Колата говори

BMW показа дигитализацията на автомобила в бъдещето

Предното стъкло става екран

Изложението за потребителска електроника в Лас Вегас е мястото, където автомобилните производители демонстрират най-смелите си технологии и визии за това как колата може да изпълнява много повече функции от транспортните задачи да превозва хора от едно място до друго. Концептуалният модел BMW i Vision Dee разкрива как германската марка си представя дигиталните изживявания във и извън автомобила. Това е футуристичен седан от среден клас с нов, редуциран дизайнерски език.

Името Dee идва от Digital Emotional Experience и маркира една още по-интензивна връзка между хората и автомобилите в бъдеще. Новите дигитални функции ще надхвърлят нивото на познатите гласови команди и асистиращи системи. Head-up дисплеят по цялата широчина на предното стъкло подсказва колко далеч ще стигне електрониката в автомобила. Освен това се модернизират и технологиите за промяна на цвета – екстериорът на BMW i Vision Dee може да се променя в 32 цвята.

Това е един от резултатите от напредналата работа по сливане на хардуера и софтуера. „Възползваме се от пълния потенциал на дигитализацията, за да превърнем автомобила в дигитален спътник“, казва шефът на BMW – Оливер Ципсе. По думите му бъдещето ще донесе сливане на виртуално изживяване и истинската радост от шофиране. Автомобилът придружава водачите не само през реалните събития на пътя, но и в тяхната дигитална среда.

Дигиталният акцент и централният елемент за управление на BMW i Vision Dee наред с разширения Head-up дисплей е слайдерът BMW Mixed Reality. Сензори на таблото позволяват на водачите да определят нивото на цифровото съдържание, което се показва на Head-up дисплея. Петстепенният избор варира от аналогов, през информация за шофирането и комуникационната система до проекция за виртуални светове с добавена реалност. В същото време реалността може постепенно да избледнява с помощта на затъмняващите се стъкла. Така автомобилът миксира действителното и виртуалното без допълнителни устройства, а с ангажиране на различни сетива.

BMW е пионерът на Head-up дисплеите в автомобилите и развива последователно тази технология от десетилетия. В концепта BMW i Vision Dee прожекцията по цялата ширина на предното стъкло позволява информацията да се показва на възможно най-голямата повърхност, която се разпознава като такава, само когато е активирана. Това разкрива големия потенциал на прожекционната технология. Серийната версия на Head-up дисплей по цялата широчина на предното стъкло ще се прилага от 2025 г.

Дигиталното изживяване започва извън автомобила с индивидуален поздрав при посрещане на водача, който включва графични елементи, светлина и звукови ефекти. Естественият глас служи като най-проста и интуитивна форма на взаимодействие в комуникацията между човек и автомобил. В допълнение фаровете и затворената бъбрековидна решетка се сливат в една обща повърхност, с която могат да се показват различни изображения на „лицето“ на автомобила. Така BMW i Vision Dee може да говори с хората и да изразява визуално настроения.

Уникална персонализация

В концептуалния модел BMW i Vision Dee се откроява първата в света пълноцветна версия на технологията E Ink, използвана като външна обвивка на автомобил. Тя показва многоцветен, напълно променлив и индивидуално проектиран екстериор. Магическата игра на цветовете се осигурява от фолиото, нанесено върху каросерията. 

Повърхността на каросерията на BMW i Vision Dee е разделена на 240 сегмента, всеки от които се управлява индивидуално и позволяват уникална персонализация. Почти безкрайно разнообразие от модели да бъдат генерирани и променени в рамките на няколко секунди.

Дизайнът на BMW i Vision Dee е целенасочено редуциран. Фокусът е поставен върху дигиталното изживяване и ДНК-то на марката. Екстериорът е доминиран от класическият триобемен дизайн на седан. В интериора дигитализацията върви ръка за ръка с редуцираното използване на материали, уреди за управление и дисплеи.

Воланът с нетрадиционен дизайн с централната си вертикална спица предлага сензорни повърхности, които оживяват при приближаване и докосване и могат да се управляват с движение на палеца. Тези физически сензорни точки контролират избора на съдържание, прожектирано върху предното стъкло.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили