Катрин Деньов - Френска институция 

Недостижимата легенда на европейското кино Катрин Деньов продължава да се раздава за седмото изкуство и скоро очакваме нов филм с нейно участие - „Светът на духовете“. А междувременно тя се завръща на голям екран в България още тази седмица с прожекцията на класиката „Госпожиците на Рошфор“, който е включен в програмата „На вълните на музиката“ на Френския институт у нас. 

Прожекцията е в зала „Славейков от 18:30 часа, в петък, 1 март. Режисьор на прочутата музикална комедия е Жак Деми, а Катрин Деньов си партнира с Франсоаз Дорлеак и Джийн Кели

Ето го и сюжета: „В Рошфор, докато амбулантните търговци се настаняват на площада, две близначки, родени под зодиакалния знак близнаци, мечтаят за голямата любов… която се оказва по-близко отколкото биха предположили.“ След триумфа на „Шербургските чадъри“, след мелодрамата, Деми и Льогран композират нов „мюзикъл“ изпълнен с весели и примамливи любовни приключения.

Миналогодишното издание на „Киномания” пък отбележи със специални прожекции 80-годишния юбилей на легендата на френското кино с прожекции на няколко заглавия сред които и „Жената на президента”, където Деньов влиза в образа на любимата на бившия френски държавник Жак Ширак. При настаняването си в Елисейския дворец Бернадет, съпругата на Ширак, очаква най-сетне да заеме мястото, което заслужава. Оставена извън светлината на прожекторите заради старомодния си маниер, тя решава да си отмъсти. Пикантна комедия, умело съчетаваща фикция с архивни кадри. С финес, хумор и задушевност Катрин Деньов се превъплъщава в Бернадет - или Костенурката, както я наричал съпругът ѝ.
Действието се развива по време на двата мандата на Жак Ширак.

За ценителите на киното и златните имена на френската култура, всеки нов филм с Деньов е събитие. Една от богините на големия екран, тя се завърна в публичния живот след прекаран инсулт. Катрин е въплъщение на френския женски идеал и продължава да изпълнява ролята на жива стена срещу вълната на късата памет и културния мазохизъм. Легендарната актриса е изящното припомняне за една друга епоха, която контрастира на днешното обезличаване на киното и размиване на европейската естетика.

През 2019-а тя получава мозъчен удар именно по време на снимките на „Докато си жив”, а работата спира за няколко седмици. Деньов оцелява, оздравява и се завръща бързо на работа, но после идва пандемията. Тези изпитания в късния етап от бляскавия и бурен живот на Деньов допълнително очертават около нея арка на воля и непреклонност.

Една от кралиците на френските филми от 60-те и 70-те, тя обединява екранен аристократизъм и еротичен магнетизъм - след над 130 роли Катрин все още няма намерение да позволи за нея да се говори само в минало време. Но именно в миналото изплуват контурите на нейното величие. За ценителите на голямото кино тя винаги ще си остане „Дневна красавица”. Това е заглавието на скандалния сюрреалистичен шедьовър на митичния майстор Луис Бунюел от 1967-а година.

В този безупречен естетически експеримент Катрин Деньов играе отегчена и привидно благоприлична френска дама от високите социални етажи на Париж, която решава да инжектира адреналин в своя похитен от фригидност полов живот като стане проститутка. Тя работи само през деня, за да не я заподозре нейният съпруг и постепенно навлиза в света на платения и перверзен секс. В своята кариера тя е била певица, модел и продуцент. Но филмовите роли я правят легенда.
Нейните героини често са дистанцирани и мистични красавици, които събират в себе си желанията и страховете на мъжкото въображение. Деньов е муза на някои от най-големите майстори на киното. Освен с Бунюел, тя се е снимала при Франсоа Трюфо, Франсоа Озон, Жак Деми, Роман Полански, Ларс фон Триер, Режис Варние и много други.

Муза на Роже Вадим, страст на Марчело Мастрояни

Заради студената ѝ, но привличаща красота пресата нарича Катрин Деньов „кубче лед в чаша с уиски”. Деньов има сключен един законен брак - с лондонския фотограф Дейвид Бейли /1965-1972/. Преди това преживява страстна връзка с режисьора Роже Вадим, от когото е синът ѝ Кристиан Вадим. През 1971, когато все още официално е съпруга на Дейвид Бейли, среща Марчело Мастрояни. От него ражда дъщеря си Киара Мастрояни. От двете си деца има общо пет внука. Катрин Деньов е съжителствала също с режисьора Хю Джонсън. Бурната ѝ връзка с Жерар Депардийо продължава десет години, а през следващите седем актрисата се свързва с журналиста Пиер Лескюр.

 

Няма да я забравя в „Отблъскване“

Никога няма да забравя първия път, когато я гледах в „Отблъскване”. В „Индокитай” беше превъзходна. В „Площад „Вандом” направи невероятно изпълнение. Катрин Деньов със сигурност е национално съкровище, направила е толкова много за разпространяването на френското изкуство по света.

Венсан Касел, актьор

 

 

Как само стоеше гола до прозореца в „Тристана“...

Във филма „Тристана” на Луис Бунюел има сцена, в която Катрин Деньов стои гола до прозореца и гледа към младеж на площада, който също гледа към нея с надеждата да я види без дрехи. В този миг камерата фокусира върху лицето ѝ. Това бе най-секси кадърът, който съм виждал, без да всъщност да показва нищо. Винаги ще помня такива сцени.

Франко Неро, актьор и режисьор

 

 

В нея живеят две жени 

Хората си мислят, че я познават и знаят много за нея, но това изобщо не е така. В нея живеят две жени и на двете не им харесва да бъдат Катрин Деньов. Забавно е да се работи с нея. Понякога е твърде директна и може да ти каже нещо неприятно, но това не е толкова важно. Важното е, че тя има силно присъствие. Невероятна е! Тя е стопроцентова жена и това е много приятно.

Жерар Депардийо, актьор

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети