Корабите на пустинята - коли с имена на камили

Полицията дирижира автомобилния панаир на суетата

Колко гориво харчи автомобилът? Колко замърсява атмосферата? Колко струва? Колко излиза застраховката и поддръжката?

Има места по света, където хората не си задават тези въпроси. Едно от тях е Дубай. Там земята е богата на петрол, населението – на пари, а европейските екологични примки на Меркел и Макрон не задушават производителите. При цена на бензина 45 цента за литър и средна месечна заплата на секретарките 1800 евро, на учителите – 3500 евро, а на лекарите – 6300 евро, целокупното население не си товари мозъчните клетки с тънки сметки за икономии. Дори при спиране на бензиностанция за зареждане никой шофьор не гаси двигателя на колата (в пълен разрез с нашия правилник за движение), за да не прекъсне работата на климатичната инсталация и да си причини дискомфорт в жегата.

За безгрижно богатите обитатели на Дубай колкото по-скъпа, по-помпозна и по-лакома е колата, толкова по-добре. Това личи от бруталните машини, които могат да се видят веднъж на всеки две години на международното изложение в мегаполиса. Последните модели на Porsche, Lamborghini и дори Ferrari изглеждат тривиално в сравнение с екзотичните бензинови чудовища на дубайския автосалон

Начело на панаира на суетата бодро марширува местната полиция. Нейният автопарк е сбъдната мечта за всеки маниак на тема бързи и луксозни машини. Градската полиция участва със своя щанд на изложението и на него е паркиран най-новият служебен автомобил на местния участък. Това е най-луксозното купе в света Rolls-Royce Wraith с цена над 360 000 евро, мощност 632 конски сили и ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,6 секунди. Величественият Rolls-Royce далеч не е най-скъпата полицейска кола в емирството, защото ченгетата разполагат с расови патрулки като Bugatti Veyron за 1,5 млн. евро, Lamborghini Aventador, Aston Martin One-77, McLaren MP-4-12C, Brabus G700 и BMW i8.

Дубай е рай за бутиковите производители, които изработват екстравагантни модели в крайно ограничен тираж. Най-зрелищният автомобил от тази група е толкова голям, че нямаше как да влезе в залите на изложението и събираше възхитителни погледи на паркинга отпред. Той прилича на локомотив и носи името Dhabiyan. Но по-скоро трябва да го оприличим на кораб на пустинята, защото е кръстен на любимата камила на дядото на собственика, който е от управляващата фамилия на съседното емирство Абу Даби.

По същество Dhabiyan е преработен американски високопроходим военен камион на GMC с инсталирана кабина на Jeep. Със своите пет оси и десет гигантски офроуд колела покритият обилно с хром исполин е абсолютен господар на пустинята. Проблемът му е, че трябва често да спира на бензиностанции, а там те не са на всеки километър. Най-интересният детайл в това уникално произведение на арабската изобретателност е лъскавата сребърна фигура на камила върху предния капак – точно това е въпросното животно, от което идва името Dhabiyan.

Друг забележителен експонат от изложението в Дубай се нарича Devel 60 – нещо като карбонов пустинен танк с шест колела, шест места, мощност 700 конски сили и дизайн на космически кораб. Американската машина струва милиони долари, но колко точно знае само нейният притежател.

Не по-малко екзотичен е китайският пустинен всъдеход Karlmann King, чиято каросерия сякаш е създадена от споени в произволни посоки метални панели. Шасито под тях е от пикап Ford F-150, двигателят също – V10 с обем 6,8 л и мощност 415 конски сили. Цената – 3,8 млн. долара.

Милион по-евтино струва първият автомобил с каросерия изцяло от титан. Италианското купе Vulcano Titanium е произведено (засега) в единствен екземпляр с 6,2-литров компресорен мотор V8 с мощност 680 конски сили.

„Само“ 1,5 милиона в зелено е цената на спортната суперкола Lykan, чието име в превод означава „вълколак“. Това е свиреп карбонов хищник с мощност 770 конски сили, който ускорява за 2,8 секунди до 100 км/ч и вдига 395 км/ч. Двигателят е шестцилиндров битурбо боксер от Porsche, преминал през тунинга на RUF. Производителят W Motors е първата ливанска автомобилна компания, която днес е базирана в Дубай. Екслузивността на модела блести от инкрустираните диаманти във фаровете и сапфири в стоп светлините.

На разположения в съседство щанд на Brabus е „скука“ – изложена е цяла флота от наточени 12-цилиндрови G-класи с мощност 900 конски сили и цена 425 000 евро. Това са последните G-класи с мотор V12, тъй като динозавърът на офроуда излиза от производство, но още дълго ще гази пясъците на пустинята.

1dx_0012

 

Жегата „стопява“ батериите на електромобилите

В най-големия търговски мол в Дубай се намира шоурум на Tesla, където се приемат поръчки за нашумелите електрически коли на едноименната американска компания. Въпреки модния си статут, електромобилите не се харчат много на пазара в емирствата. Основната причина е горещият климат, който предполага постоянно високо натоварване на климатичната инсталация. Нейната интензивна работа изтощава бързо батериите и това създава основателни притеснения у местните потребители – да им свърши тока по средата на пътя в пустинята и да се изпържат на слънце.

Тъй като пробегът на електрическите коли с едно зареждане става все по-голям, властите в Дубай искат да насърчат тяхната покупка с някои преференции – безплатно паркиране в платените зони и освобождаване от такси за магистралите.

В ЦИФРИ

1 400 000 НОВИ КОЛИ са продадени през изминалата 2016 г. в Обединените арабски емирства, където населението наброява 9,2 млн. души. За сравнение - в 7-милионна България през 2016 г. са купени 26 370 нови автомобила, тоест – 53 пъти по-малко.

8 ГОДИНИ е средната възраст на автомобилите в Дубай и останалите емирства на ОАЕ. За сравнение – в България средната възраст на колите е над 20 години, а в целия Европейски съюз – 10,7 години.

50 ПРОЦЕНТА от автомобилите в Дубай са SUV модели, при това със сериозни офроуд качества. Причината за това е широко разпространеното хоби да се ходи на излети в пустинята през уикендите за офроуд сафарита. Много хора имат повече от една кола, като втората обикновено е офроудър.

60 ПРОЦЕНТА от колите в Дубай са от луксозни марки – Audi, BMW, Mercedes, Porsche и нагоре. Традиционно японските и американските SUV-ове се продават успешно там, а напоследък навлизат и китайските производители.

4011 НОВИ АВТОМОБИЛА Rolls-Royce са продадени в целия свят през 2011 г. Марката има дилърства в 50 държани, но най-оборотното се намира в Дубай. На второ място по продажби на Rolls-Royce се класира търговският комплекс в съседното емирство Абу Даби, следват Лондон, Маями и Бевърли Хилс.

30 ЕКЗЕМПЛЯРА от лансирания през 2016 г. нов модел Bugatti Chiron с базова цена 2,5 млн. евро са поръчани от Дубай. Местният дилър не приема повече заявки на този етап, тъй като търсенето е много по-голямо от предлагането. Bugatti ще произведе за цял свят общо 500 броя Chiron в продължение на години, а вече 200 от тях са продадени.

33% ОТ ПРОДАДЕНИТЕ НОВИ КОЛИ в Дубай са от марката Toyota. Петте най-търсени модела в региона са японски – Toyota Camry, Toyota Corolla, Mitsubishi Pajero, Nissan Altima и Nissan Patrol.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили