Как компаниите да опазят репутацията си

Клиентите и инвеститорите ценят грижата за служители и доставчици

Докато предпазните мерки постепенно сковаваха Европа в края на март, изпълнителният директор на британската фирма за ремонт на обувки Timpson написа в Twitter, че магазините є може да затворят, но служителите ще останат на пълно заплащане. Междувременно веригата от заведения JD Wetherspoon заяви, че няма да дава заплати, докато не влезе в сила правителствената схема за подпомагане. Това предизвика бурни реакции и смяна на решението след броени дни.

Критиките към работодатели, поставящи печалбата над интересите на персонала си по време на кризата с Covid-19, принудиха компаниите, които искат да ги възприемат като социално отговорни, да търсят по-справедливи решения що се отнася до служителите и веригите за доставки.

Intuit QuickBooks, глобална компания за счетоводен софтуер, оставя дори чистачите си, наред с останалата работна сила, на пълна надница, докато офисите є са затворени. Според Крис Еванс, регионален мениджър за Великобритания, причината е, че краткосрочните прекъсвания на трудовите взаимоотношения могат да предизвикат нежелани последици, включително високо текучество и накърняване на репутацията. “Отношението на фирмата към персонала дава пряко отражение върху взаимодействието на персонала с клиентите”, добавя той.

Същото важи и за начина, по който предприятията третират своите доставчици. Някои големи бизнеси правят необходимото, за да подкрепят паричните им потоци по време на пандемията. Британските супермаркети Morrisons например извършват авансови плащания към по-дребните си доставчици, за да им помогнат да оцелеят. Френската козметична група L'Oreal също се ангажира да плаща по-бързо на малките и средни доставчици.

Някои търговци на облекла от друга страна попаднаха под обстрел заради анулиране на поръчки и бавене на фактурирани плащания към фабриките в Бангладеш - което всъщност прехвърля бремето на кризата тъкмо върху онова звено от веригата, което е най-неспособно да го издържи.

Този месец британската онлайн фирма за младежка мода Boohoo бе обвинена, че способства разпространението на коронавируса след твърдения, че един от нейните доставчици, базиран в Лестър, е прекъснал отпуските на шивачките и въпреки карантинните мерки ги е вкарал в цеховете.
Инвеститорите гледат все по-неодобрително на подобни новини.

Причината е, че отговорните компании гарантират по-висока дългосрочна възвръщаемост на инвестициите. “Стратегиите за околна среда, социални въпроси и управление (ESG) набират популярност. Да те възприемат като добър работодател вече се превръща в предимство”, твърди Лео Мартин, съосновател на консултантската фирма за етичен бизнес GoodCorporation. “Много от ESG индикаторите всъщност са синоними за добър мениджмънт”, добавя той.

Концепцията за “психологическа безопасност” на американската изследователка Ейми Едмъндсън предполага, че служителите са по-склонни да се сплотяват във време на криза, ако знаят, че работодателят пази гърба им. Тази идея се илюстрира и от примера на лондонската рекламна агенция St Luke’s. Покрай резкия спад в бизнеса, ръководството пуска младшите служители в платен отпуск, докато по-старшите изпраща да търсят нови поръчки.

Според Дебора Бъб, отговаряща за обучението и приобщаването, IBM осъзнава, че за да излезе от кризата в добра форма, трябва “да обърне индивидуално внимание на хората” и да чуе техния глас. Компанията създава канал, по който мениджърите да комуникират помежду си и да обменят идеи как да реагират креативно на дилемите на своите колеги. “Мнозина от тях питаха дали е добре да са чак толкова гъвкави”, спомня си г-жа Бъб.

Много фирми вече обсъждат възприемането на гъвкавата заетост за постоянно.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари