Британският виртуоз на сложните спектакли за мислещи зрители Кристофър Нолан от години е най-значимият режисьор на нашето време, едновременно комерсиално и критически, с изключителни заглавия като „Мементо“, „Престиж“, „Черният рицар“, „Генезис“, „Дюнкерк“, и „Интерстелар“. Но в неделната вечер най-накрая беше признат и на наградите „Оскар“. Нолан взе първите си две статуетки – в ролята му на режисьор и продуцент на епичната биографична драма „Опенхаймер“, превърнала се в събитието на годината с близо един милиард долара приходи.
Още лятото „Опенхаймер“ нахлу в кината с амбицията да се превърне във филмовото в монументален зрителски хит и успя. Като така подпечата реномето на Нолан като режисьор №1 за последните 25 години. Сценарият на филма е адаптиран от книгата „American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer” на Кай Бърд и Мартин Шъруин. От години британецът е един от най-могъщите владетели на Холивуд. Режисьор суперзвезда, който разполага с огромни бюджети, тотален контрол върху филмите си и обожанието на милиони верни фенове. Името му е световен бранд и продава без да има нужда от звезди или специални ефекти. Всичко, което той режисира се превръща в събитие.
Нито един режисьор от неговото поколение не може да се доближи до комерсиалните измерения и престижна на феноменална му кариера. Нолан е британският майстор на интелигентните блокбастъри като „Генезис” и „Интерстелар”, човекът, който възроди Батман с историческия мегахит и глобален попкултурен феномен „Черният рицар” и рафинира естетиката на мрачните супергеройски реалистични филми. Режисьорът на епични и сложни панорами като „Престиж” и „Дюнкерк”, сценаристът, който обожава да манипулира филмовото време и да разгръща трудни за разрешаване ребуси. Единственият активен творец, който превръща всеки свой нов филм в явление и глобален финансов успех само с името си.
През 2024-а се навършват 24 години от излизането на филма, който официално постави Нолан на картата на обещаващите кино автори - сочната и иконична главоблъсканица „Мементо”. Още с този нетрадиционен film noir за проблемите на мъж с краткотрайна памет, който на всеки 15 минути трябва да преоткрива своята идентичност и история, Нолан очерта основните и дръзки хоризонти на режисьорските си търсения - природата на времето, характера и механизмите на човешкия ум, естественото на престъплението и мястото на човека в сложната джунгла от физични, биологични и обществени закони.
Сравняват го със Спилбърг и Кубрик, с Орсън Уелс и Джон Хюстън. За четвърт век той си изработи една от най-внушителните репутации в историята на киното. Кристофър Нолан е безкомпромисен визионер. Успял е да си създаде пространство на тотален творчески контрол в комерсиалната, корпоративна и конформистка среда на Холивуд. Той си избира темите, пише сценариите, наема актьорите и дирижира цялата операция по създаването и пускането на филмите си.
В това отношение е близък до легендарния Стенли Кубрик, който успява да сключи безпрецедентен договор с „Уорнър” в апогея на творческата си потентност. Договор, който е позволявал на Кубрик на упражнява пълен артистичен контрол над проектите си. Нолан е британец като Кубрик. Роден е в сърцето на Лондон, израснал в семейството на преуспял рекламист.
Другият паралел е със Стивън Спилбърг. Сапо Спилбърг владееше масите и критиците едновременно през 80-те и 90-те така, както в последните 20 години го прави Кристофър Нолан. Той успя да измие петното от високобюджетните комерсиални продукции. Неговите филми са скъпи, студийни, наситено маркетирани, но притежават автентично кино качество и не са просто повърхностни продължения и комиксови адаптации, направени единствено с идеята да привлекат максимално много хора в киносалоните. Нолан несъмнено е съвременен крал на Холивуд.
Показа войната по изключителен начин
„Дюнкерк” е наистина качествен филм, който показва войната с изключителен реализъм и неслучайно ветерани, които посетиха официалната премиера на излизане от салона споделиха, че все едно са се върнали в битката. „Донкерк” не е просто военен филм, а е история за човешкото оцеляване. За оцеляването и спасението като победа. От друга страна Нолан не дава исторически контекст и обяснения за случващото се. Може би щеше да е добре да покаже поне Чърчил, който взима важните решения за евакуацията.
Виктор Дейвис Хансън, историк и автор
Неговите сценарии са като лабиринти
Крис е несравним майстор на сложните филми, той изгражда своите сценарии като лабиринти. Притежава страхотно усещане за структурата на времето и си играе с тази концепция. За мен беше изключително преживяване да участвам в главна роля в неговия филм „Генезис” и аз съм безкрайно щастлив, че филмът се превърна в глобален финансов успех и очарова критиците. „Генезис” наистина е нещо специално и заслужава всичките лаври, които получи.
Леонардо Ди Каприо, актьор и продуцент
Вече влезе в историята
Нолан и аз сме работили по няколко негови филма и мога да кажа, че го познавам като човек и творец. За него е страшно важно да мотивира и да въвлече всички участници в историята, които се опитва да разкаже на екрана. Нолан е от онези големи режисьори, които искат да превърнат визуалния стил в част от историята, всъщност той вече е част от историята на седмото изкуство.
Том Харди, актьор
Кристофър Нолан има репутацията на творец от старата школа. Той избягва да ползва прекалено много компютърни ефекти, предпочита практическите трикове и винаги държи да снима на реални локации, а не в студио, когато е възможно. Той избягва да ползва мобилен телефон и дори имейл. Предпочита да живее като в ерата преди масовото навлизане на дигиталните технологии, които трансформираха начина на живот на милиарди хора. И изрично забранява телефоните на снимачна площадка.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш