателността на градския транспорт. Едновременно с това работим и по увеличаване на велотрасетата, свързването им в мрежа и възможност за велосипеди под наем в града.

Нашият гост

Йорданка Фандъкова е родена на 12 април 1962 г. в Самоков. Завършва руска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Директор е на 73-то СОУ „Владислав Граматик“. От 2005 г. е зам.-кмет по образованието на Столичната община. През 2009 г. е избрана за просветен министър в първия кабинет на Бойко Борисов, но няколко месеца по-късно е издигната за кандидат на ГЕРБ за кмет на София. През 2015 г. спечели местните избори за трети път. От няколко години е зам.-председател на ГЕРБ.

Омъжена е, има дъщеря, внук и внучка.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта