„Кръстникът“ на половин век: „Предложение, на което не се отказва“

Кадри от шедьовъра

Един от най-великите филми

Ново реставрирано издание

Продуцентите не искали Пачино

Преди 50 години в кината нахлува монументален филм, който променя света на седмото изкуство и бързо става едно от най-великите, успешни, обожавани и цитирани екранни произведения с влияние, което продължава и до днес. Това е „Кръстникът” на Франсис Форд Копола по едноименния роман на Марио Пузо. Тази история е вдъхновена от реални гангстерски войни между големите престъпни нюйоркски фамилии през 40-те и 50-те години в Америка, но в центъра на събитията е измисленият от Пузо криминален патриарх Вито Корлеоне, изигран легендарно от Марлон Брандо в оригиналния филм и от Робърт Де Ниро в „Кръстникът II” от 1974-а година.

Днес този персонаж се усеща по-реален от много действително съществували гангстери и се смята за един от най-великите филмови образи в историята. Преди дни Копола обсъди създаването на „Кръстникът” по повод годишнината и припомни как костюмарите от студиото „Парамаунт” са го пресирали, не са искали Пачино да играе Майкъл Корлеоне и са очаквали да има „повече екшън”. В крайна сметка Копола налага Пачино, вкарва вече вечни сцени на насилие, а през 1972-а „Кръстникът” става най-гледаният и печеливш филм за времето си с продадени билети за над 250 милиона долара. И то при бюджет от 6 милиона долара. Ето това се казва историческа инвестиция.

За половинвековния юбилей Копола и неговите творчески партньори пускат специално реставрирано издание, продукт на хиляди часове прецизна техническа работа. Няма нови сцени, но картината и звукът са „пипнати”. „С тази версия искаме да пресъздадем усещането да гледаш „Кръстникът” в кино през 1972-а година. Когато е бил само на няколко седмици, не на 20, или на 50 години”, каза Копола.

„Кръстникът” остава един от най-цитираните филми. Безсмъртната реплика „Ще му направя предложение, на което не може да откаже” се използва постоянно и при разнообрази обстоятелства.

Цитатът улавя тихото могъщество и всепоглъщащата застрашителност в характера на Вито Корлеоне. Обикновено предложението, на което не може да се откаже, включва пистолет, опрян в слепоочието на другата страна в „преговорите”. След смъртта на Вито Майкъл Корлеоне отвежда подхода на баща си до крайност и организира накисната в кръв каскада от „предложения”.

Вито Корлеоне е човек на честта, мъж на дълга, който ще направи всичко за сигурността и просперитета на своето семейство. Той е роден лидер и е от типа хора, които в друго време и при други обстоятелства биха станали политици и държавници. Неговият син Майкъл Корлеоне, изигран от Ал Пачино, иска да продължи и разшири величието на баща си, но е спънат от собствените си недостатъци като в голяма шекспирова трагедия.

„Кръстникът” е кино в най-чист вид. Клишето „вече не ги правят като едно време” е болезнено приложимо към този величествен magnum opus. „Кръстникът” все още е предложение, на което не се отказва.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино