Кристофър Уокън - Императорът

Екстравагантният, внушителен и заплашителен екранен аристократ Кристофър Уокън получи потенциално велика роля, с която догодина да отпразнува подобаващо своя 80-и рожден ден. Легендарният изпълнител от филми като “Ловецът на елени” и “Кралят Ню Йорк” ще играе могъщия Падишах Император Шадам IV Корино в продължението на фантастичния епос “Дюн”, което скоро започва да се снима.

Ето това е роля като за Кристофър Уокън. Този топ играч от “старата школа” ще се впише идеално в хипнотичната естетика на режисьора Дени Вилньов, който успя да превърне първата част от екранизацията по великия роман на Франк Хърбърт в световно поп-културно събитие.

А Кристофър Уокън е един от най-интересните актьори на нашето време. Той се ражда по време на Втората световна война в семейството на шотландска майка и немски татко, мигрирали в Америка и отворили пекарна в Куинс, Ню Йорк. Уокън играе от малък, а като тийнейджър за кратко дори се пробва като укротител на лъвове в цирка. На 15 открива Елвис Пресли, който се превръща в негов идол и модел за подражание.

Младият Уокън събира богат опит с поддържащи роли в киното и телевизията. В края на 70-те пробива с малка роля, но разкошна роля в “Ани Хол” на Уди Алън. Уокън играе притеснителния в психологически план брат на Ани. Още тогава той успява да предаде тази заплашителна комбинация между хумор и хорър, която се превръща в негова запазена марка.

Година след изявата си в “Ани Хол” при Уди Алън, Кристофър Уокън удря джакпота с играта си в тежката военна драма на Майкъл Чимино “Ловец на елени”. Печели “Оскар” за поддържаща мъжка роля и влиза в историята на киното с бруталните сцени с руска рулетка. За да уплътни психологическия портрет на своя изтерзан персонаж той минава на диета от банани, вода и ориз.

През 80-те той отново работи с Чимино по свръхамбициозния епос “Вратите на рая”, превърнал с в най-легендарния провал на времето си. Филмът завлича репутацията на Чимино и студиото, финансирало катастрофата, но Уокън оцелява и продължава напред.

Използва застрашителното си излъчване за целите на “Мъртва зона” по Стивън Кинг, режисиран от Дейвид Кроненбърг. В средата на 80-те се стига до най-логичната стъпка в зрелищната траектория на Кристофър Уокън - злодей във филм на Бонд.

Той боядисва косата си руса, за да сюблимира нацистката естетика на своя расов, интелигентен, но психопатичен образ Макс Зорин в “Изглед към долината на смъртта” - последният филм с Роджър Мур в ролята на агент 007.

Уокън отваря 90-те с разгулна роля на италиански аристократ с екстремни сексуални вкусове в психологическия арт трилър на майстора Пол Шрьодер The Comfort of Strangers. В същата година работи с друг краен режисьор - Абел Ферара - в криминалния нео ноар опус “Кралят на Ню Йорк”. Кристофър Уокън изгражда извънредно запомнящ се портрет на безмилостен дилър, който излиза от затвора и тръгва на мисия да завоюва обратно своята територия в “Голямата ябълка”.

След Ню Йорк, Уокън завладява и вдъхновения от този град комиксов мегаполис Готъм в “Батман се завръща” на Тим Бъртън. Кристофър владее всяка сцена с преувеличеното си изпълнение в образа на аморалния индустриалец с екстравагантен личен стил Макс Шрек.

През 1993-а Кристофър Уокън и Денис Хопър правят един от най-легендарните диалози в “Истински романс” по сценарий на Тарантино и под режисурата на Тони Скот. Тяхната така наречена “сицилианска” сцена се превръща в позната по цялата планета поп-културна препратка, заживяла нов живот в епохата на социалните мрежи. На следващата година Уокън доставя и чудовищно забавния монолог за “часовника” в постмодерния шедьовър на Куентин Тарантино “Криминале”.

А скоро ще го гледаме в нещо наистина епично - императорска роля ала Кристофър Уокън в “Дюн: Втора част”.

 

В началото ме плашеше

Обичам Крис, той е великолепен. Но трябва да приная, че в началото ме плашеше. Колебаех се дали да го взема за ролята на Макс Шрек в “Батман се завръща”. За щастие го направих и той създаде чудесен образ. После работих отново с него за “Слийпи Холоу”. Винаги може да се разчита на Уокън за изпълнение извън стандартите.

Тим Бъртън, режисьор

 

Чудесен приятел за напиване до сутринта

Имам страхотни спомени от Кристофър Уокън. Един път се озовахме в неговата къща със Сам Рокуел и се напихме с вино и коктейли. През цялото време се смяхме и останахме там до сутринта. Дори не помня за какво толкова се хилехме. Просто има нещо в общуването с човек като него, което действа по този начин. Неслучайно е такава културна икона. Удоволствие беше да го снимам в моя филм “Седемте психопата”.

Мартин Макода, режисьор и сценарист

 

Вдъхновява безброй имитации

Кристофър Уокън играе много поддържащи роли в последните години, но няма съмнение, че е един от най-влиятелните актьори на своето поколение. Уникалният му стил на игра вдъхновява безброй имитации. Даже е традиция да бъде имитиран от свои колеги в гостувания на вечерни шоу програми. В “Кралят на Ню Йорк” той създаде невероятна роля - гангстер с класа и харизма, отвъд мафиотските норми. Кристофър Уокън има умението да придаде изключителност на всяко клише. Понякога е като пришълец, като нещо от друг вид.

Марк Кремоуд, филмов критик

Икона от клип на Мадона

Кристофър Уокън вдига нивото на всичко, в което участва - кино, телевизия и театър. Става иконичен избор и за музикални клипове след вече легендарните си видео изяви за песни на Мадона и Фатбой Слим. Укрепва хорър репутацията си с ролята на Конника без глава в готическата екстраваганца на Тим Бъртън “Слийпи Холоу”. Мартин Макдона го ангажира за черната си комедия “Седемте психопата”. А Спилбърг му дава шанс да си набави нова номинация за “Оскар” с ролята на бащата на главния герой в приключенския си трилър по истински случай “Хвани ме, ако можеш”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети