Китайците пристигат

Производителите от най-населената държава навлизат в Европа

Електрическите модели ще завладеят Стария континент

Все някога това щеше да се случи. Китайците започнаха да подобряват качеството на произвежданите от тях коли и искат да ги продават в Европа. Новата 2022-а може да се превърне в годината на техния пробив. Една дузина производители от азиатската страна кроят планове да навлязат на пазара в Стария континент. Досегашните им опити в предишни години бяха неуспешни. С малки изключения китайските автомобили обикновено се проваляха в тестовете за качество и безопасност, в които ясно проличаваше колко изостават от европейските си конкуренти.

Тази ситуация обаче се променя. Китайските компании не желаят да продават коли само в региони, където изискванията на потребителите и стандартите са по-ниски. Някои от тези производители вече работят съвместно с реномирани европейски или американски марки. Това улеснява достъпа им до тези пазари. Същевременно продажбите в Китай започват да се успокояват след грандиозния бум в последните години. Местното население явно се засища от нови коли.

През рекордната 2018 г. в Китай са продадени 28 милиона автомобила при положение, че през 2001 г. продажбите са били едва 2 милиона. През 2019 г. търговията там спадна с 8 процента, последва стагнация заради коронавируса, а през 2021 г. бе регистриран малък ръст. Въпреки очакваното стабилизиране и плавно нарастване на продажбите на местно ниво, китайските производители все повече мислят за износ. През изминалата 2021 г. са били експортирани рекордните почти 2 милиона коли.

Китайските автомобили (най-вече с двигатели с вътрешно горене) вече оказват конкуренция на традиционните марки в Азия, Африка и Южна Америка. Растящото търсене на електрически коли в Европа предизвиква големите китайски концерни да атакуват бързо Стария континент. Много от тях отварят офиси и търговски комплекси в страни като Норвегия, Дания, Швеция, Холандия и Германия, където населението живее при висок стандарт, а държавата подпомага финансово търговията с електрически коли. Марки като Aiways, Geely, MG и Geely започват да изграждат своя търговска мрежа. Скоро ще ги последват и други производители от Китай като Nio и Xpeng.

Xpeng например планира да продаде половината от продукцията си извън границите на Китай. Голяма част от стоката трябва да се пласира в Европа. През 2020 г. тази марка се появи в Норвегия и венага бе последвана от Nio и BYD. Най-големият китайски производител на превозни средства SAIC, които работи в партньорство с Volkswagen и General Motors, удвои експорта си през 2021 г., най-вече на електрическите марки MG и Maxus. Повечето имена на китайски марки звучат непознато на широката аудитория в Европа, но съвсем скоро ще станат популярни - също както телефоните Huawey и Xiaomi.

Китайските електрически коли са по-евтини от европейските, а в същото време предлагат често по-голям капацитет на батериите. Независими организации за проучване на качеството информират, че има голям напредък и в това отношение. Така че неизбежно масовият потребител в Европа скоро ще бъде изкушен от китайските електромобили. И ако те се окажат на ниво, бързо ще заемат своето място на пазара на Стария континент.

Догодина излизат турски коли на ток

На европейския пазар съвсем скоро ще се появят не само повече китайски електрически коли, но и непознати досега превозни средства от Турция. На скорошното изложение за потребителска електроника в Лас Вегас младата турска марка Togg представи изцяло свързан компактен електромобил по дизайн на Pininfarina и със срещуположно отварящи се врати.

В Турция от десетилетия се произвеждат много превозни средства, тъй като редица чужди марки имат заводи там. С държавна намеса бе учредена и турската компания Togg, която ще произвежда автомобили за местния пазар и за износ. Тази марка залага на иновативността и предвижда да пусне първия си сериен модел през 2023 г. От тогава до 2030 г. трябва да се произведат над 1 милион коли в различни сегменти. Турците възнамеряват сами да правят и батериите, вместо да ги взимат от китайски компании. В ръководството на компанията са селектирани експерти от престижни марки, с чийто опит прототипите по-бързо трябва да стигнат до серийното производство.

Първите серийни модели на Togg ще бъдат електрически SUV-ове със задвижване на задните или четирите колела, пробег поне 500 км и мощност над 200 конски сили.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили