Кристо и Жан Клод: Да опаковаш късче от света

С изложбата „Кристо и Жан-Клод” откриха културния сезон в Българския културен институт „Дом Витгенщайн” във Виена

ДА ОПАКОВАШ КЪСЧЕ ОТ СВЕТА – С изложбата „Кристо и Жан-Клод” откриха културния сезон в Българския културен институт „Дом Витгенщайн” във Виена

Автор Катя Кремзер

 

Изложбата „Кристо и Жан-Клод”, с която на 02.10.2020 Българският културен институт във Виена „Дом Витгенщайн“ откри есенния културен сезон, е поредната артистична и естетическа кулминация, която екипът, с ръководител и идеен вдъхновител доц. д-р. Румяна Конева, директор на института, осъществяват от една година насам и сега, въпреки всичко и в условията на световна пандемия.

Идеята възниква във връзка с подготовката и реализирането на последния проект на Христо Явашев-Кристо - „Опаковане на Триумфалната арка”, което трябваше да съвпадне по време с откриването на изложбата във Виена. Но, тази година, Христо Явашев-Кристо напусна земния свят, малко преди да навърши осемдесет и пет години и в разгара на подготовката на последната си неосъществена, но планувана още с Жан-Клод мечта, което щеше да бъде и най-голямото културно събитие в Париж за годината. Творецът е възнамерявал да „забули“ символа на града и свободата с 25 хиляди квадратни метра сребристо-син плат, но откриването тази есен беше отменено, заради пандемията от Корона-вируса.

„Триумфалната арка ще се случи в края на живота ми, ако съм все още жив да я видя.“, каза той дни преди смъртта си в телевизионно интервю пред  Си Ен Ен.

Екипът на Кристо ще осъществи инсталацията в негова памет от 18-ти септември до 3-ти октомври следващата година.

За Жан-Клод и Кристо е писано много, за тяхната необикновена любов  и  предопределенoстта на срещата и симбиозата на две сродни артистични души, чиито талант и визия нямаха ограничение в полета си. Но преди да се говори за тях, човек трябва първо да ги е разбрал, да е почувствал и осъзнал грандиозността на техните идеи и проекти, които за голямо разочарование на скептиците и псевдо-експертите, нямат нищо общо с комерсиалното и винаги са били изцяло финансирани от тях двамата и те никога не са работили по поръчка, за да бъдат изцяло независими. Средствата са набирали винаги посредством организиране на изложби, където са събирали колекционери от цял свят, продажба на негови творби, скици и т.н. Докато човек не разбере същността и посланията, акцента на привидната „лудост“ на идеите им, на къртовския труд в откриване на правилната река или проектиране на гигантски конструкции, или безкрайните пречки и десетки години борба и чакане на административни разрешения за осъществяване на уникалните инсталации, няма да може да каже една вярна и обективна дума за тях. Четвърт век им отнема, за да опаковат Райхстага в Берлин с плат, с цялата политическа и историческа символичност и тежест, която носи тази сграда, цели 26 години се борят да получат разрешение да поставят 7503 оранжеви винилови врати по протежението на 37 километра алеи в Сентръл парк, в Ню Йорк. За осъществяването на инсталацията по опаковането на едно от най-емблематичните места във френската столица, моста Пон Ньоф, с помощта на 300 професионални работници 40 876 квадратни метра тъкана материя в златист цвят, се налага да помирят тогавашния кмет на града Жак Ширак с президента на републиката Франсоа Митеран.

През 2005 г., по случай своята седемдесетгодишнина Кристо и Жан-Клод даряват на Националната художествена академия в София сто двадесет и два собственоръчно подписани и от двамата отпечатъци на техни постери и рисунки. Шестдесет броя от тях са представени на изложба през същата година в Галерия Академия, на която са откупени от белгийския колекционер и меценат Хуго Вутен. Желанието на Кристо и Жан-Клод е сумата от продажбата да бъде предназначена за новата сграда на Художествената академия в София. С този акт двамата художници се явяват първите частни дарители в акцията за набиране на средства за построяване на ново крило на българското висше учебно заведение по изкуства. Втората серия от подписаните и от двамата отпечатъци на рисунки, колажи и фотографии остават в музейната му колекция. 

Изложбата „Кристо и Жан-Клод” в „Дом Витгенщайн“ е съвместен проект на Националната художествена академия в София, с любезното съдействие на ректора проф. Янков и зам. ректора, проф. Свилен Стефанов  и на Българския културен институт „Дом Витгенщайн” във Виена, по инициатива на директора на института доц. д-р Румяна Конева. Тя включва тридесет и шест оригинални фотографии на техни творби и подготвителни рисунки и няколко ранни етюда на големия художник, създадени в периода 1953-1956 г. Изложбата проследява хронологично израстването на Кристо като самостоятелен автор, чрез представяне на ранни негови учебни рисунки и първите му проекти в сферата на пакетажа, достигайки до реализирането на най-мащабните му проекти в съвместната работа с Жан-Клод. Сред представените значими проекти са „Портите”, Опакованият Райхстаг”, „Обградените острови”, „Опакованите дървета” в Риен, Швейцария, „Чадърите”, „Завеса в долината”, в Колорадо, „Препускаща ограда” и др.  

Г-жа Румяна Конева успя с краткото си в встъпително слово, деликатно съобразено с изискванията и ограниченията за времетраене на културните събития във връзка с пандемичната обстановка, да намери сърцата на присъстващите любители на изкуството, творци и интелектуалци, които и без това се вълнуваха от възможността да присъстват на събитието и да се докоснат и удивят до уникалността и посланията на творбите на двамата, и на творческия път на Кристо.

На откриването присъстваха и председателят на Общинския съвет (Landtagspräsident) Ернст Волер и Вероника Кауп-Хаслер, огтоваряща за културата в Кметството на град Виена. Г-н Волер изрази не само възхищението си от изложбата и уникалния космически талант и размах на непобиращият се в никакви рамки и представи творчески тандем на Кристо и Жан-Клод, но и задоволство и признателност пред директорката на „Дом Витгенщайн“, г-жа Румяна Конева, че през годините на нейните два мандата във Виена, толкова много се прави за културния живот и събития тук, за уникалните и световно известни творци и история, които се представят, но и непрекъснатите усилия за поддържане, подобряване и саниране на сградата на културния център, която е архитектурна забележителност и нещо, което никой преди това не е правил.

Инсталациите, запечатани в уникалните фотоси на постерите в изложбата, в действителност изчезват толкова бързо, колкото са и конструирани, парче по парче, докато пейзажът не се върне към предишното си състояние, а използваните материали, често се рециклират. След демонтиране на Стената от 13000, боядисани в различни цветове петролни варели, в Оберхаузен, Германия 1998 – 1999 година, всички варели и използвани материали са върнати към първоначалната си промишлена  употреба. Всичките им творби са проектирани и конструирани, за да бъдат гледани от земята , а не от въздуха, защото са за „хората, а не за птиците“.

След загубата на Жан-Клод и в нейна памет, Кристо даде възможност на хората да ходят по вода, напълно безплатно, осъществявайки техния проект за арт-инсталация „Плаващите кейове“ в Езерото Изео, в Италия през 2016 година.

Жан-Клод и Кристо имаха половин век да се обичат и да изумяват света със своите невероятни проекти, а сега и заедно сред звездните необяти творят сигурно изкуството, което италианският куратор Франческо Бонами нарече „Бог-арт“.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства